Staré záběry jiných událostí, obrázek z počítačové hry nebo snímky z natáčení televizního seriálu. I takovéto materiály aktuálně vydávají mnohé účty na sociální síti X za obrázky z nové války mezi Izraelem a palestinskými radikály. Vlnu dezinformací podle expertů a médií vytváří i neověřené předplacené účty, které platforma zvýhodňuje, zatímco její majitel Elon Musk uživatelům doporučil pochybné zdroje.
Při dramatických událostech, jakým je aktuální eskalace izraelsko-palestinského konfliktu, čelí mnohé sociální sítě náporu nejrůznějšího obsahu na dané téma, přičemž není v jejich silách třídit důvěryhodné příspěvky od těch manipulativních. Někteří analytici však aktuální situaci na X hodnotí jako mimořádný případ, k němuž přispěly systémové změny zavedené v posledních měsících pod Muskovým vedením.
„Informace na X ověřuju roky a během významných událostí se vždycky objeví hodně falešných. Ale záplava nepravdivých příspěvků z posledních dvou dní… je něco jiného,“ napsal reportér zpravodajské společnosti BBC Shayan Sardarizadeh.
„Myslím, že tohle je moment, kdy se skutečně ukazují důsledky manažerských rozhodnutí, která byla přijata za posledních osm, devět měsíců,“ hodnotil zase bývalý bezpečnostní šéf Facebooku Alex Stamos, který se nyní zabezpečením sociálních sítí zabývá na Stanfordově univerzitě. „A X je naprosto nepoužitelný. Dokonce je v takovýchto situacích negativní silou,“ dodal.
Miliardář Musk při převzetí platformy vyhlašoval, že chce, aby byla zdrojem důvěryhodných informací, následně však dohlížel na změny, které službu posouvají opačným směrem. X zrušil dřívější ověřování účtů pro vybrané osobnosti a modrý odznak, který v minulosti značil ověřený účet, nyní nabízí za předplatné, které je spojené i se zvýšenou viditelností obsahu při vyhledávání nebo v komentářích.
Firma také výrazně zmenšila týmy pro moderování obsahu, omezila možnosti akademiků a dalších expertů monitorovat dění na platformě a spustila program sdílení reklamních zisků, který podle některých komentátorů motivuje tvůrce k rychlému šíření nepotvrzených informací.
Těch se po sobotním útoku palestinských radikálů vyrojil nespočet, popisuje v článku agentura Bloomberg. „Mnohé z příspěvků recyklovaly staré snímky ozbrojených konfliktů, které byly prezentovány jako nové a byly sdílené anonymními účty opatřenými modrými fajfkami,“ uvedla.
Příkladem je tři roky staré video ze Sýrie, které v kontextu palestinského útoku šířil i syn amerického exprezidenta Eric Trump, nebo video zásahu izraelské policie, které podle Bloombergu nasbíralo miliony zhlédnutí s komentářem, že ukazuje palestinské ozbrojence.
Stamos zase zdokumentoval řetězové sdílení snímků z oslav fotbalových fanoušků v Alžírsku, které jsou vydávány za záběry bombardování Pásma Gazy. Vedle šíření starých záběrů se objevují i další druhy manipulací, například příspěvky s obrázkem z počítačové hry Arma 3. Snímky z natáčení izraelského seriálu Fauda zase někteří uživatelé prezentovali jako důkaz, že Izraelci fingují scénu se zabitým dítětem.
X na jednom ze svých oficiálních účtů v noci na úterý uvedla, že zaznamenala přes padesát milionů příspěvků o „teroristickém útoku“ na Izrael. Doplnila, že zasáhla proti desetitisícům z nich na základě svých pravidel ohledně násilných záběrů, propagace násilí a nenávistných projevů. Také zasáhla proti stovkám účtů, které se snažily „zmanipulovat trendy“ na síti.
Majitel Musk mezitím doporučil uživatelům, aby ke sledování války využívali dvojici anonymních účtů s předplatným. Expert z výzkumného ústavu Atlantická rada Emerson Brooking označil jeden z nich za „naprosto toxický účet“, který běžně sdílí nepravdivé a neověřitelné informace.
Ten druhý zase podle listu The Washington Post v minulosti vedl polemiky ohledně Izraele a náboženství a před rokem napsal, že „drtivá většina lidí v médiích a bankách jsou sionisté“. Musk své doporučení později smazal.