skip to main content

Do kin se řítí lavina z Vyšehradu. Štáfka čeká režijní debut za desítky milionů

Šest let po zaplavení českého internetu se Julius Lavický řítí i do tuzemských kin. Umělecké alter ego Jakuba Štáfka čeká dlouho odkládaná premiéra na velkém plátně. Snímek Vyšehrad: Fylm, který herec a režisér produkoval spolu se Ctiborem Poubou, vyšel na desítky milionů korun – a přirozeně vzbuzuje velké naděje.

„Věříme, že v těchto složitých časech lidem nadělíme krásné Velikonoce,“ hlásí sebevědomě dvojice ke svému producentskému debutu. Má ostatně důvod. Když Jakub Štáfek, člen předloňského výběru Forbes 30 pod 30, před sedmi lety představil postavu vygumovaného fotbalového bohéma Laviho, strhl tím opravdovou lavinu.

Upadající sportovec s přídomkem „génius i dylina“, ztělesňující snad všechny neduhy české kopané, si svým hrubým humorem získal nejen fanoušky ze světa branek, bodů a sekund. A to navzdory tomu, že seriál Vyšehrad měl pouhých deset dílů s průměrnou délkou osmi minut.

„Vyšehrad: Fylm je oproti seriálu taková větší pohádka. Pro dospělé. Je nekompromisní. Má ale velký přesah, nese poslání životní i sportovní, snaží se jít víc do hloubky,“ vysvětluje jednatřicetiletý Štáfek. „Kromě toho, že sleduje Laviho a jeho život, se snaží upozorňovat na aféry těch nejvyšších představitelů českého fotbalového prostředí a téma fair play,“ dodává.

Původně se měla celovečerní komedie v kinech objevit už před rokem. Na podzim 2020, čtyři dny před jejím dotočením, ale přípravy zhatila další vlna covidu. Pandemická nejistota a s ní spojené utahování opasků navíc přineslo škrty výdajů na marketing a tvůrci museli sestavit nový rozpočet a shánět pro Vyšehrad: Fylm nové partnery.

„Najednou člověk nevěděl, jestli to vůbec klapne,“ vzpomíná Ctibor Pouba. „Naivitou bylo myslet, že se s Lavim bude chtít spojit každý, kdo se ztotožní s jeho humorem. Markeťáci ve firmách byli sice často nadšení, ale pak jsme naráželi na překážku v podobě jejich právních oddělení, podle nichž vzájemná spolupráce nepřicházela v úvahu.“

Dlouhá pauza má nakonec i pozitivní dopady. Autoři mohli věnovat více péče finálnímu střihu a také zvědavost ve společnosti s přibývajícím časem bobtná, což by mohlo podpořit návštěvnost. Ještě před pandemií mířili ambice Štáfka s Poubou na vrchol – věřili, že by mohli překonat divácky nejúspěšnější český film tohoto století Ženy v běhu, na nějž v roce 2019 přišlo do kin přes 1,5 milionu lidí.

Realita posledních dvou let ale jejich hranici úspěšnosti srazila na půl milionu. „Nasazování filmu do kin je vždy alchymie, ideální termín neexistuje,“ komentuje brzy čtyřicetiletý Pouba. „Klíčový bude první velikonoční víkend, který ukáže, nakolik kinaři filmu uvěří a budou ho nasazovat dále.“

Reklama

Pro Vyšehrad: Fylm je výrazný úspěch důležitý i proto, že vyšel poměrně draho. Částka kolem třiceti milionů korun se v tuzemských končinách řadí k nadstandardním. Producenti do něj ovšem investovali i za cenu rizika. Věří, že už seriálem kolem sebe vybudovali rozsáhlou komunitu a lidé si k filmu najdou cestu.

Více než třetinu autoři financovali z vlastních zdrojů, část peněz získali v rámci pobídek Státního fondu kinematografie a zbytek pochází od partnerů, jako jsou třeba sázková kancelář Sazkabet, fastfoodový řetězec KFC nebo televize Nova, která zároveň získala exkluzivní vysílací práva pro svou streamovací platformu Voyo.

Jakub Štáfek (vlevo) a Ctibor Pouba (vpravo) na premiéře snímku Vyšehradu: Fylm
foto Gangbang production/Martin Šimral

„Je to pro nás zajímavá cesta, jak vázat značku ke sportu jiným způsobem než sponzoringem nějakého klubu nebo soutěže. Navíc si slibujeme, že se tak dostaneme i k mladšímu publiku,“ komentuje spolupráci s filmem Veronika Diamantová, mluvčí Sazky.

Kromě finanční stránky a četných vulgarit, které ale – jak podotýká Štáfek – nejsou užívány prvoplánově, se snímek vyjímá i komparzem, který by se dal s trochou nadsázky označit za jeden z nejdražších v historii české kinematografie.

Ve Vyšehradu se v kratších či delších záběrech objeví bývalí i současní elitní čeští sportovci, jejichž roční příjmy se pohybovaly (nebo stále ještě pohybují) ve stovkách milionů korun. Namátkou fotbalisté Tomáš Rosický, Patrik Berger, Vladimír Šmicer nebo hokejista Jakub Voráček.

„Chtěli jsme, aby lidé dostali, co od filmu očekávají,“ říká Jakub Štáfek a pochvaluje si, jak skvělý kolektiv se podařilo dát dohromady. „Pravděpodobně se našim humorem a nekorektností nezalíbíme všem, ale to ani nechceme. Děláme věci přímočaře, jak nás baví, a věříme, že budeme bavit i ostatní,“ uzavírá.

Komedie z fotbalového prostředí Vyšehrad: Fylm bude mít slavnostní premiéru v pondělí 11. dubna, v kinech po celé republice se objeví o tři dny později.