Z nevytápěné garáže v maďarském univerzitním městě Pécs vyrostl Splendex ve vyhledávanou vývojářskou firmu. Dnes dělá webové stránky či aplikace pro zvučná jména, expanduje na mezinárodní trh a úspěšně zapojuje také umělou inteligenci. Nově působí i v Česku.

„Když nebudeš mít žádnou školu, nic z tebe nebude,“ slýchával Levente Székely od své matky. Rozhodl se totiž odejít z univerzity, ale tyhle věty se mu neposlouchaly příjemně. „A tak jsem se pustil do kurzu dalšího vzdělávání v oboru vývojář a mezitím jsme si v nějakém zápalu nadšení udělali taky farmářský kurz zakončený titulem ,Zlatý klasʻ. Ale ten nepoužíváme,“ směje se dnes.

Maminka nakonec pravdu neměla. Ač nedostudoval univerzitu, odrazil se Levente jako vývojář k velmi slušné kariéře. Se svými společníky provozuje úspěšnou softwarovou firmu Splendex. Vytváří webové stránky, mobilní aplikace i další systémy usnadňující fungování mnoha společností, mimo jiné třeba automobilky Audi. Stojí i za weby českého, slovenského a maďarského Forbesu, které průkopnicky zapojují umělou inteligenci.

Klíčový pro jejich úspěch přitom byla úplně jiná škola: gymnázium. Právě tam se totiž Levente začal věnovat informatice a zároveň se seznámil s pozdějším spoluzakladatelem Splendexu Andrém Timárem, který se už po gymnáziu začal zabývat tvorbou webových stránek a v osmnácti letech prodal první web určený ke sledování filmů.

Po střední škole se jejich cesty nakrátko rozešly: Levente zkusil studovat informatiku, André se přihlásil na obor ekonomika a management. Ani Andrému ale univerzita moc nevyhovovala: „Uvědomil jsem si, že je to pro mě trochu pomalé, že už bych se chtěl postavit na vlastní nohy, a proto jsem začal vytvářet affiliate stránky v systému Amazon.“

V té době se znovu potkal s Leventem a společně založili Splendex.

Kancelář za čtyři stovky

Firma začínala jako garážová, a to doslova – počátky Splendexu sahají k pár metrům čtverečním a jedné nevytápěné, neklimatizované garáži v Pécsi. „Celou kancelář jsme si zařídili za sedm tisíc forintů (dnešním kurzem asi 430 korun) vyřazeným nábytkem z Telekomu,“ vzpomíná André.

Uměli dobře anglicky, a tak si první zakázky hledali na cizojazyčných platformách, například freelancer.com. Jejich cílem bylo získat zahraniční projekty, protože byly zajímavější a taky lépe placené. Ne pokaždé to ale platilo. „Prokousali jsme se celým východoasijským trhem a máme za sebou opravdu příšerné zakázky,“ říká André.

Nakonec si na Redditu našli přelomového klienta, startup z oblasti cestovního ruchu z Las Vegas, pro který pak vytvořili webové stránky. „V takové kvalitě a tak rychle jim prý web ještě nikdy nikdo nedodal, tak jsem jim řekl, ať mi zadají další práci, že toho pro ně rád udělám víc,“ vypráví André.

Lidé z americké firmy je později dokonce navštívili přímo v garáži v Pécsi a pročesávání webu pro freelancery mohlo skončit. Splendex začal růst a André s Leventem přijali prvního zaměstnance, který u nich, mimochodem, pracuje dodnes. Nejprve vytvářeli responzivní stránky, později webové aplikace, které dodnes představují hlavní náplň jejich činnosti.

„Najednou jsme hrnuli spoustu zakázek. Stávalo se, že jsme v pět ráno sedli do auta, jeli pro energetické nápoje a pak jsme dělali dál,“ vzpomínají, že ani rychlý růst nebyl snadný.

„Další obrovský skok znamenalo rozšíření firmy ze tří čtyř lidí na osm nebo deset. Ale jeli jsme bez pořádného finančního plánu a málem jsme na to taky dojeli,“ podotýká Levente.

