skip to main content
Technologie

Školení, které nepustíte z hlavy. Proč v IdeaSense věří virtuální realitě

Reklama

Když se bude několik lidí dívat na stejný film, každý si z něj odnese něco jiného. Pokud se ale ocitnou přímo v daném filmu, budou sdílet společnou zkušenost, která v nich zůstane silněji a déle. Spoluzakladatel a šéf společnosti IdeaSense Rudolf Čihák těmito slovy nepopisuje trávení volného času ve virtuální realitě, ale její efektivnější využití v rámci práce.

IdeaSense se zaměřuje na inovace pro firemní a korporátní klienty. Za bezmála dekádu existence pro ně navrhla kupříkladu nové typy platebních karet, nové podoby prostorů pro retail nebo portál pro obchodování s nemovitostmi.

Píše se ale rok 2022. A ten se ponese v duchu virtuální reality a metaverza. IdeaSense nehodlá přesun k digitalizovaným dimenzím tradičních i nových firem přehlédnout – i proto teď před námi Čihák otevírá kufr s headsetem Oculus Quest 2, tabletem a dvěma ovladači.

„Nechceme na tomto novém trhu stát jako firma, poskytující hardware, ale jako firma, která nabízí takzvaný software as a service, software jako službu,“ konstatuje Čihák.

Tou konkrétní službou není nic menšího než oblast školení a tréninků ve virtuální realitě. „Mozek má svá kognitivní omezení a školení v reálném světě nemá podle dostupných studií takovou efektivitu a především zapamatovatelnost, jako když se stane zážitkem ve formě virtuální reality,“ tvrdí šéf IdeaSense

Ačkoli rozjezd nové sekce IdeaSense působí jako reakce na digitalizaci celých pracovních odvětví a dopady protipandemického sociálního distancování, Rudolf Čihák tuto myšlenku tak úplně nesdílí.

„Pandemie digitalizaci urychlila, ale nezpůsobila. K přesunu mnohých tréninků a školení bylo nakročeno už před ní,“ připomíná. „Osobně nejsem zastáncem života ve virtuálním světě a přesunu do hojně skloňovaného metaverza, ale pokud se prokazuje, že virtualita nám umožní něco se naučit rychleji a lépe, pak toho musíme využít.“

V současnosti pracuje IdeaSense na virtuálních školeních pro Tesco, České dráhy či Letiště Václava Havla. „Máme třicet osm pilotních projektů v retailu a přinejmenším dvacet v dalších oblastech,“ vypočítává Čihák. Projekty jsou v různých fázích vývoje a na jednom školení se v IdeaSense pracuje přibližně čtvrt roku, přičemž tvorba mnohých jede souběžně.

„Jedním z hlavních důvodů k nasazení virtuální reality pro školení je ten finanční – skrze virtuální školení prostě dokážeme snížit vynaložené prostředky,“ je přesvědčený Čihák. Dalším důvodem je pak zmíněná silnější a trvalejší zkušenost.

Tu jsem si ostatně mohl u IdeaSense osobně vyzkoušet na dvou oblastech, které toho spolu mají společného vcelku málo: první byla práce v úseku ovoce a zeleniny v supermarketu, druhou předletová kontrola interiéru i exteriéru letadla Airbus 320.

Reklama
Předplatné Forbesu

A stejně jako teď dokážu odlišit štítky potravin, které se chladit můžou, musí, nebo naopak nesmí, zvládl bych si vzít k psaní pro Forbes bokovku na letišti, protože vám řeknu přesně, na jaké pneumatice letadlo prostě nevzlétne.

Pokud by mi u obou kategorií někdo jednotlivé věci pouze vysvětlil na tabuli, nebudu si je pamatovat zdaleka tak dobře, jako si je pamatuji teď.

„A pak je tu samozřejmě třetí důvod, proč se teď do virtuálních školení pouští tolik firem – potřeba být mezi early adopters, mezi prvními u trendu, který se právě teď rozjíždí,“ nepopírá Čihák.

Byznysový model v oblasti virtuálních školení přitom pro IdeaSense nezačíná a nekončí u toho, že do firmy dodají kufr se vstupními periferiemi virtuální reality, nechají zaměstnance se něco naučit a pak si ho vezmou zpátky.

„Byznys model je v dlouhodobé spolupráci. Školení je nutné udržovat a upgradovat, a tak s klientem pokračujeme dál a rosteme s ním,“ popisuje Čihák. Tajemství dlouhodobé spolupráce nevězí v platbě za licenci, ale v platbě za službu. Pětadevadesát procent školení, na kterých dnes IdeaSense pracuje v pilotní fázi pro nasmlouvané klienty, se jedno od druhého diametrálně odlišuje.

Znamená to, že pro každého klienta musí firma vytvořit svébytný virtuální prostor s odlišným charakterem a nepřekrývajícím se zaměřením. Designový tým, který produkt pouze vymýšlí a navrhuje, tvoří v IdeaSense devět lidí, tým programátorů jich pak čítá přibližně tucet.

Nejedná se o levný výstřel do tmy. Vzhledem k tomu, že programátor dnes bere přibližně 150 tisíc měsíčně a celá skupina pracuje dva tři měsíce na novém produktu, jde o investici několika milionů korun ještě předtím, než se může výsledný produkt vůbec ukázat klientovi.

Rudolf Čihák si tak musí být návratností investice zatraceně jistý. Což také je. „Metaverzu se už nevyhneme,“ říká rozhodně.

„Teď je pro naši práci extrémně důležité, kam se posune hardware. Metaverzum nabídne bezpočet možností, ale nejdříve k nim lidé musí mít přístup. Je to stejné, jako když stavíte dálnici: také musíte mít nejdříve asfalt, abyste měli kolem čeho stavět všechny ty benzinky a obchody,“ přibližuje Čihák.

Lepší hardware, více možností. Síť virtuálního metaverza a příležitostí pro virtuální byznys roste každým dnem. A zůstaneme-li u dálničního přirovnání, pak IdeaSense pracuje na tom, aby měli ve správný čas na správném místě připravenou první virtuální benzinku.

Reklama
Reklama