„Nebyla to tak úplně rivalita, co?“ vtipkovala herečka Emily Blunt, která se na pódiu setkala s hercem Ryanem Goslingem. Ve vtipu narážela na skutečnost, že její film Oppenheimer pobral během sezony filmových cen, co mohl, zatímco Goslingovu Barbie hřálo spíš kasovní výsluní.

Mnozí prorokovali, že se marketingově vděčné soupeření dvou filmů přenese i do ceremoniálů. Nestalo se – Oppenheimer jasně dominoval i nedělnímu večeru a odnesl si sedm Oscarů.

Šlo vlastně o událost bez větších překvapení, což poznáte i podle toho, že některá média označují jako největší skandál večera vyhlašování kategorie nejlepší film. Al Pacino prostě bez velkých cavyků a dalšího zbytného opulentního představování všech nominantů otevřel obálku a suše oznámil, že vítězem je Oppenheimer.

Taková uzemnění přitom americkým cenám sluší. Pořád totiž sledujete show, jejíž publikum v sále snaživě vyskakuje ze sedadel při každé příležitosti – třeba když moderátor Jimmy Kimmel přijde na pódium, aby pak jako každý rok vtipkoval o délce ceremoniálu a nabírání zpoždění hned zkraje.

Jinak ale šel hvězdnému publiku ve svých decentních verbálních šťouchancích na ruku, ostatně jako celá Akademie. V hlavních hereckých kategoriích očekávaně triumfovali Cillian Murphy (Oppenheimer) a Emma Stone (Chudáčci), jakkoli se ozývaly slabé hlásky, že by jim sošky mohli uzmout Paul Giamatti za Zimní prázdniny a Lily Gladstone za Zabijáky osamělého měsíce. 

Nakonec na sebe hlasující nechali přenést existenciální horor Murphyho očí, stejně jako rozdováděné dospívání mozku Stone, jakkoli zrovna Chudáčci se s odstupem jeví víc jako pimprlové divadlo na efekt.

Tuhle cenu měla dostat nedostižná Němka Sandra Hüller za Anatomii pádu, kde předvedla výkon z ranku Cate Blanchett a její dirigentky Tár. Mimochodem také neoceněné. Hüller se objevila i v mrazivé Zóně zájmu, která získala sošky za nejlepší cizojazyčný film a zvuk. V ostatních technických kategoriích šlo o krasojízdu Oppenheimera, jehož jen občas vykolejili Chudáčci.

Nakonec tak potěšilo, že jadernému fyzikovi ve dvou kategoriích ukázali záda Japonci jako tvůrci nejlepších triků své Godzilly Number One nebo animátoři v případě Chlapce a volavky Hajaa Mijazakiho. Jde o jeho slabší zářez, ale vezměte si, že by tuhle kategorii jinak opanoval asi osmnáctý snímek, v němž je Spider-Man.

Opravdovým superhrdinou večera se tak stal hlavně režisér Christopher Nolan, který se dočkal prvního Oscara za režii. Podle mnohých na něj čekal až příliš dlouho, ale žádného chudáčka z něj dělat netřeba – nejnovější zprávy dělají největší a nejvýdělečnější filmovou celebritu současnosti momentálně z něj.

Za Oppenheimera si díky lukrativní smlouvě se studiem o sdílení zisku měl přijít na 85 milionů dolarů. Takže ne, o žádnou rivalitu letos opravdu nešlo.