Na dojíždění do práce je tesla super, ale k pohánění vlaků, kamionů a lodí, které roztáčejí kola světové ekonomiky, má zelenou spíš vodík. A dobře to ví i gigant Cummins, který už sto let živí „špinavé“ dieselové motory.

Stylový věžák společnosti Cummins Inc. v americkém Indianapolis vypadá s fasádou ze skla a oceli spíš jako sídlo moderního technologického startupu, podnik žijící z naftových výparů by tu člověk nehledal.

Leccos ovšem napovídá skutečnost, že v čele největšího amerického výrobce dieselů stojí inženýr ze Silicon Valley s diplomem ze Stanfordu. A ve skutečnosti to má celé jednoduchou logiku: v konkurenčním boji mezi výrobci motorů pro náklaďáky uspěje už jen ten, kdo ve svém podnikání zohlední ekologii.

A dosud na fosilní paliva zaměřený největší světový výrobce velkých dieselových motorů Cummins v něm hodlá porazit i na pohled mnohem zelenější firmy, které sázejí na elektrické kamiony. „Víte, tesly jsou hezká auta, bohatým se v nich dobře jezdí, ale ekonomiku nám táhnout nebudou,“ vysvětluje Thomas Linebarger, který v čele firmy Cummins stojí už deset let.

Jeho podnik dnes výtečně prosperuje právě proto, že se dokázal přizpůsobit přísným ekologickým požadavkům na dieselové motory. A až bude diesely nutné kompletně nahradit elektrickými či vodíkovými agregáty, Linebarger bude připraven.

Vytáhlý devětapadesátník se na zásadní evoluční změnu začal chystat ve společnosti Cummins před šesti lety – firma tehdy nakoupila podniky zabývající se vývojem a výrobou baterií a vodíkových palivových článků a Linebarger založil celou novou divizi zaměřenou výlučně na pohonné jednotky příští generace.

Forbes Digital Premium