Šéf Sika Tomáš Vala přišel o vlasy. A může za to fakt, že se Siku letos dařilo nejlépe v historii. Prodejce koupelen a kuchyní letos očekává tržby okolo pěti miliard korun, loni přitom firma utržila „jen“ 4,3 miliardy korun. I hospodářský výsledek bude letos nejlepší za třicet let existence téhle české rodinné firmy.
Ale co ty vlasy? „Když v červenci obchodní ředitel jen tak naťuknul, že by bylo fajn pololetní skvělé hospodářské výsledky zdvojnásobit, tak mi to přišlo jako utopie. Nicméně jsem neuváženě napsal, že pokud bychom tuto výzvu dali, tak se rád ostříhám dohola,“ napsal na svém profilu na LinkedIn Tomáš Vala.
Každý měsíc napjatě sledoval, jak se k rekordnímu výsledku Siko přibližuje. „A teď vím, že ho s rezervou překonáme. Nezbylo tedy než slib splnit,“ dodal a svůj příspěvek doplnil patřičnou fotografií své nové vizáže.
Ačkoli se prodeje během prvních měsíců letošního roku držely zkrátka, firma se postupně naučila podle Valových slov žít i se zavřenými prodejnami a rychle se přesunula do online prostředí. Letos dokonce už víc než polovina tržeb přicházela právě z e-commerce.
Na jaře již v sídle firmy v jihočeských Čimelicích měli radost z výsledků nad obchodním plánem a druhá polovina roku všechna očekávání úplně překonala.
Potom, co v Siku loni a v první polovině letošního roku přibrzdili některé investiční projekty, je plánují nyní s daleko větším optimismem. Chystají například renovace některých prodejen, za desítky milionů kompletně přestavějí výstavy kuchyní, které hrají v byznysu Sika čím dál větší roli.
„Nově začneme prodávat zboží od dalšího designového německého výrobce kuchyní a posilujeme i prodejní síť. Ve stavební či projektové části rozšiřujeme prodejní a logistické základny ve městech jako Brno, Bratislava, Košice či francouzské Méty,“ říká Tomáš Vala s tím, že kvůli takové expanzi musí rodinná firma řešit i úplně nové témata.
Například tak vytvořili místo ředitele pro dodavatelské řetězce, hledají šéfa HR týmu a posilují i IT týmy. Právě do rozvoje IT a digitalizace investuje Siko dlouhodobě, ročně je to přes sto milionů korun, a tenhle přístup se firmě během pandemie bohatě vrací zpátky.
Spolu s investicemi i rozšiřováním týmu by mělo Siko dál růst i příští rok. Jeho obchodní plán tak nyní počítá s osmi až desetiprocentním meziročním nárůstem. Vala plánuje další posílení zahraniční expanze a ambice téhle tradiční české firmy jsou i nadále velké. Za další tři roky by měl obrat firmy vyrůst až na osm miliard korun.