Tope Awotona, čtyřicetiletý zakladatel a výkonný ředitel společnosti Calendly, se opře na židli a hlasitě se zasměje. „Vy tomu říkáte poselství, já tomu říkám pravda,“ řekne a plácne rukou do stolu. Tahle pravda, o které mluví, je podle Awotony taková, že aby mohl člověk vést lepší, produktivnější a šťastnější pracovní život, potřebuje jeho program Calendly.
Je tomu již devět let, co Awotona společnost založil. Vložil do ní své celoživotní úspory ve výši 200 tisíc dolarů a nedlouho po jejím založení odešel ze své práce ve firmě EMC, pro kterou prodával software, aby mohl svou novou společnost rozvíjet naplno.
Dnes má deset milionů uživatelů a mezi její zákazníky patří třeba přepravní společnost Lyft, největší světová genealogická společnost Ancestry, univerzita v Indianě nebo třeba výrobce nábytku La-Z-Boy.
Příjmy Calendly v loňském roce přesáhly sto milionů dolarů, což je dvojnásobek oproti roku předchozímu. A letos by se mohly klidně zdvojnásobit znovu.
Společnost, která je zisková od roku 2016, byla založena v Atlantě, ale dnes již nemá žádné fyzické kanceláře. V loňském roce získala 350 milionů dolarů od společností OpenView Venture Partners a Iconiq Capital, investoři firmu ocenili na tři miliardy dolarů. To znamená, že většinový podíl Awotony má nyní hodnotu nejméně 1,4 miliardy dolarů, a to i po desetiprocentním snížení, které Forbes uplatňuje na akcie všech soukromých společností.
Tope Awotona je také jedním ze dvou černošských technologických miliardářů ve Spojených státech, spolu s Davidem Stewardem, sedmdesátiletým zakladatelem společnosti World Wide Technology.
„Tope by mohl být nejúspěšnějším afroamerickým technologickým podnikatelem své generace,“ říká David Cummings, zakladatel společnosti Atlanta Ventures, která před sedmi lety jako první do Calendly investovala přes půl milionu dolarů.
Společnost Calendly přitom není v odvětví byznysového plánování sama. Konkurenční produkty nabízejí společnosti Square, Microsoft a curyšský Doodle. Calendly se však prosadilo díky svému elegantnímu, zákaznicky přívětivému designu a modelu freemium, díky kterému se jí daří získávat platící zákazníky prakticky bez marketingu.
V současnosti se Awotona snaží Calendly, které se dosud zaměřovalo hlavně na plánování schůzek, rozšířit o nástroje, které náborářům, prodejcům a dalším pracovníkům pomohou tyto schůzky řídit jak před jejich konáním, tak i po něm.
To zahrnuje třeba problematiku směrování schůzek ke správné osobě ve velké společnosti nebo přidávání příslušných dokumentů, jako jsou programy a rozpočty potřebné pro hladší průběh schůzky, do samotné pozvánky. Dalším vylepšením je integrace nástrojů pro zvýšení produktivity a sledování výsledků, jako je třeba Salesforce.
Někdo může plánování schůzek považovat za těžkou práci, Awotona v něm však vidí klíč k propojení všeho, co se v organizaci děje. A spekuluje, že globální trh, na který Calendly prodává, má potenciální hodnotu až dvacet miliard dolarů. „V životě jsem se nikdy příliš neřídil konvenčními názory. Prospělo mi to osobně a myslím, že to prospívá i firmě,“ říká Awotona.
Awotona se narodil v nigerijském Lagosu do středostavovské rodiny. Jeho otec byl mikrobiolog a podnikatel, matka pracovala v centrální bance. Patnáctimilionový Lagos je ekonomicky živé, ale nebezpečné město. Když bylo Awotonovi dvanáct let, přímo před jeho očima mu při krádeži auta zastřelili otce.
V roce 1996 se v patnácti letech s rodinou přestěhoval do Atlanty. Na univerzitě v Georgii vystudoval informatiku, poté přešel na obor obchodní a manažerské informace. „Kódování jsem miloval, ale bylo příliš monotónní,“ říká. „Na to, abych se stal programátorem, jsem asi příliš extrovertní.“
Místo toho prodával software v technologických společnostech, včetně Perceptive Software, Vertafore a EMC, kterou od té doby koupila společnost Dell. Vedle toho založil i několik firem. Avšak se seznamkou, společností prodávající projektory, ani s firmou na prodej zahradního nářadí neuspěl.
Jeho nápad na Calendly byl však jiný, stála za ním totiž jeho vlastní frustrace z vlastní pracovní zkušenosti, kdy jako obchodník potřeboval často desítky e-mailů a několik dní k domluvení jedné schůzky. „Přišlo mi, že takové plánování je prostě rozbité,“ říká.
