Tomáš a Tomáš. Jeden Zapletal (na úvodní fotce vlevo), druhý Nakládal. Dohromady je dal byznys postavený na sportovních autech, ale prorazit do světa hodlají s něčím jiným. Když se řekne rezervace ubytování, každý si představí Booking.com. Když se řekne ubytování v soukromí, každý si představí Airbnb. Když se řekne rezervace letenky, každému se vybaví vyhledávač Kiwi.
Právě mezi výše uvedené obry chce i olomoucký startup Worldee. Autor tohoto textu před jedenácti lety strávil rok života v Indonésii. Blogy nebo aplikace zaměřené na cestování byly v plenkách, totéž Instagram. Když jste chtěli plánovat cestu, ideálně po zajímavých místech, kde nejsou davy turistů, bylo potřeba sehnat přinejmenším papírový bedekr – typicky Lonely Planet.
A dlouho číst, dělat poznámky a ty pak vozit s sebou. Z dnešního pohledu pravěk. Doba se změnila, ale jednoduchý a pohodlný způsob, jak si individuální cestovatel může naplánovat cestu, pořád chybí.
„Procestoval jsem spoustu zemí a za celou dobu jsme nenašel žádnou platformu, kde bych si mohl uložit vlastní itinerář včetně fotek a poznámek o jednotlivých místech, dopravě nebo hotelích. Facebook ani Instagram tohle nedokážou,“ říká Tomáš Zapletal. Proto před třemi lety vymyslel a v polovině roku 2020 naplno rozjel Worldee.
Aplikace se v rámci cestovatelské komunity začala šířit a během týdne nasbírala tisícovku registrací. Teď jich má sedmdesátkrát víc. Aktivních uživatelů a uživatelek, kteří jejím prostřednictvím zaznamenávají svoje cesty nebo hledají inspiraci, je až patnáct tisíc měsíčně. Mohou přitom vybírat z více než 400 tisíc itinerářů, k nimž se dostanou zadarmo.
„Původní myšlenka byla taková, že na Worldee bude chodit hodně lidí a my budeme vydělávat na reklamě,“ přiznává Zapletal. Jenže takový model se neukázal jako udržitelný. Aby se projekt mohl rozjet, bylo potřeba sehnat externí investování.
„Po sedmi měsících oslovování různých investorů jsme narazili na Ondřeje Průšu z Prusa Research, který měl v hlavě podobný projekt, ale nikdy neměl čas ho zrealizovat,“ vysvětluje. Ondřej i jeho – rodinně nespřízněný – kolega Josef Průša pak v první fázi do Worldee vložili lehce přes deset milionů korun.
Zapletal s Nakládalem navíc vymysleli, že Worldee bude vydělávat jinak. Místo toho, aby po uživatelích chtěli za něco platit, jim nabídli možnost vydělat si jako průvodci těch, které láká individuální cestování, ale vyjet zcela bez asistence znalce konkrétní oblasti si netroufají.
V Česku totiž žije spousta zcestovalých lidí, kteří doprovází malé skupinky cestovatelů v cizích zemích. Vedle nich v zahraničí žije řada českých expatů, vydělávajících na turismu z velké části zaměřeném právě na Čechy. Worldee proto vedle platformy plné itinerářů začalo fungovat jako marketplace, který průvodce a cestovatele propojuje.
V nabídce se tak aktuálně objevuje možnost v malé skupince nebo individuálně s česky mluvícím průvodcem, který konkrétní lokalitu dokonale zná, vyzkoušet surfování v Maroku, prozkoumat Bretaň a Normandii, zažít to nejlepší z Bali, Šrí Lanky, Sicílie, Karibiku, Madeiry, Japonska, Mexika, Zanzibaru, Islandu…
„Na začátku jsme ale zjistili, že služby, které profesionální cestovatelé nebo expati nabízí, až na výjimky fungují v rámci černého trhu. Když totiž prodáváte dvě a více služeb v rámci jednoho balíčku, spadáte do kategorie cestovní kancelář. A na to potřebujete licenci a pojištění proti úpadku, což jeden průvodce nemá šanci získat,“ říká Tomáš Zapletal.
Worldee proto tyto záležitosti přebírá na sebe. Za travel buddies, jak průvodcům nebo expatům říká, zajišťuje i smlouvy a platby. Díky aplikaci, kam měsíčně míří tisíce cestovatelů, jim ale především pomáhá s propagací. Za svoje služby si pak bere patnáctiprocentní provizi.
Pokud jde o zákazníka, ten získá právní jistoty i servis odpovídající cestovní kanceláři, kdy v jednom balíčku dostane letenku, ubytování, služby průvodce, přepravu na místě i zážitky. A pořád cestuje buď ve velmi malé skupině, nebo sám s přáteli či rodinou.
Devatenáctičlenný tým Worldee za poslední rok vytvořil databázi dvanácti set českých travel buddies – se šedesátkou má podepsané smlouvy a s víc než stovkou dalších aktivně jedná o spolupráci. Vzhledem k tomu, že cesty na klíč prodává necelý rok, největší zájem byl hlavně o Evropu, nejvíc pak o Island a Madeiru.
„Nárůst zájmu o exotické destinace čekáme s nástupem zimy,“ věří Nakládal, podle nějž startup měsíčně prodává cesty v součtu za milion korun. „Do konce příštího roku chceme dosáhnout na desetinásobek,“ dodává. A funkčnosti tohoto byznysového plánu věří i investoři.
Od olomouckých Kaiperi Venture Capital a Ondřeje s Josefem Průšou získalo Worldee další investici a v součtu tak nasbíralo už 47 milionů korun. Českem přitom tenhle byznys končit nemá. Zapletal s Nakládalem chtějí v rámci dalšího investičního kola příští rok oslovit investory v cizině, ale aby měli co nabídnout, dobře vědí, že je potřeba přijít se službou fungující i jinde než v desetimilionovém Česku.
Největšími favority na první expanzi jsou Polsko a Německo. „Už teď tvoříme databáze polských a německých travel buddies, kteří pro svůj trh budou fungovat stejně jako ty čeští pro zákazníky z Česka. Legislativa je ve všech zemích Unie stejná, takže stejný problém s povinným pojištěním a licencí cestovní kanceláře řeší i průvodci jinde. To je i příležitost pro nás,“ konstatuje Zapletal.
Vedle toho chce Worldee začít efektivněji využívat tisíce vytvořených itinerářů, které se na konci příštího roku mají propojit s globálními rezervačními systémy na ubytování a dopravu. „Zákazník si jen vybere itinerář a my mu budeme schopni spočítat obsahu cesty odpovídající aktuální náklady. Pak bude stačit kliknout a my mu všechno, co je součástí itineráře, zajistíme a prodáme,“ plánuje Tomáš Zapletal.