skip to main content
Komentář

Držím balanc, říká šéf STRV Lubo Smid o svém přístupu k biohackingu

Spoluzakladatel vývojářské firmy STRV s biohackingem experimentuje už dlouho. I proto, aby mohl efektivně fungovat mezi dvěma kontinenty.

Biohacking jsem bral jako cestu, jak ze sebe dostat maximum, po chvíli jsem si však uvědomil, že dlouhodobý přístup ke zdraví je daleko důležitější. Dnes prvky biohackingu zařazuji do své denní rutiny, ale nevnímám se jako biohacker, jen jako člověk, kterému záleží na tom, aby tu vydržel co nejdéle.

To se pozitivně projevuje i v pracovním režimu. Byznys je náročný, drží člověka v nepřetržitém zápřahu a obrovském stresu. K tomu, abych mohl dělat správná rozhodnutí, musím být v dobré kondici. Fyzicky i mentálně. A pomáhají mi k tomu technologie v kombinaci s východní a západní medicínou.

Reklama

Všechno je to o rovnováze

Věcí, které se s tělem dají dělat, je spousta. Já se soustředím na čtyři z nich: fyzická a psychická kondice, spánek a strava. Na lidském těle mě fascinuje, jak se ty jednotlivé složky navzájem ovlivňují, vše souvisí se vším. Někdo tvrdí, že to vychází z hlavy, někdo, že z našeho mikrobiomu, jiný, že je to o jídle. Podle mě je to o dobře nastavené rovnováze, stejně jako všechno v životě (i v byznysu), takže se snažím věnovat každé z těch čtyř složek.

Gym je pro mě základ, stejně jako běhání nebo jóga. Teď jsem k tomu přidal ještě „pandemické sporty“ – skialpy a kolo. Na cvičení logicky navazuje kvalitní strava, ve které se přibližuji cyklické ketodietě.

Není dobré sacharidy vysadit dlouhodobě, aby člověk neztratil metabolickou flexibilitu, spíš se maximálně vyhýbám zánětlivým potravinám, jako je cukr nebo lepek. Jako doplněk stravy jsem si oblíbil B•Side, který je založený na magnesiu a L-theaninu, a hodně mi pomáhá bojovat proti stresu a zlepšuje spánek.

Bez spánku to nedávám, osm hodin je nutnost

Reklama

V poslední době jsem se posunul do dalších oblastí, a to ke spánku a meditacím. Denně si vyhradím devět hodin na osm hodin čistého spánku a snažím se udržovat spánkový režim, a to i o víkendu. Je to náročné a člověk si občas přijde jako asociál, ale dostane za to konstantní energii i vyšší kreativitu.

Zajímám se o vliv světla na spánek, nutností se pro mě staly brýle redukující modré světlo, které nosím vždycky od osmi večer, aby se mi začal tvořit melatonin a já pak bez problémů usnul. V ložnici mám blackout závěsy pro absolutní tmu a přes noc vždy nechávám otevřené okno.

Předplatné Forbesu
Tři bratři
Forbes 5/2021

Pomáhají mi i spánkové čaje a CBD. Po probuzení mám každý den hodinu jenom pro meditaci, protáhnutí nebo čtení – žádná práce. Když člověk den začne stresováním se u práce, tak pak bude hektický a vystresovaný i zbytek dne.

Mozek mi sám říká, na čem mám pracovat

Na brain training mě navedl funkční lékař Honza Vojáček, který mě seznámil s Danešem Koťátkem. Pro brain training využívá EEG biofeedback, který sleduje váš mozek, jak funguje a kde jsou slabiny. Můžete tím zlepšit paměť, rychlost rozhodování i pozornost, což v práci opravdu oceňuji.

Každodenně používám čelenku Muse, která dává člověku neurofeedback přímo při meditaci, a je možné tak stimulovat svou mozkovou činnost i během dne. Ještě chci otestovat zařízení Apollo Neuro, které umí vylepšit srdeční variabilitu a pomáhá relaxaci a uklidnění.

Při příští cestě do USA mám taky v plánu vyzkoušet program 40 Years of Zen, který vymyslel Dave Asprey, expert samouk v biohackingu, jenž stojí i za konceptem Bulletproof. Jde o pětidenní program plný neuvěřitelně náročné mentální dřiny, o které tvrdí, že má stejné pozitivní efekty jako čtyřicet let poctivé meditace – lepší paměť, pozornost, spánek, odolnost vůči stresu a tak dále. Tak uvidíme.

Reklama
Reklama