Firma Motor Jikov Group získala nové zakázky na dodávky součástek do elektromobilů. Tlaková slévárna bude dodávat víčka pro vodní čerpadla firmě Aisin do vozů značek Volvo a Jaguar Land Rover.

Tržby od píseckého Aisinu tak zdvojnásobí na dva miliony eur (asi 49 milionů korun) ročně. Výroba by měla začít ve třetím čtvrtletí příštího roku. Vyplývá to z informací v podnikovém zpravodaji, které potvrdil generální ředitel Motor Jikov Group Miroslav Dvořák. Obrat skupiny s 800 zaměstnanci se pohybuje kolem dvou miliard korun.

Motor Jikov bude muset v příštích letech nahradit až čtyřicet procent tržeb, připadají totiž na součástky aut, které v elektromobilech nejsou.

„Mezi kriticky ohrožené díly patří systémy motoru, nádrže, výfuku, palivové systémy či převodovky. Nástup elektromobility bude znamenat konec těchto výrob. Naši obchodníci již pracují na nahrazování výrob do klasických spalovacích motorů zakázkami pro elektromobily,“ řekl Dvořák.

Novou zakázku pro Aisin získala slévárna Motoru Jikov. Jde o víčka pro vodní čerpadla, jichž je v elektromobilu až šest. „Odlitky budeme dodávat našemu zákazníkovi společnosti Aisin, odtud pak poputují do značek Volvo a Jaguar Land Rover,“ uvedl ředitel divize Tlaková slévárna Petr Šíma.

Slévárna tak téměř zdvojnásobí tržby od firmy Aisin. Při plné výrobě by měla slévárna ročně dodat přes 1,5 milionu víček ve dvou verzích.

„Týdně bychom měli dodávat třicet tisíc víček,“ uvedl Šíma. Víčka by měl Motor Jikov začít vyrábět ve třetím čtvrtletí 2024.

Kvůli novým zakázkám pořídí firma i kontrolní linku, která naváže na proces lití. Postaví ji Motor Jikov Fostron, divize jednoúčelových strojů. Pomocí kamer bude kontrolovat kvalitu povrchu, laserově další parametry, kontrolovat se bude i těsnost odlitku.

Go big!
Vydání Forbesu Go big!

„Linka bude pracovat v taktu jeden kus za deset vteřin,“ upřesnil Šíma. Další operací, kterou linka zajistí, bude výrobní čištění odlitku. Investice do linky bude zhruba dvanáct milionů korun.

Strojírenská skupina Motor Jikov Group čeká letos tržby dvě miliardy korun. Zisk EBITDA (před započtením úroků, daní a odpisů) bude kolem 150 milionů. Dodávky čipů, jež firmu trápily v zimě, se stabilizovaly.

Mírný pokles zaznamenala firma u zakázek ve slévárně litiny. Kvůli dražším energiím bude druhý rok po sobě investovat méně než předchozí roky, řekl předseda představenstva Miroslav Dvořák.

Loni měla skupina konsolidované tržby 1,68 miliardy, stouply meziročně o třináct procent. Konsolidovaný zisk po zdanění byl loni 14,3 milionu, když o rok dříve skončil holding ztrátou 11,9 milionu. Vyplývá to z výroční zprávy.

Holding dodává sedmdesát procent produkce pro automobilový průmysl. Klíčovým zákazníkem je společnost Scania. Dvě třetiny produkce míří na vývoz, nejvíc do Švédska a USA. K partnerům patří strojírenské koncerny, automobilky a společnosti ve spotřebním průmyslu.

Hlavními obory holdingu jsou slévárenství, obrábění a montáže. Tradice společnosti sahá do roku 1899.