Z mladoboleslavské Škodovky dorazila nepřekvapivá čísla. Za prvních devět měsíců automobilce klesly tržby o 25,9 procenta na 329 miliard korun. A poměrně razantně se snížil i počet prodaných aut.

Pokles prodejů za prvních devět měsíců letošního roku v Česku byl dvanáct procent, celosvětově pětadvacet. Řečí čísel to znamená doma prodaných téměř 57 tisíc aut, globálně pak 596 tisíc, a tedy pokles provozního zisku o 60 procent na 12,9 miliardy korun.

Kromě nižších prodejů se podle dnešní zprávy vydané mateřským koncernem Volkswagen na nepříliš povzbudivých číslech podepsaly například i mimořádné výdaje spojené s emisemi.

Pohled na prodej škodovek od ledna do září jasně ukazuje, jaká auta domácí zákazníci během letošního turbulentního roku kupují a kde naopak zájem klesá. Vítězem je jednoznačně městský crossover, jehož prodej odstartoval loni v září. Letos si ho za první tři čtvrtletí koupilo 5898 zákazníků, zatímco v minulém roce jich bylo jen 482.

Růst pak zaznamenaly už jen modely Scala (o 2123 vozů) a Superb (o 466 vozů) – všechny ostatní padaly prodejně dolů. Platí to i pro dlouhodobě nejprodávanější Škodu Octavia, kterou si letos koupilo 15 041 motoristů, což představuje meziroční pokles o 8,5 procenta.

Virus se navíc podepisuje i na obavách zaměstnanců. Šéf mladoboleslavských odborů Jaroslav Povšík formou dopisu pro předsedu představenstva Škoda Auto Thomase Schäfera vedení automobilky vyzval, aby s ohledem na ochranu zaměstnanců a jejich rodin přestalo organizovat směny a hodiny přesčasové práce v jakékoli formě.

Automobilka prozatím sází na všeobecná nařízení.

„Uděláme vše pro to, abychom mohli vyrábět tak, jak o tom snily generace zaměstnanců před námi, tedy v normální nebo ve zkrácené pracovní době a s plnou ochranou našeho fyzického i duševního zdraví, s přesahem do našich rodin,“ uvedl Povšík.

Plán odborů může komplikovat náročný nájezd výroby velmi očekávané novinky v podobě plně elektrického vozu Škoda Enyaq iV, od kterého si automobilka mnoho slibuje a jehož výroba na nové mladoboleslavské lince za 32 milionů eur se právě rozjíždí naplno.

Prozatím automobilka sází na všeobecná nařízení, podle kterých zaměstnanci ve všech třech závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách i Vrchlabí musejí – až na výjimku v podobě zaměstnanců slévárny a kovárny – ve všech vnitřních i venkovních prostorách nosit roušky. Firma navíc nově vydala zákaz kouření i v kuřáckých koutcích.

Podle zaměstnaneckého týdeníku Škodácký odborář za omezením stojí fakt, že se v uzavřených kuřárnách lidé pohybovali bez roušky a často nebylo možné dodržet rozestupy. Riziko nákazy tak bylo velmi vysoké.

Aby starostí nebylo málo, musí se Škoda Auto letos už podruhé vypořádat s kompletně zavřenou prodejní sítí, protože autosalony mohou zákazníkům nabízet jen servis.

Pokud jde o prodej, snaží se automobilka maximálně využívat skladových zásob, které nabízí prostřednictvím online obchodu. Nakoupit tímto způsobem ale umožňuje jen auta na operativní leasing. Na druhou stranu lze přes internet vyřešit jak výběr a objednání vozu, tak i uzavření smlouvy i platbu první splátky.