Španělský úřad pro burzovní dohled CNMV vyzval českou společnost Škoda Transportation, aby předložila vyšší nabídku na převzetí výrobce vlaků Talgo než maďarské konsorcium Ganz-Mávag nebo aby od svého záměru upustila.
Podle španělských médií maďarské konsorcium podalo stížnost u CNMV, v níž obviňuje španělskou vládu a Škodu z manipulace s trhem kvůli úniku informací o návrhu české skupiny.
Španělská firma Talgo v úterý uvedla, že obdržela nabídku na spojení s firmou Škoda.
Nabídka však neobsahovala žádné podrobnosti, včetně ceny, a požádala proto Škodu o podrobnější informace, aby mohla posoudit, zda její návrh je lepší než nabídka maďarského konsorcia Ganz-Mávag.
Ta za Talgo v dubnu nabídla 619 milionů eur, v přepočtu zhruba 15,6 miliardy korun.
Mluvčí CNMV uvedl, že každý potenciální zájemce, který chce podat nabídku na převzetí firmy Talgo, musí dodržet španělské právní předpisy o převzetí.
To znamená oznámit a předložit nabídku, která má lepší podmínky než nabídka, která již byla předložena a zvažuje se.
„Jakákoli jiná alternativa, která by nezahrnovala zlepšení, by byla nepřijatelná,“ řekl mluvčí.
Maďarské konsorcium ve své stížnost u CNMV uvedlo, že záměr firmy Škoda si vykládá jako pokus vlády zastavit její investici ve Španělsku poté, co ministr dopravy Óscar Puente přiznal nesouhlas se vstupem konsorcia, ve kterém má podíl i maďarský státní fond, do španělské společnosti kvůli obavám z možného vlivu maďarské vlády.
Domnívá se také, že návrh firmy Škoda by mohl znamenat přímé ekonomické poškození akcionářů, protože postrádá životaschopný dlouhodobý průmyslový projekt. Nabídka firmy Škoda pak podle něj také vůbec není nabídkou, protože nesplňuje základní podmínky.
Španělská vláda prodej firmy Talgo pečlivě sleduje, protože Talgo považuje za strategické aktivum. Podle španělského tisku vláda premiéra Pedra Sáncheze přímo oslovila Škodu Transportation a vyzvala ji, aby projevila zájem o Talgo, protože se obává převzetí ze strany maďarských investorů.
Součástí maďarského konsorcia je železniční skupina Magyar Vagon a maďarský státní fond Corvinus.
Podle médií však česká firma zřejmě nemá dostatečné ekonomické kapacity k její realizaci, z toho důvodu vláda rovněž oslovila potenciální finanční partnery, kteří by byli ochotni transakci podpořit.