O velké pozdvižení se v jinak aktuálně klidných vodách internetových prodejců letenek postarala brněnská společnost Kiwi.com podnikatele Olivera Dlouhého. Během čtvrtka vyšlo najevo, že v rámci programu Covid Plus začala čerpat státem garantovanou půjčku o celkové výši 45 milionů eur (přibližně 1,2 miliardy korun).

S poskytnutím úvěru souhlasily hned dva finanční ústavy, které na něm participují rovným dílem: Komerční banka a společnost Citibank. Samotná státní záruka realizovaná prostřednictvím úvěrové pojišťovny EGAP pak dosahuje 80 procent výše jistiny a bude platná po dobu tří let.

Není bez zajímavosti, že o podobnou formu státní podpory dlouhodobě usiluje rovněž český letecký dopravce Smartwings. Jeho vedení se však na rozdíl od Kiwi.com, ve kterém od loňského roku drží majoritní podíl americký fond General Atlantic, na konkrétních podmínkách se státem doposud nedohodlo.

Skutečnost, že stát ručí za úvěr firmy, která již není plně v rukou českých vlastníků, vzbudila velkou vlnu nevole ze strany jejích hlavních konkurentů. Šéf portálu Letuška.cz Josef Trejbal dokonce označil takovou pomoc za „skandální“.

Podle ředitele EGAP Jana Procházky bylo ovšem poskytnutí garance zcela namístě, neboť se jedná „o jednu z nejinovativnějších společností ve svém poli působnosti“.

V souvislosti s hojně diskutovaným krokem jsme požádali o vyjádření Olivera Dlouhého, zakladatele Kiwi.com.

Na jaké konkrétní účely přijatou bankovní půjčku využijete?

Peníze použijeme zejména na provoz firmy. Nikdo neví, jak dlouho nastalá situace potrvá, takže je potřeba mít nějaké rezervy, aby se firma nedostala do problémů. Převážná část financí půjde do oblasti vývoje, abychom kvůli pandemii neztratili konkurenceschopnost.

Uspíší se tím proces refundace letenek?

Našim klientům dluží peníze aerolinky, nikoliv my. Proto tedy nemůžeme půjčku využít k tomu, abychom začali peníze rovnou posílat zákazníkům. Použijeme je ale na vývoj našeho produktu, který se z velké částí zabývá právě zautomatizováním procesu refundací, díky čemuž by se vymáhání peněz ze strany aerolinek mohlo urychlit.

Kolik peněz jste do společnosti musel od počátku pandemie vložit vy a vaši společníci?

My sami jsme teď do společnosti žádné peníze nevkládali, protože Kiwi.com je kapitálově silná firma, osm let generující zisk, který mezi vlastníky nikdy nerozdělila. Naše rezervy jsou tedy naštěstí dostatečné a my jsme žádné další finanční prostředky vkládat nemuseli.

Co by se stalo, kdyby firma půjčku nezískala?

Ještě nějaký čas bychom ji mohli financovat z vlastních rezerv. Ty ale na druhou stranu rozhodně nejsou bezedné. Nakonec by tak záleželo především na skutečnosti, jak dlouho by současná pandemie trvala. Jak se říká, určitě ještě nejsme na konci ranveje, peníze nám nedocházejí, ale pokud by nastalá situace měla trvat ještě několik dalších kvartálů, pak bychom se nejspíš do určitých problémů dostali a museli bychom využít financování od našich investorů (General Atlantic), což by vedlo k rozředění našich podílů. Jde tedy spíš o to, mít nějakou rezervu a pojistit se pro případ, že by například vakcína nebyla natolik efektivní nebo že by se situace nevrátila do normálu tak rychle, jak všichni očekávají.

Vydání Forbesu Kiwinner

Jaké jsou vaše vyhlídky na nadcházející rok? Jak moc se podle vás vidina dostupné vakcíny odrazí v zájmu lidí znovu létat a cestovat?

Zájem lidí cestovat je obrovský. Vidíme to koneckonců pokaždé, když se někde uvolní opatření. Kdykoliv se tak stane, poptávka přes noc skokově naroste. Lidé zjevně cestovat chtějí. Jediné, co jim brání, je částečně onen pocit nebezpečí a pak hlavně jednotlivá omezení. Očekáváme, že ve chvíli, kdy nebude nutná karanténa a lidé si vystačí například s očkovacím průkazem nebo rychlými antigenními testy, se poptávka přes noc vrátí na nějakých 80 až 90 procent předkoronavirové úrovně.

Není to jen odhad, vycházíme z tvrdých dat, která jsme nashromáždili během léta, kdy poptávka skutečně vyletěla k před-pandemickým číslům.“