skip to main content

Šperky a hvězdy. Jak funguje klenotnický byznys na červeném koberci

Co bude mít na sobě? Co to má na sobě? Tohle jsou dvě zásadní otázky každého důležitého filmového festivalu na světě. Pokládají si je celebrity a jejich stylisté, ale i běžní smrtelníci, kteří sledují slavné a bohaté kráčející po rudém běhounu.

Red carpet je jedním z mála přežitků dob minulých, za kterými sice pandemie neudělala tak definitivní tečku, jak jsme předpokládali, ale pojďme si to říct natvrdo: pryč jsou časy bezbřehé opulence a poletujících milionů. Je válka, inflace a nejistota.

Ale i dospělí potřebují své pohádky a zahájení filmového festivalu připomíná ples na zámku, na který potřebujete nejen úchvatnou róbu, ale hlavně šperky. Klenotnické domy to samozřejmě moc dobře vědí, jsou součástí tohoto mýtu.

„Klenoty tu nejsou od toho, aby byly vystaveny za výlohou,“ řekla v rozhovoru pro Financial Times umělecká ředitelka Chopardu Caroline Scheufele. Ví, o čem mluví, vždyť právě Chopard sponzoruje už 25 let festival v Cannes. Od roku 1997 se zde ustanovilo pouto mezi světem nejluxusnějších ozdob a kinematografie a další věhlasné značky šperků nezůstávají pozadu.

Cartier se loni stal hlavním oficiálním partnerem filmového festivalu v Benátkách, zatímco Bulgari tuto roli od letoška zastává nejen v rámci BAFTA, ale také Mezinárodního filmového festivalu v Torontu. Své spojení s filmem Bulgari upevnilo také v rámci spolupráce s českou režisérkou, ženou z Forbes žebříčku 30 pod 30 Evou Doležalovou. Její krátký film Serpentine vznikl právě ve spolupráci s klenotnickým domem.

„Chci ten prsten s rubínem, jako měla Jessica Chastain nebo náhrdelník od Julie Roberts,“ údajně říkají VIP klienti těch nejdražších klenotnictví. A v Česku toto mohou slyšet také místní značky, ať už velké jako Alo diamonds, nebo designérské mono brandy, které představuje třeba Janja Prokić.

Reklama

Právě ony totiž na probíhající festival v Karlových Varech zapůjčily své šperky. Herečka Tereza Ramba měla na včerejším zahájení náhrdelník z kolekce Ineo, zatímco Andrea Bartošková a Petra Nesvačilová nesly šperky od Alo diamonds. „Andree jsme zapůjčili set z kolekce Alo Sunshine, který je zdoben žlutými diamanty,“ říká za klenotnictví Andrea Beranová.

A i když Beranová přiznává, že Andrea Bartošková je připravena odpovídat na otázky, co má na sobě, a jmenovat tedy značku, která jí šperky zapůjčila, není spojení klenotů a filmů jen o reklamě a návratnosti investice.

U Cartier jsou přesvědčeni, že spojení se světem kinematografie přináší šperkařským impériím novou inspiraci, ale zároveň jsou červené koberce světových festivalů prostorem, kde se mohou setkávat VIP klienti většiny renomovaných klenotnických domů.

A i když si většina zákazníků neobjedná tak výrazné a nákladné šperky, jako jsou k vidění na celebritách na červeném koberci, množí se objednávky na ozdoby v podobném duchu. A nakonec, šperky a film mají základní společný jmenovatel: mají nás přinutit snít.