Jsou to skoro dva měsíce, kdy pražskou Malou Stranu z postelí zvedl řev formule 1, která se hned po rozednění proháněla po dláždění Karlova mostu. To byl ale jen začátek tohohle příběhu. Na jeho konci je video v hlavní roli s monopostem týmu Red Bull Racing. A pak taky to nejkrásnější z Česka a Slovenska.
Jestli už si svět zvykl, že Česko a Slovensko nejsou jedna země, tak teď to Red Bull zase zboural. A vlastně to vůbec není škoda. Dnes totiž do světa pustil krátký film, který oba státy a národy spojuje. Je to road trip formule RB7, s níž se v roce 2011 německý pilot Sebastian Vettel stal mistrem světa.
Karlův most, Pražský hrad, Prušánky, viniční trať Nechory, zámek Lednice, vodní nádrž Nové Mlýny, Bratislava, Spišský hrad, Poprad… Všude tam se v dubnu prohnal český štáb v čele s režisérem Markusem Krugem, který doprovázel techniky stáje Red Bull Racing starající se o formuli 1 a jejího pilota.
„Základ byl zhruba 45 lidí, ale na lokacích to narůstalo až na dvojnásobek,“ říká Krug, kterého Forbes v roce 2018 zařadil do žebříčku 30 pod 30. Ve videu se v drobných rolích objevila například i biatlonistka Markéta Davidová nebo slovenský raper Rytmus. A v samotném závěru i akrobatický pilot Martin Šonka se svým letadlem.
„Tohle natáčení pro mě určitě byl vrchol dosavadní kariéry. Vždycky jsem rád dělal velké věci, velké výzvy. V českých podmínkách to nejde úplně snadno a Red Bull je přesně ten typ klienta, který mi dal možnost takovou věc udělat,“ přiznává Krug, který stojí jak za režií, tak i scénářem natočeného příběhu.
Aby Krug mohl video točit, musel v Red Bullu projít výběrovým řízením. A právě takový tendr je i podstatou natočeného příběhu. Nápojové firmě nejbohatšího Rakušana Dietricha Mateschitze se Krugův nápad zalíbil a natáčení mohlo začít.
„Ve videu je tak osmdesát procent toho, co bylo ve scénáři. Když něco vypadlo, nebylo to kvůli tomu, že by nám Red Bull něco zakazoval, ale protože šlo třeba o místa, kam by formule nevyjela, nebo protože nám to neladilo s natáčecím plánem,“ vysvětluje Krug. Mimo hru se takhle dostaly například Ještěd a „ocelové město“ v Dolních Vítkovicích.
Štáb se kromě jiného musel vypořádat i s obrovským zájmem lidí toužících zahlédnout formuli 1. Red Bull sice natáčení nijak předem neavizoval, ale veškeré tajnosti padly ve chvíli, kdy monopost začal přejíždět uzavřený Karlův most. A to samé se pak dělo i na Slovensku.
Kvůli obrovskému zájmu lidí, kteří obsadili silnice v okolí Spišského hradu, musel štáb natáčení na tomto místě zrušit a přesunout se na další lokaci, s níž se původně počítalo až další den. Pod Spišský hrad se pak filmaři vrátili znovu, ale až ve chvíli, kdy byl na místě klid.
Poslední záběry vznikaly na letišti v Popradu, kde došlo na akrobatický prvek mezi formulí a letadlem Martina Šonky. Aby záběry mohly vzniknout, bylo potřeba mít na místě také vrtulník, několik dronů a pro záběry jízdy po boku formule ještě speciálně upravené auto s kamerou na velkém rameni, kterému filmaři říkají Russian arm.
„To auto by nemělo jezdit víc než 130 kilometrů za hodinu. Jenže letadlo takhle pomalu neletí, takže nakonec jsme s ním po letištní ploše jeli asi 220,“ přiznává Krug. To nejbláznivější se ale dělo vedle nich a nad jejich hlavami.
Český štáb během pěti dnů u nás a na Slovensku natočil celkem 59 hodin materiálu. Na jednu minutu finálního videa tak střihač musel vyhodit přibližně 500 minut záběrů, které byly většinou stejně skvělé jako ty, které ve videu zůstaly.
Je to škoda? Možná. Ale v každém případě těch finálních sedm minut stojí za to. A jestli se chcete podívat za oponu celého natáčení, pak je tu ještě stejně zajímavé „making of“.