Spojené státy a Japonsko uzavřely obchodní dohodu týkající se kovů pro baterie do elektromobilů, která posílí jejich dodavatelského řetězce baterií. Současně poskytuje japonským automobilkám širší přístup k daňové úlevě až sedm a půl tisíce dolarů na nákup elektromobilu v USA.

Podle představitelů vlády amerického prezidenta Joea Bidena rychle dojednaná dohoda zakazuje oběma zemím přijímat oboustranná vývozní omezení týkající se nerostných surovin nejdůležitějších pro baterie do elektromobilů. Omezení se týkají lithia, niklu, kobaltu, grafitu a manganu.

Cílem dohody je také snížit závislost USA a Japonska na Číně jako dodavateli těchto kovů, protože vyžaduje spolupráci v boji proti „netržním politikám a praktikám“ v jiných zemích v tomto odvětví a při realizaci přezkumů zahraničních investic do jejich dodavatelských řetězců důležitých nerostných surovin.

Obchodní dohody zaměřené na nerostné suroviny jsou jednou z cest, která by podle Bidenovy vlády měla otevřít důvěryhodným spojencům přístup k daňovým úlevám na elektromobil schváleným v rámci loňského zákona o snižování inflace.

Polovina úlev je vyhrazena pro vozidla a baterie vyráběné v Severní Americe, což je zdrojem napětí s Evropskou unií, Japonskem a Jižní Koreou. Ty se obávají, že jejich automobilky a výrobci baterií nebudou konkurenceschopní. Druhá polovina je podmíněna tím, že nejméně čtyřicet procent důležitých surovin v bateriích bylo vytěženo nebo zpracováno v USA či zemi, která má s USA dohodu o volném obchodu, nebo recyklováno v Severní Americe.

Podle úředníků nehodlá americká obchodní zmocněnkyně žádat o schválení dohody Kongresem, protože dohoda spadá do pravomoci úřadu sjednávat sektorové obchodní dohody na vysoké úrovni.