Milníky ve vývoji umělé inteligence padají jak kuželky v souboji s buldozerem. Ukazuje se ale, že klíčovým pohonem celého vývoje nemusí být nutně samotné ultrachytré programy a jejich kódování. Stejně tak důležitá jsou data, na kterých se modely umělé inteligence učí a zlepšují. Problém je ale v tom, že majitelé těchto dat z mílových skoků umělé inteligence nevidí žádné dividendy.

Zatím poslední velkou bitvu v technologické válce rozpoutal japonský gigant Sony. Ten patří mezi největší světové hudební vydavatele, který má pod smlouvou například Harryho Stylese, Beyoncé či Adele. Sony vadí, že by písničky jejích interpretů mohly být používány ke zdokonalování systémů umělé inteligence.

A tak rozeslala varovný dopis sedmi stům technologických firem, které se vývojem umělé inteligence zabývají. Včetně obrů v oboru jako Microsoftu, Googlu či autorům ChatGPT z OpenAI.

Další obsílku dostaly streamovací služby jako Spotify či Apple, ve které je Sony vyzvala, aby přijaly ochranné mechanismy, které by využití jimi nabízené tvorby k tréninku AI zamezily.

Sony v dopise adresovaném vývojářům výslovně zakazuje, aby se obsah, na který má autorská práva, využíval při vývoji jejich produktů. Zároveň Sony vyzvala programátory, aby jí dodali podrobnosti o datech využitých k tréninku svých algoritmů.

„Vzhledem k podstatě vaší činnosti a zveřejněných informací o vašich systémech umělé inteligence máme důvod se domnívat, že vy a vaši spolupracovníci již možná bez naší autorizace využíváte obsah patřící Sony k trénování, rozvoji a komercionalizaci systémů umělé inteligence,“ píše se v dopise.

Pokud jde o autorská práva k věcem vytvořeným generativními modely umělé inteligence a data využitá k jejich tréninku, pohybují se firmy zatím v relativně šedé právní zóně. První vlaštovky se už nicméně objevují.

„Všude samozřejmě platí, že vrzavému pantu se dostane nejvíc oleje. Tedy že ačkoli zde je určitý právní základ, v prvním kole primárně profitují ti, kteří se ozvou,“ řekl Forbesu řídící partner advokátní kanceláře Arrows Jakub Dohnal, který se na tuto neprobádanou oblast práva zaměřuje.

Podle něho je už sporů podobného střihu v zahraničí poměrně dost. Jejich jádrem je údajný zásah do autorských práv, ale zatím se došlo jen k obecné shodě na tom, že výstupy z generativní AI nejsou považovány za autorské dílo. S tímto verdiktem už existuje i soudní rozhodnutí z Česka.

Jenže modely umělé inteligence jsou mnohdy neprůhlednou černou skříňkou i pro technicky mimořádně vzdělané jedince. Tím spíše pak s jejich pochopením mohou mít problém legislativci, kteří musejí aktualizovat dlouho platné zákony o autorských právech, které příchod umělé inteligence občas staví na hlavu.

„Vždy ale platí, že je nutné prokázat, že se něco kopíruje, a to není v případě AI vůbec jednoduché. Pro úspěch žaloby musí být prokázáno, že opravdu tento zdroj byl použit pro trénování či tvorbu výstupu. Myslím, že jsme opět ve fázi ,apple musicʻ, tedy že dříve nebo později dojde k nějaké multilicenci, ze které budou těžit všichni ve prospěch trénování AI,“ doplnil Dohnal.

Sony v dopise zmiňuje, že právní regulace kolem celého odvětví umělé inteligence je roztříštěná a nedostatečná. A že se přístup právních systémů ke vztahu tvůrce a vývojář AI diametrálně liší.

Některé, jako evropské právo, se snaží mezi obě strany vklínit a jasně definovat hřiště, na kterém se bude hrát. Jiné naopak ponechávají interakcím volný průběh a nechávají hráče, ať si tohle prostředí řídí sami.

V už zmíněném právu Evropské unie řeší legislativci zmíněné dilema tak trochu lišácky. Doporučují totiž majitelům multimediálního obsahu, aby veřejně prohlašovali, že jejich obsah není k dispozici pro trénink umělé inteligence nebo data mining.

Zda ale bude mít Sony a další majitelé autorských práv způsob, jak dokázat, že se modely AI skutečně trénovaly na jimi vlastněném obsahu, zůstává nejasné. Pokud se totiž nepodaří najít společnou řeč všem hráčům v odvětví, jak predikuje Jakub Dohnal, je dost dobře možné, že se OpenAI či Google omezí na prosté prohlášení, že žádná díla spadající pod Sony k vývoji nepoužily. A pak babo raď.