Tři tátové a tři synové. Šest mužů z rodu Šestáků vede truhlářství v malé vesnici Skorkov na Mladoboleslavsku. Už třicet let se tady rodí stylové kousky na míru. I tradice ale občas potřebuje podpořit novými nápady a s příchodem nové generace se proto Dílna Šesták od řemesla stále víc posouvá i k designu. A letos se už podruhé představila na Designbloku.

Lásku ke dřevu přitom mají Šestákovi v krvi. Už jejich dědeček vyráběl v předválečném Československu dřevěné hračky a nábytek. Na tuhle tradici navázali tři sourozenci Jan, Jiří a Stanislav na počátku devadesátých let.

„Brácha měl ještě za bolševiků malou truhlářskou dílnu, kde dělal melouchy. A po revoluci dostal nabídku vyrábět pro jednoho pražského podnikatele hifi stolky s tím, že mu zafinancuje výrobu. Přizval k tomu mě a dalšího bráchu. K malé dílně jsme přistavěli velkou halu a po čase jsme od zmíněného podnikatele výrobu odkoupili a začali dělat na sebe,“ vypráví Jiří Šesták.

Dva truhláři a jeden strojař se tak v porevoluční euforii vrhli do vlastního byznysu. „Začátky nebyly zrovna jednoduché. Na rozdíl od předrevoluční doby jsme nechodili domů včas a nenosili pravidelné výplaty. Ale manželky a rodina nás podržely,“ popisuje Jiří Šesták.

Truhlářskou dílnu pojmenovali s bratry podle svých iniciál JSJ Šesták interiéry, dnes Dílna Šesták, a zaměřili se na atypickou výrobu. „Začali jsme spolupracovat s architekty a dělat nábytek na míru. Líbilo se nám, že vymýšlejí neustále nové věci, tvary, materiály a není to rutina,“ líčí podnikatel.

Rychle se dostali do povědomí architektonické veřejnosti, objevovali se v časopisech, jezdili na nejrůznější výstavy a o zakázky neměli nouzi. Naopak ještě rozdávali práci truhlářům v okolí. Zákazníci ale poptávali i další produkty jako podlahy nebo dveře, a tak se zrodil další podnikatelský nápad.

V roce 2005 založili Šestákovi velkoobchod Podlahy Šesták, dnes známý pod obchodní značkou Floor Forever. A v roce 2013 rozjeli ještě firmu Casa Moderna, která se zabývá designem interiérů domů, bytů, restaurací, kaváren i kanceláří a také jejich kompletním vybavením.

„Skvěle se to doplňuje. Díky vlastní výrobě nábytku a velkoobchodu dokážeme obstarat celý proces od A do Z. A Casa Moderna zajišťuje Dílně Šesták pravidelný přísun zakázek. Do toho ale i nadále děláme výrobu na míru od kuchyní přes ložní skříně až po vstupní haly a recepce,“ popisuje Jiří Šesták.

Hlavní příjmy podnikatelské rodině zajišťuje velkoobochod, který generuje roční obrat téměř 200 milionů korun. Ale srdcem byznysu stále zůstává truhlářská dílna s tržbami kolem deseti milionů korun ročně.

Jiří Šesták ve firmě působí jako finanční ředitel, jeho bratr Jan jako výrobní ředitel a bratr Stanislav jako obchodní ředitel. Generálního ředitele Dílna Šesták žádného nemá.

„Když o něčem rozhodujeme, tak se buď shodneme, nebo je to dva proti jednomu a třetímu obvykle nezbývá než se přidat. Často ale máme odlišné názory, což je dobře, protože kdybychom se všichni dívali jen jedním směrem, tak nemáme šanci se dál rozvíjet,“ říká Jiří Šesták.

Směřování firmy čím dál víc ovlivňuje i mladší generace, která se do podnikání zapojila. Každý ze zakládajících mužů si totiž do truhlářství přivedl jednoho syna. Michal vede výrobní tým a absolventi UMPRUM Marek a David působí ve firmě jako designéři.

„Odmala jsme se na dílně ochomýtali, později sem chodili na brigády a odkoukávali řemeslo. Teď bychom ho rádi víc propojili i s designem. Nechceme už dělat jen zakázkové interiéry, ale také vlastní tvorbu. Hodláme přicházet s novými produkty, byť neplánujeme vyloženě vytvářet kolekce,“ říká Marek Šesták.

A David Šesták k tomu dodává: „Nechceme převrátit firmu naruby, ale rozšířit pole naší působnosti. I proto jsme se loni a letos rozhodli prezentovat na Designbloku, kde zkoušíme hledat nové přístupy k materiálu a jeho vlastnostem.“

Mladší generace také klade velký důraz na udržitelnost. „Vidíme, jaká je ve světě nadprodukce, a nechceme tak vytvářet něco, co bude ležet někde na skladech. Přijde nám škoda brát velký kus masivu a z něj vyfrézovat polovinu odpadu. Máme ke dřevu vztah a úctu a snažíme se s ním šetřit a nakládat zodpovědně,“ říká Marek Šesták.

To je ostatně strategie, kterou firma volí i kvůli aktuálnímu nedostatku materiálů. Byť s dodávkami dřeva zatím problémy nemá, hůře se jí shánějí třeba kování nebo závěsy na nábytek. „Všechno se neskutečně zdražuje, a i když tyto položky nakupujeme ve velkém, tak se nám výrazně zvyšují náklady,“ popisuje Jiří Šesták.

Jinak ale pandemii a s ní související problémy firma zvládá úspěšně. Během lockdownů trávili lidé mnohem více času doma a častěji investovali do vybavení svých interiérů. Poptávka tak Dílně Šesták rostla a dál roste. I proto nyní plánuje další rozšiřování svých prostor. A díky mladé krvi má dobře našlápnuto do příštích třicet let.