Více než stovka významných světových podnikatelů a podnikatelek připojila svá jména k prohlášení za zrušení trestu smrti, se kterým přišel britský miliardář Richard Branson. Nejvyšší trest podle něj „naprosto odporuje lidské důstojnosti“ a jeho zrušení je „nezbytným krokem v cestě za rasovou a sociální rovnoprávností“.
Velkou část podpisů tvoří podnikatelé z amerického Ohia, jednoho z míst na světě, kde je trest smrti stále praktikovaný. Novou pozornost kampani přinesla i událost zkraje října, kdy byl v americkém státě Missouri popraven muž, přestože panovaly pochybnosti o úrovni jeho intelektu.
Za současnou kampaní, která poprvé spatřila světlo světa letos na jaře s podporou dvaačtyřiceti významných signatářů, stojí vedle Bransona také mezinárodní nezisková organizace Responsible Business Initiative for Justice (RBIJ). Forbes požádal o vyjádření jak samotného Richarda Bransona, tak zakladatelku organizace Celii Oellette.
Proč by se měli podnikatelé zajímat o trest smrti?
RB: Jsme lidské bytosti. Jsme rodiče. Jsme prarodiče. Neměl by nás zajímat jen trest smrti, měli bychom se snažit o reformu celého trestního soudnictví. Měli bychom se zajímat o drogovou reformu, o změnu klimatu. Měli bychom se zajímat o velkou spoustu věcí. Měli bychom využít pozici, ve které se nacházíme, a snažit se měnit věci tam, kde je to jen trochu možné.
Když se ohlédneme za generací byznysmenů, která předcházela té mojí, velcí podnikatelé mysleli pouze na příjmy. A pokud se začali vyjadřovat k něčemu jinému, byli za to akcionáři a zainteresovanou veřejností kritizováni. Doufám, že tím, jak já a ostatní mně podobní promlouváme o důležitých tématech, inspirujeme i ostatní podnikatele, aby se začali více vyjadřovat.
Jaký zájem má podnikatel na tématu trestu smrti, kromě toho morálního?
RB: Pro mě je to hlavně morální zájem. Osobně jsem se zajímal o celou řadu konkrétních případů ve Spojených státech a je děsivé, kolik lidí bylo původně odsouzeno k trestu smrti z rasových důvodů. Když se podíváte na mapu míst, kde se v historii nejčastěji vyskytovaly případy lynčování, a mapu míst, kde stále ještě platí trest smrti – ty mapy jsou téměř totožné.
Richarde, upravil jste kvůli kampani nějak svůj byznys? Přesunuli jste ho třeba pryč z míst, kde je trest smrti stále legální?
RB: Zvažovali jsme to. Tým nás však přesvědčil, že to není dobrý nápad. Když porovnáte mapy a místa, kde se historicky děly nejhorší křivdy na černošském obyvatelstvu a kde je v současnosti nejvíc poprav, jsou to oblasti, které byznys a rozvoj potřebují nejvíce. Myslím, že by bylo kontraproduktivní brát odtamtud byznys pryč. A taky si nemyslím, že u místních představitelů něco zmůžeme výhrůžkami. Všichni mnohem lépe reagují na argumenty.
Čeho se za posledních sedm měsíců v rámci kampaně podařilo dosáhnout, kromě sbírání podpisů?
CO: Získali jsme podporu 150 významných byznysmenů, z nichž se prakticky všichni chtějí veřejně i soukromě angažovat a podporovat naši věc. Několik významných osobností se v rámci naší kampaně vyjádřilo například k rozhodnutí prezidenta Bidena, který sice uvalil moratorium na popravy, ale neodvážil se to vyřešit úplně. Takže ty, které teď před trestem smrti uchránil, může klidně popravit příští vláda.
V Americe jsou v současnosti dva státy, které aktivně zvažují zákaz trestu smrti, tam se snažíme v rámci kampaně hodně působit. Před pár dny jsme v Ohiu zorganizovali setkání místních podnikatelů a uspořádali debatu o zdejším použití trestu smrti a možnostech jeho zrušení. A na konci měsíce se chystáme ještě do Utahu, kde to také vypadá nadějně.
Myslíte si, že otázka zrušení trestu smrti je něco, co běžné lidi zajímá? Že lidé od svých lídrů například ve vedeních firem očekávají aktivitu v této oblasti?
RB: Ano, jsem naprosto přesvědčený, že například naši zaměstnanci oceňují, že jsme společnost, která se angažuje. Že se zajímáme o problémy a snažíme se využít svůj vliv a schopnosti, abychom něco změnili. Někdy se nám to nepodaří. Ale někdy slavíme úspěch.