skip to main content
Byznys

Skupina Penta prodává Aero Vodochody. Bude nakupujícím Omnipol?

Český výrobce letadel Aero Vodochody může již brzy změnit majitele. Investiční skupina Penta, jejíž významnou část kontroluje osmý nejbohatší Čech Marek Dospiva, jedná o jeho prodeji. Novým majitelem by se mohla stát zbrojařská skupina Omnipol rodiny Richarda Hávy. 

Aero neprožívá zrovna jednoduché období a Penta s firmou přestává mít trpělivost. Už koncem loňského roku do Aera poslala 400 milionů korun a další peníze na chod firmy by mohly přitéct i letos. Mezitím vyměnila vedení: věhlasný Giuseppe Giordo, někdejší ředitel italské Alenie, ve Vodochodech vydržel zhruba tři roky. 

Právě Italové firmě naordinovali náročnou strategii, spojenou zejména s výrobou nové generace letounu L-39NG a s omezením menších civilních programů. Ty sice z hlediska ziskovosti nebyly tak zajímavé, ale byznysu fabriky poskytovaly jakousi přirozenou druhou nohu.

Reklama

Program nových albatrosů připravil ještě český šéf Ladislav Šimek, pod italským vedením však projekt nabobtnal a výrazně se prodražil. Z původně levného a lehkého cvičného letounu se postupně stal plnohodnotný bitevník s moderními zbraňovými systémy – a také výrazně vyšší cenou. 

O Aero máme zájem a jednáme o podmínkách akvizice. – Jan Smutný

Investice na vývoj dosáhly ke dvěma miliardám korun, ale závazné zakázky zatím nepřišly. Letadlo se sice podařilo dostat do vzduchu (naposledy se proletělo v rámci testování minulý týden), ale i když nadále sbírá potřebné certifikace, které samy o sobě stojí desítky až stovky milionů korun, potenciální zákazníci kolem jen opatrně krouží

Podle informací Forbesu nyní mezi oběma zainteresovanými skupinami probíhají intenzivní jednání. Zatímco Penta se k tomu příliš vyjadřovat nechce a mluvčí Ivo Mravinac jen uvedl, že skupina ze zásady podobné spekulace nekomentuje, zástupci Omnipolu probíhající jednání opatrně potvrdili. „O Aero máme zájem a jednáme o podmínkách akvizice,“ řekl Forbesu Jan Smutný, finanční ředitel Omnipolu.

Reklama

Spojení s Omnipolem je přitom logické. Obchodník se zbraněmi je partnerem projektu L-39NG prakticky od začátku a do vývoje ze svého poslal několik set milionů korun. Letoun zároveň prodává prostřednictvím svých kontaktů na trhu – i proto se převzetí celého projektu včetně továrny nabízí.

Aktuálně prý probíhá due diligence jak ve fabrice v Odoleně Vodě, tak na sousedním letišti. Předmětem prodeje by podle všeho měly být obě části, přestože ve struktuře Penty jde o dvě oddělené firmy a dva na sobě nezávislé projekty. Kupovat výrobce bez letiště v současnosti nedává příliš smysl, stejně jako letiště bez továrny. Snaha vybudovat z toho vodochodského samostatné veřejné civilní letiště pro Prahu a okolí stále naráží na nejrůznější překážky.

Do prodeje by podle všeho mohla také zasáhnout armáda. Fabrika, stejně jako letiště, totiž musí být vzdušným silám k dispozici nejméně do roku 2027. Do té doby má firma povinnost postarat se o to, aby armádní letouny L-159 Alca bez problémů létaly.

Penta vlastní Aero od roku 2007, kdy ho získala v privatizaci. Z kolabující fabriky vybudovala rozjetou firmu dodávající součástky největším světovým leteckým výrobcům. Z pohledu současné investiční strategie Penty šlo však o lehce exotickou investici, navíc ve velmi obtížném a politicky náchylném byznysu. Pokud se prodej potvrdí, půjde o největší podnikový exit Penty za posledních 10 let.

Reklama
Reklama