skip to main content
Restart

Sedm chyb v řeči těla, kvůli kterým můžete přijít o povýšení nebo lepší práci

2 minuty čtení

O tu novou pozici usilujete už dva měsíce. Děláte šílené přesčasy, odvádíte bezchybnou práci a přibíráte si projekty navíc. Takže není důvod, aby to nedali vám. A když pak vaše firma oznámí jméno nově povýšeného, je to váš líný kolega. Co se mohlo stát špatně?

Je to proto, že neúspěch se neodvíjí od kvality a kvantity práce, kterou jste odvedli. Místo toho může být důvodem něco podvědomého: řeč vašeho těla.

Řeč těla skutečně může mít obrovský dopad na to, jak vás vnímá vaše okolí, a hlavně to platí v pracovním prostředí.

Reklama

Tady je několik příkladů, které vám ukážou, co může být s vaší řečí těla špatně a jak s tím můžete něco dělat:

1) Založené ruce – Když máme překřížené paže, automaticky se stavíme do obranné pozice. Vašemu nadřízenému to může připadat cynické, nedůvěryhodné, nebo dokonce zlostné. Místo toho zkuste stát s rukama mírně od těla, což značí otevřenost a sebejistotu. Abyste se zvyku automaticky křížit ruce lépe zbavili, zkuste v nich při důležitých jednáních něco držet, třeba zápisník – abyste je zaměstnali.

2) „Malost“ – Když se cítíme ohrožení nebo nejistí, máme ve zvyku se „zmenšit“, schoulit a přikrčit ramena, což navenek ukazuje strach, bezmocnost, nebo dokonce lenost a nedostatek motivace. Příště když se přistihnete, že něco takového děláte na poradě nebo v důležitém rozhovoru, ujistěte se, že sedíte vzpřímeně, máte uvolněná ramena a jste mírně naklonění vpřed. Nejen že tím dáte najevo, že máte věci pod kontrolou, ale také se tak začnete sami cítit.

3) Zdánlivý nezájem – Když se v přítomnosti lidí, se kterými se bavíme, cítíme příjemně a přátelsky, máme tendenci se k nim naklánět a mírně napodobovat jejich pohyby. Ujistěte se, že při konverzaci s lidmi nejste nakloněni ke dveřím, což může značit nezájem a nepozornost. Místo toho lehce naznačujte ty samé pohyby jako oni. Například, aniž by to působilo nápadně, zkuste položit ruce na stůl, pokud je tam druzí mají také, nebo se na židli mírně zakloňte, pokud tak činí i oni. Dáte tak najevo harmonii a porozumění.

4) Nervózní gesta – To je nejstarší, avšak nejdůležitější rada ze všech. Kývání nohama, hraní si s vlasy, dotýkání se tváře – všechny tyto pohyby, které děláme, když jsme nervózní nebo znudění, ukazují na nejistotu. Pokud nervozitou nevíte, co s rukama, určete si pevné místo, kam je umístit, třeba na stůl nebo na boky.

5) Oční kontakt – Váš šéf dokáže odhadnout dost o vaší emoční vyspělosti, včetně toho, jak si vážíte ostatních nebo jak se zajímáte o svou práci, jen z toho, jak se díváte.  Dobrým zvykem pro udržování očního kontaktu, který působí sebejistě, ale ne divně, je snažit se udržet pohled zhruba po 50 až 60 procent doby rozhovoru.

Reklama

Vzpomeňte si na svou poslední konverzaci: Pamatujete si barvu očí svého kolegy? Jestli ne, pak je to signálem toho, že jste oční kontakt nedrželi dostatečně dlouho. Hrajte sami se sebou hru: dejte si pro příště za úkol si barvu očí zapamatovat. Pokud to dokážete, máte šanci, že vás ostatní budou brát jako sebejistého člověka – a tím pádem jako schopného zaměstnance vhodného k povýšení.

6) Úsměv – Váš úsměv zcela prostě umožní ostatním cítit se ve vaší přítomnosti pohodlně. Pro vás je pak mnohem snazší něčeho dosáhnout, pokud jste obklopeni lidmi, kteří vás uznávají a mají rádi. Kromě toho studie ukazují, že i když se do úsměvu budete nutit, přesto se vaše nálada zlepší. Zkuste začínat i končit všechny své konverzace s úsměvem a brzy si zvyknete usmívat se více.

7) Podání ruky – Dotyk je pro vztah nesmírně důležitý a silný stisk rukou je jednou z možností, jak jej správným způsobem využít v pracovním prostředí. Ideální potřesení rukou není ani příliš silné, ani slabé. Dobrým pravidlem je pokusit se napodobit sílu stisku druhé osoby. Zejména ženy by se neměly stydět často ruce podávat.

V době, ve které je kontakt tváří v tvář čím dál tím vzácnější, je o to důležitější vytěžit z něj maximum. Pochopení významu řeči těla – jak zdánlivě nenápadná gesta mohou výrazně ovlivnit, jak vás lidé vnímají – je klíčové pro to, jak na pracovišti zapůsobíte. A když pak přijde řada na velká rozhodnutí, jako je povýšení, určitě je dobré vědět o všech způsobech, jak zůstat o krok napřed. Začněte tyto postupy používat už teď, abyste v dalším kole získali pořádný náskok.

Reklama
Reklama