Na začátku byl sen koupit dětem kvalitní sportovní vybavení. Nejdřív lyže, pak kola. Jenže takové, jaké si představoval, podnikatel Roman Blažek nesehnal. Tak zkusil vybavení vyvíjet sám.

Nejdřív začal s lyžemi a snowboardy, pak přidal lehká dětská kola. Zpočátku je dodával kamarádům a jejich dětem, postupně se však pustil do sériové výroby. A právě ultralehká dětská designová kola se postupně stala těžištěm jeho byznysu pod značkou Beany.

Název prý nic neznamená – vymyslely ho jeho děti, které mezitím vyrostly a dětské vybavení už nepotřebují. Tatínkovy výrobky si tak neužily, ale Roman mezitím z produktů pro děti postavil velmi úspěšný byznys, který rok od roku roste. Jeho firma na děti sází a všechno vybavení je navržené a zkonstruované právě pro ně.

„Pro dospělé nevyrábíme a ani nebudeme, ale v sortimentu máme i segment pro dospívající juniory, který samozřejmě mohou využít i jejich rodiče,“ popisuje Blažek, pro jehož byznys byla velkým zlomem koronavirová pandemie. Zatímco v roce 2019 prodal dvanáct set kol, v roce 2021 už jich bylo osmnáct tisíc a firma vykázala obrat 63 milionů korun. Loni pak ultralehkých kol prodala přes 100 tisíc a EBITDA vyrostla na 18 milionů korun.

Pro následující léta cílí Blažek na čtvrt milionu prodaných kusů a čtyřsetmilionový obrat. Firma by se podle jeho slov mohla rozvíjet stejným tempem dál, zájem zákazníků je obrovský a neklesá. Podnikatel si zároveň stanovil hranici, za kterou už nechce jít.

„Strop máme 250 tisíc prodaných kol, nejsou to rohlíky a nechceme jimi zahltit trh. Nestojím o to, aby má kola měl každý, chci u nich zachovat určitou exkluzivitu,“ vypráví mi stále usměvavý podnikatel, který svou firmu dodnes provozuje jen ve dvou lidech: o vše se stará společně s manželkou Adélou Bodiovou.

„Teď však uvažujeme, že k nám přijmeme do týmu nastálo marketingového ředitele,“ přiznává Blažek, který jinak vše bere od externích dodavatelů a stálého spolupracovníka má i na Tchaj-wanu.

„Je to bývalý ředitel filipínské fabriky, kde jsme vyráběli na začátku a kontroluje nám kvalitu výroby v našich asijských továrnách,“ popisuje. Sortiment se tak kompletně vyrábí v zahraničí, i když návrhy vznikají ve Vrchlabí. Firma začínala s výrobou na Filipínách, pak přešla do Bangladéše a Bangkoku, ale teď chystá návrat výroby kol částečně i do České republiky.

Ultralehká kola Beany míří do celého světa a právě export tvoří největší část obratu firmy. Vrchlabští vyvážejí osmdesát procent produkce do třiadvaceti zemí – kromě Evropy třeba do Saúdské Arábie, do Bolívie, Kolumbie či Kanady a nově míří do Spojených států, kde už má domluvené distributory.

„Přišli jsme na trh s produktem, kterého není na světě moc a není v něm velká konkurence. Lehká kola pro děti jsou takovou dírou na trhu,“ vysvětluje Blažek. K zámořské expanzi firmě pomohly hlavně veletrhy a na export chce cílit stále víc.

„Víme, že v České republice nás další rozvoj už nečeká, spíše budeme stále víc prodávat v zahraničí. Většina Čechů totiž neřeší váhu kola a jeho kvalitu, ale jde si kolo koupit do řetězce, kde bude nejlevnější,“ tvrdí Blažek, kterého na práci v Beany nejvíc baví vývoj. „Rád věci vymýšlím a dávám je dohromady. Obchod je pak už takové nutné zlo,“ říká s tím, že o obchodní záležitosti se stará ve firmě hlavně jeho manželka.

Výzvou byla výroba dětského lehkého kola za dostupné peníze. Namísto velmi drahého karbonu sáhl Blažek po hliníku. „Z karbonu by kolo pro děti stálo třeba šedesát tisíc,“ odhaduje a dodává, že psychologická cenová hranice pro Čechy je u dětského kola do dvaceti tisíc korun.

Právě v těchto cenových relacích se pohybuje i nabídka Beany, i když samozřejmě záleží na věku dítěte. Nejmenší kolo Beany stojí devět tisíc korun.

 „Když jsem se do vývoje pustil, došlo mi, proč to velké firmy nedělají a neinvestují do toho. Nebylo jednoduché vymyslet konstrukci tak, aby kolo bylo lehké, přitom stabilní a finančně dostupné,“ popisuje Blažek. Jeho kola jsou vyrobená z trubek zeslabených speciální technologií natolik, aby byly co nejlehčí. „Trubky mají stěny tenké zhruba jako nápojová plechovka,“ přibližuje.

Jeho kola mají také další lehké komponenty a speciální vaření. Během vývoje prý převažoval na váze každou součástku s jednoduchým cílem: mít prostě lehčí kolo, než jsou nejlehčí modely konkurence.

„Naše kolo pro osmileté děti váží 8,4 kilogramu. Oproti konkurenci jsme o kilo a půl lehčí a oproti klasickým kolům až o tři kila,“ vypočítává. Lehká a zároveň stabilní kola se mu podařilo vyrobit až po mnoha pokusech.

Teď už je firma zaběhlá, výrobky vyvinuté a to Blažka svým způsobem nudí. „Umím si představit, že za takových pět nebo šest let firmu prodám,“ svěřuje se bývalý vrcholový cyklista, který si už přesně něco takového jednou vyzkoušel – byl jedním z prvních, kdo v Česku začal počátkem devadesátých let vyrábět snowboardy.

Pod značkou Westige vybudoval úspěšnou firmu, rozjel první český e-shop se sportovním vybavením Snowboards.cz a za dvacet let, když byla firma na vrcholu, ji prodal. Beany pravděpodobně čeká stejný osud. „Do dalšího podnikání se ale pouštět nebudu, prostě půjdu třeba do předčasnému důchodu,“ usmívá se.