Americký sen Jana Bednáře nekončí. Naopak – osmadvacetiletý podnikatel, který ve Spojených státech založil a vlastní logisticko-technologickou společnost ShipMonk, ještě přidává plyn.

Bednářův startup, který provozuje fullfilment centra, jež pro americké e-shopy zajišťují logistiku s doručováním zásilek konečným zákazníkům, se podruhé za sebou objevil v prestižním žebříčku Inc. 500, který hodnotí nejrychleji rostoucí americké firmy z pohledu příjmů.

Loňský obrat 28,4 milionu dolarů (639 milionů korun) znamená, že ShipMonk za tři roky vyrostl o 2470 procent, což mu letos v žebříčku vyneslo 154. místo. „Vážím si toho, protože jak se firma zvětšuje, udržet se mezi nejrychleji rostoucími firmami je rok od roku těžší,“ pochvaluje si Bednář.

Z pohledu absolutních čísel čeká jeho firmu letos ještě zajímavější skok – Bednář očekává obrat na úrovni 70 milionů dolarů, tedy přes 1,5 miliardy korun. „Už teď jsme dali to, co jsme zvládli loni. Cíl jsme měli 60 milionů, ale momentálně jsme 20 procent nad plánem,“ říká Bednář.

Na příběhu ShipMonku přitom není zajímavé jen tempo růstu, ale i unikátní příběh. Startup s českým pozadím totiž kompletně vyrostl na druhé straně Atlantiku a teprve až nyní se poprvé chystá do Evropy. Bednář ho navíc vybudoval nenápadně a tak trochu i náhodou.

Na podzim 2008 si usmyslel, že se za každou cenu dostane na střední školu do Spojených států, odkud z laskavosti občas posílal svým kamarádům zboží z amerických e-shopů, které neumožňovaly odesílání do Evropy. Z kamarádské vstřícnosti se ale později zrodil byznys, který se brzy přeorientoval na mnohem lukrativnější trh – takzvaný order fullfilment.

Jednoduše řečeno jde o to, že menším e-shopům se nevyplatí vlastní sklad a mnohem lepší je naskladnit své zboží do skladů firem, jako je ShipMonk, které se pak o objednávku postarají a samy ji dokončí. Takových klientů má ShipMonk už přes tisíc a měsíčně vyřídí 800 tisíc objednávek.

Bednář se záměrně nezaměřuje na velké firmy, u kterých by si nemohl sáhnout na zajímavou marži, a místo toho primárně cílí na malé e-shopy nebo youtubery. ShipMonk například pro rozesílání svého merchandisingu využívá Jake Paul, kterého na YouTube sleduje téměř 20 milionů lidí, nebo internetová celebrita Tati Westbrook, které se ShipMonk zase stará o objednávky její vitaminové značky Halo Beauty.

„Právě kvůli tomu neřešíme neustále nic jiného než jak rozšířit naše sklady,“ usmívá se Bednář. Kromě Floridy má ShipMonk sklady i v Pensylvánii a Kalifornii, kde ho v lednu čeká stěhování do nového. Celkem vlastní 42 tisíc metrů čtverečních skladovacích ploch a 450 zaměstnanců k tomu.

Tenhle příběh už Bednářovi vynesl jako druhému Čechovi (po Janu Řežábovi) místo v globálním žebříčku amerického Forbesu 30 pod 30, ještě zajímavější je na tom ale valuace ShipMonku, která se po loňské investici vyšplhala na 60 milionů dolarů. Bednář si přitom ve firmě stále drží podíl přes 70 procent, takže ještě před třicítkou má slušně nakročeno mezi české miliardáře.

Jestli se mu to skutečně povede, se má definitivně ukázat za dva až tři roky, kdy plánuje exit. Do té doby se ale určitě ShipMonk ještě rozkročí i do Evropy – do konce příštího roku chce Bednář buď v Nizozemsku, nebo v Německu postavit první evropský sklad určený pro americké obchody, odkud bude snazší rozesílat zásilky dál po Evropě.