Náušnice ve tvaru hranolků mohou být za určitého osvětlení celkem cool. V ničem si ale nezadají s náušnicemi z pytlíků na kečup, pokrytými čtrnáctikarátovým zlatem. Přesně takové teď vrhl do reklamního světa holandský McDonald’s.

Kolekce „Litter and Glamour“ (odpadky a oslnivost) sestává z obalů fastfoodové stravy, upcyklovaných rukama profesionálních šperkařů holandské rodinné firmy de Vaal. Ta propůjčila um svých šesti generací reklamní kampani, kterou pro nizozemskou pobočku globálního fastfoodového řetězce vytvořila agentura TBWA\NEBOKO.

V exkluzivní kolekci náležitě zmuchlaných odpadků, pokrytých drahým kovem, figuruje také velký kelímek na limonádu, odhozený kelímek od kafe i krabička od big macu. A nechybí ani kapsa na hranolky, z níž byla vyrobena slušivá kabelka.

Šperky od „mekáče“, na nichž s rodinou de Vaalových spolupracovali holandští šperkaři Lars Jonk a Yvette de Bruijn z Bronze Special Art, se dají vyhrát v kampani, v níž holandský McDonald’s tematizuje zahazování odpadků kolem svých poboček.

Kampaň nabádá, aby člověk nasypal odpadky do zlaté popelnice. Následně může být vylosován a vyhrát jednu z třpytivých odměn. „Proměnit zdánlivě bezcenné předměty, posbírané na ulici, v drahocenné šperky je velice disruptivní. Takhle se podporuje správné chování!“ cituje server AdWeek tvůrčího šéfa TBWA\Neboko.

Nejde o první kampaň fastfoodového řetězce, která se točí kolem správného zacházení s odpadky. Na jaře proběhla stejně zaměřená kampaň v Norsku, kde se logo řetězce proměnilo v šipku, směřující rovnou do koše.

U nás mezitím budí pozornost reklama, v níž McDonald’s láká k pultům na jméno kuchaře Přemka Forejta. Tuzemská kampaň však vyvolává rozporuplné reakce – ať už kvůli samotnému jménu proslulého kuchaře ve službách manufaktury na hamburgery, nebo kvůli skutečnosti, že poutá videoklipem, jehož nápad je více než inspirován obdobnou kampaní německého supermarketu Edeka.