Firma se aspoň přestěhovala z garáže do rekonstruovaného sklepa, jenomže americký klient po čase zmizel a rozmach najednou skončil. Nic na tom nezměnily ani dvě nové smlouvy v Budapešti. „V roce 2018 jsme během půl roku přišli o zakázky, zbyly nám jen tyto dvě, takže jsme museli firmu redukovat a zůstali jen ve třech,“ vzpomíná André.

Zbylí členové týmu spolu bydleli v pronajatém budapešťském bytě. „Snažili jsme se dokončit už zaplacené a rozjeté projekty, protože když člověk nesplní dané slovo, tak všechno dosavadní úsilí přijde vniveč. Byla to životní lekce,“ dodává Levente.

Restart v novém

Firmu se jim však nakonec podařilo vybudovat znovu: nejprve začali pracovat pro vývojářskou společnost Supercharge, s níž pak dlouho spolupracovali.

Tehdy si v Budapešti pronajali svou první kancelář a v Pécsi už neměli žádné vývojáře, protože nechtěli být na dvou místech současně.

Od toho okamžiku se Splendex zaměřil pouze na maďarskou metropoli, znovu rostl až do současné velikosti – dnes ve firmě pracuje přibližně 25 lidí včetně stážistů.

„Rostli jsme tentokrát postupně. Zpočátku jsme se připojovali k jiným týmům, ale postupem času jsme měli čím dál více vlastních projektů pro stále větší klienty, včetně vývoje aplikace pro mobilní bankovnictví nebo pro zemědělské firmy,“ vyprávějí zakladatelé.

I covidové časy zastihly Splendex technicky připravený: všechno už bylo v cloudu, zároveň se dalo opřít o dostatek klientů, rostly tržby i počet zaměstnanců. Jen Levente se odstěhoval zpátky do Pécse. Firma tam znovu vybudovala tým a v současnosti má opět kanceláře dvě.

Covid navíc úplně změnil jednání s klienty a přesun obchodních schůzek do onlinu jim pomohl k dalším zakázkám. Velkým zakázkám: pro Audi navrhli aplikaci, která usnadňuje 36 tisícům zaměstnanců firmy nákup jídla. Startupu Compocity vymysleli aplikaci, která formou herních prvků motivuje uživatele k častějšímu kompostování.

Pro jiný startup MyOrbit vytvořili pokročilý systém na fungování HR, díky němuž mohou společnosti snadno kontrolovat pokroky zaměstnanců i jejich spokojenost. Aplikace MyCorvinus pro studenty budapešťské univerzity Corvinus zase usnadňuje přehled o zkouškách, rozvrhu a dalších úkolech.

Webová aplikace pro NeoHealth dokáže rychle nabídnout zdravotnické informace, kontrolu symptomů či přehled lékařských specialistů. Africké bance AAIB zase vymysleli aplikaci fungující na bázi cloudu, což byl v regionu průkopnický počin. Jejich široký záběr a neotřelá řešení jim pomohla i k zakázkám pro DHL nebo McKinsey & Company.

Nejlepším rokem v historii firmy byl ten loňský. „Zvenčí jsme se už dřív mohli jevit jako úspěšná firma, ale teď už jsme doopravdy dosáhli úrovně, na kterou jsme se chtěli dostat. To, že jsme se dali dohromady s týmem Forbesu, pro nás znamenalo velký přínos,“ říká Levente k majetkovému vstupu Forbesu (více v rámečku u tohoto textu). Společně teď pracují na tom, aby Splendex pronikl i na slovenský a český trh.

Splendex a Forbes

Jednou z klíčových spoluprací firmy je i ta s Forbesem, který do Splendexu majetkově vstoupil. Splendex se původně přihlásil do výběrového řízení na dodavatele českých, slovenských a maďarských webových stránek Forbesu.

„Věděl jsem, že jsme schopni ty stránky udělat dobře,“ vypráví André Timár. Uspěli a do fungování webu zapojili i umělou inteligenci, která dokáže mimo jiné analyzovat data návštěvníků a nabídnout jim obsah na míru. S pomocí AI také Splendex zajistil úpravy CMS, tedy systému pro správu obsahu. Se stránkami byla oboustranná spokojenost, a nakonec to vedlo i k navázání strategické spolupráce.

Koncem minulého roku obě strany uzavřely dohodu, podle níž vydavatelé českého, slovenského a maďarského Forbesu získali ve Splendexu 49procentní podíl.