Celý stroj se zachvěl, prorazil zvukovou bariéru a o několik vteřin později se ocitl v nejrizikovější části startu – takzvaném bodě max Q, tedy v maximálním aerodynamickém zatížení. O několik desítek sekund později všech devět motorů Merlin 1D zhasíná.

V tomto bodě je raketa Falcon 9 osmdesát kilometrů nad hladinou moře a pohybuje se rychlostí desetkrát větší, než je rychlost zvuku. První stupeň rakety se odděluje od druhého a za dalších několik minut bezpečně přistává na plošině v Atlantském oceánu. Vypuštění 48 satelitů Starlink spolu se satelitem BlackSky je potvrzeno.

Vše výše popsané proběhlo během noci na dnešek. Na nízké oběžné dráze se nyní třpytí další postupně se rozprostírající vláček satelitů, které mají do několika let v rámci sítě Starlink umožnit satelitní internetové připojení z kteréhokoli místa na světě. Přijímací zařízení si za přibližně třináct tisíc korun můžete pořídit už i u nás v Česku.

V dlouhodobé vizi Elona Muska, která se podobá námětu na další marťanské sci-fi s Mattem Damonem v hlavní roli, tedy kolonizování Marsu, hraje Starlink jako výrazná finanční berlička důležitou roli. Než však začne být projekt Starlink pro SpaceX výdělečný, může to i dle Muskova optimistického odhadu ještě notnou chvíli trvat.

Vše záleží na počtu zákazníků, kteří se rozhodnou sítě Starlink využít. Celkové náklady SpaceX jsou nyní doslova astronomické – jakkoli mu samotní astronomové nemohou přijít na jméno kvůli rušení pozorování, které Starlink způsobuje. Cena za dokončení sítě, tedy za výrobu satelitů a jejich dopravu na nízkou oběžnou dráhu Země, může dle odhadů dosáhnout částky až třicet miliard dolarů.

To, co teď ale vesmírnou společnost stojí nejvíce, je její budoucí vlajková loď. Meziplanetární transportní systém Super Heavy Starship, který se má kromě jiného stát dopravním prostředkem příští expedice NASA na Měsíc.

Dle Muska bude ke kolonizaci Marsu potřeba flotila o tisíci kusech této obří rakety. A cenu na výrobu jedné chce jihoafrický rodák stlačit pod pět milionů dolarů. Zádrhelem je samozřejmě nejdražší a zároveň nejpodstatnější součástka vesmírné lodi – nový raketový motor Raptor. Zpomalení výroby těchto motorů dělá totiž Elonu Muskovi největší potíže.

raketa, raketová motor, SpaceX, Hawthorne
info Foto: SpaceX, Flickr
Motory Raptor pro použití ve vakuu i v atmosféře, SpaceX HQ, Hawthorne | Foto SpaceX

Pokud patříte k fanouškům dobývání vesmíru, je celkem jednoduché si inženýrsky špičkovou společnost, jako je SpaceX, idealizovat. Jednoduchá rovnice: nebudou motory = nebudou rakety, zakázky pro NASA i soukromé klienty se odloží, a zisk dalších finančních prostředků tím pádem také. SpaceX kvůli vývoji Starship docházejí peníze. A to raketovou rychlostí.

„Bohužel produkční krize motorů Raptor je mnohem horší, než se před pár týdny zdálo,“ začíná e-mail uniklý ze SpaceX, který svým zaměstnancům po Dni díkuvzdání napsal Elon Musk. „Chtěl jsem si vzít volno a udělat si první volný víkend po dlouhé době, ale místo toho budu celou noc a přes víkend na výrobní lince motorů Raptor,“ dodal v e-mailu nejbohatší člověk světa.

„Pokud neřešíte kritické rodinné záležitosti nebo se nemůžete fyzicky vrátit na Hawthorne, budeme potřebovat každou ruku, abychom se vzpamatovali z toho, co je, upřímně řečeno, katastrofa,“ pokračuje ve svém sdělení zaměstnancům Musk.

Svůj e-mail miliardář zakončuje slovy, že pokud v příštím roce firma nedosáhne alespoň jednoho startu prototypu Starship každé dva týdny, bude čelit riziku krachu.

Muskovy interní e-maily se za roky fungování SpaceX staly legendou. Většinou je internetová komunita považuje za motivační a baví se nad Muskovým zvykem zveličovat krize. Zprvu tomu tak bylo i u nového zmíněného mailu. Elon Musk se však k uniklé interní komunikaci vyjádřil na Twitteru.

I tam formuloval nespokojenost nad současnou krizí ve firmě. Sice svou prognózu zmírnil a dodal, že je krach SpaceX nepravděpodobný – avšak není podle něj vyloučený.

Krizi ve SpaceX navíc prohloubil nedávný odchod dvou vrcholných manažerů: společnost opustil viceprezident pro pohonné inženýrství Lee Rosen spolu s viceprezidentem pro mise a starty Willem Heltsleym, kterému vadila stagnace vývoje.

I když Musk dlouhodobě tvrdí, že právě vývoj je ve SpaceX postaven hlavně na týmovém úsilí, odchod obou zkušených šéfů v této složité době musí společnost bolet. Jisté je, že ve SpaceX mají teď opravdu napilno.

Nebylo by to však poprvé, kdy firma balancuje na hraně. Ve svých začátcích fungovala na pokraji bankrotu denně až do svého čtvrtého, tedy prvního úspěšného startu rakety Falcon 1. Tehdy konečně přestala být SpaceX konkurentům pro smích.

Jak si její zaměstnanci poradí s tlakem svého zaměstnavatele, ukáže vývoj událostí ve vesmírném městečku Starbase v Texasu. Pravděpodobně uvidíme hodně řvoucích motorů Raptor – nebo hodně naštvaných e-mailů.