S prvním březnem se uskutečnila nejžhavější primární emise roku – na americkou burzu vstoupila sociální síť, jež se od ostatních liší tím, že se fotky a videa uživatelů vymažou během několika sekund po jejich odeslání.

Čtěte také: Vzestup a pád sociálních sítí. Twitter je jako chudý příbuzný Facebooku

Je dost možné, že aplikaci vůbec neznáte nebo jste o ní jen slyšeli. O co jde, vám spíše prozradí vaši známí a příbuzní ve věku 18–24 let, kteří na ní ujíždějí. Přes Snapchat si posílají obrázky a krátká videa, která po sobě nezanechávají viditelnou digitální stopu.

Vstup na veřejný trh? Ano, ale bez hlasovacích práv

Dosavadní majitelé nakonec umístili akcie na trhu za 17 dolarů, což je o něco výše, než původně avizovali (14–16 dolarů). Firma tak vybrala 3,4 miliardy dolarů, což ji celkově ocenilo zhruba na 24 miliard dolarů. Drobným zádrhelem pro některé investory může být, že nabízené akcie s sebou neponesou žádná hlasovací práva.

Snapchat akcionáře sice žádá o finanční injekci, ale o rozhodnutí nad strategickým směřováním firmy se bez diskuse postará současné vedení. Tento přístup není obvyklý a leckterého investora může odradit.

Bude vadit ztrátové hospodaření? Základním parametrem úspěchu je růst počtu uživatelů

V prospektu k emisi firma odhalila, že za rok 2016 utržila 405 milionů dolarů (meziročně své tržby znásobila šestkrát!), z čehož ale vyprodukovala čistou ztrátu 515 milionů. Na první pohled divoké hospodaření, ale firma už aspoň získává tržby.

U ztrátové firmy v časném stadiu překotného růstu se však investoři zaměřují na růst počtu uživatelů. Jen ten totiž může přitáhnout větší zájem inzerentů, generovat tržby a časem snad i zisky. Růst základny Snapchatu ale koncem roku 2016 nepříjemně zpomaloval – momentálně má asi 301 milionů měsíčních uživatelů.

Facebook pro srovnání disponuje základnou 1,8 miliardy měsíčních uživatelů a tržní kapitalizací 391 miliard dolarů. Prostor pro růst tady tedy je. Současných 158 milionů uživatelů tráví na Snapchatu v průměru půlhodinu denně, což je hodně.

Důležité bude, co předvede konkurence – ostatní sociální sítě nedávno doplnily funkci posílání krátkých videí, čímž bezprostředně ohrožují unikátnost aplikace.

Videoobsah jako budoucnost

Jak tedy naložit s akciemi Snapchatu? Koupit, nebo ne? Primární emise podle všeho přináší řadu neznámých a o technologických firmách to platí dvojnásob. Investice do mladé sítě (na trhu je od roku 2011) se tak stává ještě méně jistou sázkou na „černého koně“.
Pokud však věříte v mladou generaci, pro niž je konzumace videoobsahu hlavním komunikačním kanálem, jde o jednoznačný příslib. Připadá vám to jako utopie, která se nikdy nebude realizovat? Možná, ale vzpomeňte si na naše babičky, které vyrostly na rádiu, postupem času se přesunuly k televizním obrazovkám a staly se z nich věrné divačky.