První verzi Calendly spustil v roce 2013 z Atlanta Tech Village, coworkingového prostoru pro podnikatele. Na financování použil veškeré prostředky ze svého důchodového spoření a vyčerpal všechny své kreditní karty.
„Mohlo to dopadnout opravdu špatně,“ říká. „U svých předchozích podniků jsem se trochu pojistil a dal si možnost úniku. S Calendly jsem vletěl do válečné zóny a vložil do ní každý cent, který jsem měl. Když se do něčeho pustíte, musíte do toho jít naplno.“
S programováním mu pomohla ukrajinská firma Railsware. Awotona navštívil Kyjev před osmi lety, zrovna když protestující bojovali v ulicích s vládními silami. Nyní, uprostřed války, pomohla společnost Calendly přemístit svých deset smluvních ukrajinských vývojářů a poskytla jim a jejich rodinám finanční podporu.
Koncem roku 2013 měl Awotonat životaschopný produkt, ale nezbyly mu žádné peníze. A tak přišli na pomoc investoři s půlmilionovou finanční injekcí. Služba Calendly je pro individuální uživatele zdarma, korporace obvykle stojí 25 dolarů za uživatele měsíčně. „Zaměstnanci pějí chválu na náš produkt svým nadřízeným a tak to postupně stoupá až nahoru,“ říká Awotona. „To je trojský kůň, kterým se dostáváme do firem.“
Firemní zákazníci si mohou nastavit vlastní vstupní stránky, směrovat schůzky na konkrétní skupiny lidí a propojit software Calendly s dalšími nástroji, jako jsou Salesforce, Stripe, Zoom nebo Hubspot. Počet velkých zákazníků, které Calendly definuje jako ty, kteří platí více než sto tisíc dolarů ročně, se za posledních dvanáct měsíců zdesetinásobil.
Například veřejně obchodovaný web CarGurus, který se zabývá nákupem automobilů, naplánoval od května loňského roku prostřednictvím Calendly se svými prodejci přibližně dva tisíce prodejních schůzek. „To znamenalo úsporu asi 500 hodin času našich zaměstnanců,“ říká Michael Riley, hlavní digitální stratég společnosti CarGurus, který měl ve firmě zavádění Calendly na starosti.
Společnost US Foods, velký dodavatel potravin se sídlem u Chicaga, pak koupila loni v červnu službu Calendly pro stovku svých zaměstnanců, kteří komunikují s nezávislými restauracemi, většinou s malými a středními podniky.
Firma si v Calendly může nastavit vlastní šablony pro schůzky v angličtině i španělštině a začlenit prodejní i další výsledky do strategického plánování. „Tento přehled byl obrovským argumentem pro podepsání podnikové smlouvy s Calendly,“ říká David Eschler, viceprezident pro restaurační provoz ve společnosti US Foods. A Awotona říká, že pro firemní zákazníky jsou náklady na Calendly více než kompenzovány zvýšením produktivity.
Awotona, který ze společnosti se 424 zaměstnanci loni v létě udělal firmu pracující výhradně na dálku, plánuje další funkce, které Calendly posunou dál v tom, co je potřeba obstarat ještě před schůzkami, jako jsou například životopisy kandidátů připojené k pozvánkám do kalendáře náborářů, ale i po schůzkách, jako je třeba rozšířená analytika. Plánuje také mezinárodní expanzi, protože věří, že bolest plánování je cítit ve všech zeměpisných oblastech a jazycích.
„Jde nám o to, aby každá schůzka byla maximálně efektivní a splnila svůj účel,“ říká Awotona, který přiznává, že na schůzkách stráví v průměru 25 hodin týdně. „Plánování vnímáme jako příležitost nastavit schůzku tak, aby byla úspěšná – od naplánování schůzky přes její zjednodušenou přípravu až po to, co je potřeba udělat po jejím skončení. To je naše velká vize.“
Hodně práce, málo zábavy
Práce od devíti do pěti jako způsob, jak si vydělat na živobytí? Záleží na tom, kde bydlíte. Podle Mezinárodní organizace práce pracují lidé v průměru mezi 52,6 a 28,5 hodiny týdně. Podívejte se na náš přehled, jak dlouho lidé pracují v různých zemích světa a kolik za to mají placené dovolené:
Země | Týdenní pracovní doba | Dní dovolené na rok |
Spojené Arabské Emiráty | 52,6 hodiny | 30 dní |
Čína | 46,1 hodiny | 5 dní |
Řecko | 40,3 hodiny | 20 dní |
Japonsko | 37,8 hodiny | 10 dní |
USA | 35,9 hodiny | 0 dní (ze zákona) |
Francie | 35,9 hodiny | 30 dní |
Austrálie | 33,2 hodiny | 20 dní |
Libérie | 28,5 hodiny | 5 dní |