Maserati zažívá období žní. Sklizeň pro Italy začala už loni, když odstartoval prodej supersportovního Maserati MC20, a teď dozrálo nové SUV pojmenované Grecale. Další novinky jsou navíc na cestě.
Přitom ještě nedávno na tom Maserati nebylo kdovíjak dobře. Před pěti lety zájem o jeho auta klesal tak rychle, že bylo potřeba pozastavovat výrobu. Jenže časy se mění a italská značka zaměřená na sportovní auta, zaparkovaná pod koncernem Stellantis, jen kvete.
Automobilka sice hlásí, že od roku 2030 bude sázet jen na elektromobily, ale ještě pořád zákazníky zásobuje auty, která připomínají automobilový svět takový, jak jsme ho doteď znali. A Grecale je toho důkazem.
Start tomuhle autu nicméně zrovna dvakrát nevyšel, protože hned na začátku nabralo půlroční zpoždění. Automobilka už jeho podzimní premiéru dokonce slavnostně ohlásila, ale během pár dnů ji zase rychle zastavila. Za tímhle nečekaným rozhodnutím měly stát problémy s dodávkami potřebných dílů. V době doznívající pandemie covidu-19 a globálního nedostatku čipů se to dá brát jako relevantní vysvětlení.
Teď je ale Grecale tady. Potenciálně nejprodávanější model značky s trojzubcem ve znaku se vydává utkat třeba s Porsche Macan, Jaguar F-Pace nebo BMW X3 M.
Automobilka z Modeny své Grecale na trh pustí zatím ve třech verzích. Dostaly označení GT, Modena a Trofeo. Do řady takhle za sebou je řadí výkon, který nabízejí.
GT má 300 a Modena 340 koní. Navíc jde v obou případech o vozy, které mají nakročeno do nové elektrické éry. Je to ale zatím jen poskočení. Dlouhý trojskok přijde o něco později, ale k tomu se ještě dostaneme. Tím poskočením je mild-hybridní čtyřválcový dvoulitr, který nabídne zrychlení z 0 na 10 za 5,6 (u verze GT) a 5,3 sekundy (v případě Modeny).
Na vrcholu ale stojí klasika Trofeo – šestiválec s motorem vyvinutým z agregátu, který používá supersport MC20. V novém SUV má výkon 538 koní a stovka se s ním dá pokořit za 3,8 sekundy.
A teď ten trojskok.
Grecale bude první (a rozhodně ne poslední) auto od Maserati, které bude také plně elektrické. Vzhledem k tomu, že se jeho elektrická verze začne prodávat až příští rok, detaily zatím automobilka tají. Co ale prozradila, je příchod dalšího elektrického modelu GranTurismo Folgore. A tady už je jeden údaj jasný – GranTurismo chystané také na rok 2023 bude mít výkon skoro až neuvěřitelných 1200 koní.
Zásadní změny se u Maserati ale nedějí jen pod kapotou. Grecale ve srovnání s předchozími modely značky razantně proměnilo i interiér. Důvod je jasný – displeje, displeje, displeje. Ideálně dotykové. V Grecale jsou celkem čtyři a ten hlavní o 12,3 palce je největší, jaký kdy Maserati do některého ze svých vozů namontovalo.
Tolik zatím jen základní představení. Už zkraje dubna se tohle auto dostane vybraným novinářům do rukou. A Forbes.cz při tom samozřejmě nebude chybět.