Oscarový hit režiséra Christophera Nolana vydělal na pokladnách kin téměř miliardu dolarů. Nolan skrze něj učinil svou největší hollywoodskou sázku – a ta se mu královsky vyplatila.
Oppenheimer proměnil nedělní předávání Oscarů ze soutěže v korunovaci. Životopisný film o hlavním strůjci americké atomové bomby posbíral na 96. ročníku udílení cen Akademie filmového umění a věd sedm sošek. S bezmála miliardovými tržbami je nejvýdělečnějším vítězem v kategorii nejlepší film za posledních dvacet let, hned za snímky Pán prstenů: Návrat krále a Titanic.
Je to vzácný kritický i komerční úspěch, který podpoří kariéru mnoha zúčastněných a režisérovi Christopheru Nolanovi upevňuje jeho status nejúspěšnějšího hollywoodského tvůrce. A vlastně i nejzářivější hvězdy „továrny na sny“.
Třiapadesátiletý Nolan je rozhodně placen jako filmová star. Americký Forbes odhaduje, že inkasuje patnáct procent z hrubé tržby svého nejnovějšího filmu. Oppenheimer tak svému režisérovi vydělal zhruba 72 milionů dolarů a celková suma bude navíc nadále růst s tím, jak bude film dále prodáván streamovacím službám a licencován.
Pro Nolana je to nový vrchol kariéry. Z tříhodinového, částečně černobílého filmu o životě kontroverzního teoretického fyzika, vytvořil trhák. Není to ale zase takové překvapení – režisér i ve svých divácky náročnějších filmech vytvářel podívanou, přitahující lidi do kin.
Právě na velkém plátně nejlépe vynikla pařížská ulice, která se skládá sama na sebe ve filmu Počátek, průlet okem černé díry v Interstellaru nebo odpálení atomové bomby v Oppenheimerovi. Každý studiový snímek, který Nolan režíroval od prvního partnerství s Warner Bros. na Insomnii z roku 2002, vydělal v pokladnách kin nejméně 100 milionů dolarů.
Šest z Nolanových posledních sedmi filmů, především druhý a třetí díl Batmana, pak vydělalo více než 500 milionů dolarů – a předposlední režisérův snímek Tenet, uvedený v době vrcholící pandemie covidu-19, dosáhl úctyhodných 350 milionů.
Díky těmto výsledkům se Nolan stal klíčovou osobností ze stáje Warner Bros. Když ale v prosinci 2020 studio oznámilo, že své budoucí filmové premiéry uvede současně v kinech i na své streamovací službě, vyjádřil režisér Nolan své zklamání.
„Někteří z největších filmových tvůrců a nejdůležitějších filmových hvězd našeho průmyslu šli večer předtím spát s tím, že pracují pro největší filmové studio, a po probuzení zjistili, že pracují pro nejhorší streamovací službu,“ řekl pro The Hollywood Reporter v předehře k rozchodu.
Když nastal v září 2021 čas prodat jeho další projekt, byly do jeho kanceláře v Hollywood Hills povolány hlavy společností Paramount, Sony, Universal a Apple. Zúčastnění dostali možnost přečíst si scénář k Oppenheimerovi – Nolan své scénáře pověstně nesdílí online – a přednesli své návrhy.
Nolan měl díky mnoha zájemcům možnost požadovat po potenciálních partnerech několik předběžných záruk, včetně na jeho poměry relativně skromného rozpočtu 100 milionů dolarů na produkci, dalších 100 milionů dolarů na marketing, naprosté tvůrčí svobody, prodloužené doby uvedení do kin a dvaceti procent z hrubých tržeb.
Právě podíl na tržbách je v Hollywoodu hlavním ukazatelem moci. Mezi herci na něj dosáhne Tom Cruise (za poslední díl Mission: Impossible měl odhadem 12,5 procenta z hrubých tržeb) a z režisérů se týká jen nejspolehlivějších hitmakerů, jako jsou Steven Spielberg, James Cameron nebo Peter Jackson. Šéfka studia Universal Donna Langley se nicméně s Nolanem dohodla.
Smlouva s Universalem zahrnovala patnáct procent z hrubých tržeb a snížené garantované honoráře za režii, psaní scénáře i produkci. Christopher Nolan tak vsadil na sebe sama, respektive na svou schopnost přinést do kin film, který bude opět hitem.
Oppenheimer se začal natáčet na začátku roku 2022 a datum premiéry bylo stanoveno na červenec 2023. Warner Bros. později oznámili, že ve stejný den uvedou do kin svůj letní blockbuster Barbie, což někteří lidé v Hollywoodu považovali za přímou reakci na Nolanův odchod.
Během rozhovoru pro časopis Variety pak hvězda Barbie Margot Robbie prozradila, že jí producent Oppenheimera Chuck Roven zavolal a požádal, aby premiéru přesunula na jiné datum. „Odpověděla jsem mu, že jestli se bojí stát proti nám, ať přesunou datum premiéry sami.“
Tak se zrodil „Barbenheimer“, pseudosoutěž, kterou marketingové týmy obou stran přetavily v celosvětový fenomén. Barbie a Oppenheimer se vloni staly prvním a třetím nejvýdělečnějším filmem světa a Christophera Nolana nemusel úspěch snímku o ikonické panence nijak trápit: sám měl zaděláno na obrovské výdělky.
Režisér si upevnil téměř kultovní vliv na diváckou obec, kdy v něm řada cinefilů vidí zastánce posvátnosti kinozážitku. Před uvedením Oppenheimera do kin se ostatně zasazoval o to, aby diváci film viděli v IMAXu, nejlépe ze sedmdesátimilimetrové kopie – obřího formátu, v němž byl film natočen. Film se stal čtvrtým nejvýdělečnějším IMAX filmem všech dob a připsal si zde 183,2 milionu dolarů, tedy téměř dvacet procent celkových tržeb.
Režisér zároveň prohlásil, že je důležité vlastnit film na Blu-ray, „aby vám ho žádná zlá streamovací služba nemohla ukrást“. Společnost Universal následně vyprodala čtyři tisíce Blu-ray disků za méně než týden a musela doplnit zásoby, aby vysokou poptávku uspokojila.
Vzhledem k obrovskému komerčnímu úspěchu Oppenheimera se zdá, že boj o další Nolanův projekt bude ještě intenzivnější. Magazín Variety loni informoval, že Warner Bros. poslala režisérovi sedmimístný šek s honorářem bez jakýchkoli závazků jako zálohu na případný zpětný výdělek za Tenetu.
Studio také vrátilo snímek do kin – částečně aby se svezlo na vlně podpory pro režiséra a částečně ve snaze napravit vzájemné vztahy. „Doufáme, že se nám podaří získat Nolana zpět,“ přiznal Variety spoluředitel Warner Bros. Michael De Luca. „Věřím, že existuje cesta.“
Na otázku, jak by mohla vypadat Nolanova příští smlouva, pak jeden z předních právníků v oblasti zábavního průmyslu odpověděl lakonicky: „Jak bude Nolan chtít.“