skip to main content

Sázka na nostalgii. Tohle jsou ty nejlepší i nejhorší reklamy ze Super Bowlu

3 minuty čtení

Slavné finále americké NFL, které je lépe známé pod názvem Super Bowl, není jen významnou sportovní událostí a oslavou Ameriky, ale také nejsledovanější (a nejdražší) reklamní podívanou na světě. Na TV spoty v reklamních přestávkách se američtí diváci těší kolikrát stejně jako na samotný zápas nebo pověstnou poločasovou show. Tu mimochodem letos společně obstaraly Shakira a Jennifer Lopez.

Je zcela běžné, že brandy na svých digitálních kanálech uvádějí před premiérou samotného TV spotu upoutávky, podobně jako se to dělá s trailery na filmy, které jdou do kin. Některé zase pustí na YouTube a ještě před samotným zápasem už mají miliony zhlédnutí.

Reklamu během Super Bowlu si mohou dovolit opravdu jen ty nejmovitější značky, a tak je nemalá řádka inzerentů, kteří se snaží na události všemožně parazitovat – většinou tak činí na Twitteru. Ale zatímco ceny reklamního prostoru stoupají (letos se vyšplhaly na astronomických 5,6 milionu dolarů za 30 sekund), úroveň reklam poslední roky strmě klesá. Alespoň že samotný zápas byl mnohem zábavnější než ten loňský (označovaný za nejnudnější Super Bowl v historii).

V Super Bowlu se dají většinou vypozorovat trendy, které budou udávat tón světové reklamě na celý následující rok. Loni to bylo znevýhodněné postavení žen ve společnosti a retro. Značky se poslední roky také předháněly ve vyjadřování nějakého jasného postoje k dalším palčivým problémům dnešního světa. Letos už z toho zbylo jen to retro a přidalo se víc zpívání a tancování. Jen dva nebo tři spoty si kladly za cíl vyjádřit něco více smysluplného.

Reklama

Pět nejlepších

S nápady a kreativitou to bylo letos opravdu slabé, ale i tak se našlo pár vlaštovek. Prim jednoznačně hrály snacky. Zejména díky tomu, jak jsou tyto značky stavěny, mohou jít s humorem přece jen o krok dál, často až do absurdity.

Cheetos

Myšlenka spotu je postavená na něčem, čemu se v reklamní branži říká „insight“ neboli unikátní vhled do chování spotřebitelů. „Insight“ může být hlubší, ale také zcela primitivní – důležité je, že když se spojí s kreativním nápadem, většinou vznikne něco dobrého. A to se podařilo. Protože když máte ruku zapatlanou od sýrových chipsů, asi ji těžko přiložíte k dílu.

Pringles

Jasně, pokud nejste zrovna fanoušci trhlého kresleného seriálu Rick and Morty, má tahle reklama asi menší půvab, ale Pringles si rozhodně zaslouží palec nahoru za odvahu. Kromě bláznivě absurdního vyznění spotu stojí za zmínku i to, že Pringles nepoužily tzv. packshot – tedy jakýsi závěr, kde se ukáže hlavní sdělení a značka, jak je u reklamních spotů běžné.

Snickers

Jedna ze značek, která – byť svým vlastním potrhlým způsobem – upozorňuje na problémy, s nimiž se naše životní prostředí potýká. Své hlavní sdělení, za kterým stojí reklamní agentura BBDO New York, tedy „nejsi sám sebou, když máš hlad“, tentokrát Snickers vztáhlo rovnou na celou planetu.

Reklama

Microsoft

Tady se jedná o poctivé řemeslo – jediný spot, jenž se vrací k tématu postavení žen ve společnosti a vhodně využívá své dlouhodobé spolupráce s NFL. Není to nic přelomového, ale s dostatečnou dávkou emocí to doručuje vše, co má.

Michelob Pure Ultra Gold

I pitím piva můžete pomoci zachránit planetu – myšlenka, která tu už sice byla, ale v tomto případě je vhodně namířená na americké publikum, které je k těmto tématům do značné míry ignorantské. Stačí přimíchat dávku patriotismu a vcelku povedený spot je na světě.

Jeep

Zvláštní zmínku si zaslouží spot na Jeep Mammoth. Pravda, pracuje s klasickou myšlenkou „v tomhle autě je každý den jiný“ a je vlastně relativně bez nápadu. Na druhou stranu k tomu využívá i u nás populární film Na hromnice o den více, a především hlavního protagonistu Billa Murryho. Ten z celé věci dělá se šarmem sobě vlastním relativně koukatelnou záležitost.

Propadáky

Letos jich bylo opravdu mnoho, takže bude lepší uvést jen opravdové dno. Na něm se (ne zcela překvapivě) nachází propagandistické video sloužící jako předvolební spot současného amerického prezidenta. Ten už se víc než na impeachment soustřeďuje na své znovuzvolení. Obsahově i řemeslně je to velká slabota.

Až nezvykle slabý však letos byl i Amazon. Ani v minulosti sice nepatřil k hvězdám reklamních bloků, letos je ale na jeho spotu, kde hlavní roli hraje populární moderátorka Ellen, vidět pouze jedna věc: máme spoustu peněz a nebojíme se je utratit za produkci. To je ale všechno.

Výběr toho nejhoršího uzavírá další technologický gigant – Facebook. Ten se pokouší oživit zájem o svou hlavní platformu promováním komunit na facebookových skupinách, ale na spotu je také vidět pouze spousta produkčních peněz, a to nejen za natáčení, ale i za naprosto zbytečnou celebritu v podobě Sylvestera Stallonea.

Reklama
Reklama