Plzeňská Škoda Group dodá až sedmdesát trolejbusů do Tallinnu, hlavního města Estonska. V první etapě půjde o 22 osmnáctimetrových kloubových trolejbusů Škoda 33Tr a osmnáct dvanáctimetrových trolejbusů Škoda 32Tr.

Celková hodnota zakázky včetně kompletního servisu a údržby do najetí čtyř set tisíc kilometrů a opce na dodávku dalších třiceti trolejbusů přesahuje částku padesáti milionů eur (zhruba 1,3 miliardy korun), řekl v úterý mluvčí Škody Group Jan Švehla.

„Po úspěšném startu trolejbusů v litevském Vilniusu (91 vozů expedovaných od loňska) dodáme ekologické dopravní řešení také do Tallinnu. Projekt je klíčovou součástí obnovy tamní trolejbusové dopravy,“ uvedl Švehla.

Oba modely budou vybaveny alternativním bateriovým pohonem, který rozšíří jejich možnosti pohybu až na dvacet pět kilometrů mimo trolejové vedení.

„V Tallinnu tvořily v minulosti trolejbusy Škoda jeden ze základních pilířů veřejné dopravy. Osvědčily se jako spolehlivé a udržitelné dopravní řešení v mnoha evropských městech,“ řekl Karel Majer, předseda představenstva Škody Electric ze skupiny Škoda Group.

Tallinn před lety dočasně pozastavil provoz trolejbusů. „Objevilo se mnoho názorů, že tento způsob dopravy se už nikdy nevrátí. Teď se vrací, jak bylo slíbeno, a to ve velkém stylu. Kromě nových vozidel bude modernizována i celá trolejbusová infrastruktura,“ řekl Kaido Padar z představenstva dopravní firmy Aktsiaselts Tallinna Linnatransport.

Podle něj už začala demontáž současné tallinnské trolejbusové sítě a některé oblasti města se připravují na přechod na provoz bez trolejí, jinde se modernizuje vedení. Starosta Tallinnu Jevgeni Ossinovski uvedl, že ve městě, které roste, je nutné snížit závislost na automobilech.

„Musíme rozvíjet rychlou a pohodlnou veřejnou dopravu, abychom tuto změnu uskutečnili. Pořízení nových trolejbusů je součástí širší vize zaměřené na prioritu veřejné dopravy, do níž plánujeme investovat přes sto milionů eur v následujících letech,“ řekl Ossinovski.

Trolejbusy mají podle starosty velký potenciál rozšířit svůj dosah do dalších částí města. Kromě nich nakupuje město nové bioplynové autobusy a do roku 2029 postaví dvě nové tramvajové trasy.

Škodovácká vozidla budou klimatizovaná, plně nízkopodlažní s moderními informačními systémy včetně wi-fi připojení. Pro snadnější a rychlejší nástup budou mít předsuvné dveře a elektrickou rampu pro nástup vozíčkářů a kočárků.

Škoda Electric je největším evropským výrobcem trolejbusů, dodala jich přes 14 500 do Evropy, Asie a USA. Dále vyrábí elektrobusy, trakční pohony a motory, tramvaje, elektrické vlaky, vagony do metra a důlní vozy.