„S poptávkou to dříve bylo jako na horské dráze. Úspěch v jednom dni nezaručil, že ten druhý nebudeme takříkajíc na suchu.“ Služba Ordr, při jejímž vzniku původně stálo duo startupistů Lubo Smid a David Semerád, dříve vystupovala v rámci gastronomické skupiny Olive Food v roli marginálního produktu s těžko předvídatelnou poptávkou.
Během teplých letních měsíců Ordr bojoval o každého zákazníka. Jakmile však zapršelo nebo se trochu ochladilo, kurýři naopak nestíhali jídlo rozvážet.
S lockdownem, který trhem gastronomie zásadně otřásl, se však situace změnila. Ordr našel dlouho postrádaný byznys model, který mu pomohl zachránit nejen sebe, ale i celou skupinu. Ta během pandemie musela část svých zaměstnanců propustit a část převelet na jiné pozice. A to právě i do Ordru, který v době zvýšeného zájmu o rozvoz potřeboval výrazně navýšit počet kurýrů.
V průměru tak nyní společnost prodá zhruba čtyři stovky porcí za den, a to během pouhých čtyř hodin v čase oběda.
„Ordr působí současně ve dvou náročných kategoriích: gastronomii, kde jsou marže obecně malé, a last-mile delivery, kde se jen málokomu podařilo najít ten správný byznys model, jak zaplatit kurýry a přitom být stále ziskový. Není tedy přímým konkurentem platforem, jako je Wolt nebo Dáme jídlo, oproti kterým je náš sortiment výrazně zúžený,“ říká Petr Janoušek, CEO společnosti Ordr, kterou vlastní izraelský podnikatel Michael Zazashvili.
„Jsme restaurace na kolech. Denně nabízíme pouze tři obědová menu, z nichž jedno je vždy vegetariánské. Ta si sami uvaříme a rozvezeme nejrychleji, jak to jen jde. Kurýři tak v jedenáct hodin vyrážejí z Karlína s taškami naloženými jídlem a jen čekají na objednávku zákazníka.“
V reakci na nové, pandemické podmínky Olive Food přistoupilo k zásadní změně, kterou bylo uzavření kuchyní na jednotlivých pobočkách a vytvoření jedné centrální, kde tým kuchařů připravuje jídlo jak pro Ordr, tak i pro všechna otevřená okénka napříč restauracemi sítě.
„Bylo to nejlepší rozhodnutí, k jakému jsme přistoupili. Stáhli jsme sem ty nejlepší kuchaře, které máme, a obrovsky se nám zvedla kvalita i různorodost našich jídel. Máme tak pod jednou střechou Inda, Brita, Thajce, Itala a mnoho dalších profesionálů, kteří když viděli, že jediná cesta, jak prodat svá jídla, je Ordr, začaly vznikat opravdové kulinářské zázraky, což samozřejmě ocenili naši zákazníci,“ hodnotí Janoušek.
Přiznává přitom, že dříve byla kvalita jídel kolísavá, současné změny by však měly tento problém trvale vyřešit. Oproti době před pandemií se také zúžila doba rozvozu, pouze na obědový čas, čímž se dále omezily náklady potřebné k vyplácení kurýrů.
Samozřejmostí byla i změna dosavadní orientace na kancelářské komplexy, kde cílovou skupinu tvořil především střední management. Zákazníci si jídlo objednávali především, když si nestíhali dojít do restaurace. Třeba v pauze mezi schůzkami.
Nyní se ale Ordr, podobně jako konkurence, zaměřil na domácí stravování, což byl také hlavní důvod, proč společnost rozšířila svůj rozvoz do lokalit s převažující obytnou zástavbou, jako jsou Palmovka, Libeň, Letná a od ledna také Pankrác.
Ze závazku rychlého doručení ale služba odstoupit nehodlá. A to i navzdory lehkým komplikacím, které způsobilo otevření restaurací začátkem minulého týdne, kdy se část kurýrů vrátila na své původní pozice.
„Počítáme s tím, že se lidé začnou znovu scházet a utrácet přímo v restauracích. Na základě předpokladu, kdy se zájem o službu výrazně nepropadl ani v loňském rozvolněném létě, ale věříme, že se Ordru bude dařit i nadále,“ uzavírá Janoušek.
Pražskou službu rychlého rozvozu před sedmi lety založila technologická společnost STRV spolu s kurýrní společností Messenger. Skupina Olive Food ji koupila v roce 2018.