Je to fúze roku, a to nejen svou dvousetmiliardovou hodnotou. Nová společnost, která vznikla spojením dvou gigantů na poli informačních technologií, firem Avast a NortonLifeLock, má přes půl miliardy uživatelů a česko-americké týmy už začaly vyvíjet nové produkty. Na fúzi obou společností přitom nevydělá jen technologický svět. Už jen proto, že Nadace rodiny Vlčkových, která pomáhá rodinám v nejtěžších situacích, je díky ní rázem o třetinu bohatší. 

O detailech fúze a o tom, co v dohledné době přinese světu, jsme si povídali se CEO Avastu, Ondřejem Vlčkem.

Začněme u financí. Jaký byl dopad fúze na vaše investory? 

Každý investor Avastu, i ti nejmenší retailoví, si mohli vybrat ze dvou možností: takzvané MCO (Majority Cash Option) nebo MSO (Majority Stock Option). V MCO bylo zhruba devadesát procent hodnoty akcií vyplaceno v hotovosti při ceně 7,69 centu za akcii. Zbývajících deset procent akcií Nortonu se konvertovalo s akciemi Avastu. U té druhé možnosti to bylo tak trochu naopak, tedy většina byla vyplacena v akciích Nortonu a menší zbytek v hotovosti. (Výsledkem fúze je 94 201 223 nových akcií firmy NortonLifeLock a hotovost ve výši necelých šesti miliard dolarů, pozn. redakce).

Jakou možnost si vybrala Nadace rodiny Vlčkových, do které jste společně s vaší manželkou před rokem vložili akcie Avastu v hodnotě jedné a půl miliardy korun? 

Nadace si vybrala možnost MCO s tím, že se akcie Avastu od doby našeho vkladu zhodnotily přibližně o třicet procent. Vklad bude konvertován na hotovost v příštích dnech a bude s ním dál hospodařeno podle nejlepšího vědomí a svědomí našich expertů, které v nadaci máme.

Nadace rodiny Vlčkových dostane v příštích dnech téměř dvě miliardy v hotovosti.

Tedy přibližně dvě miliardy korun. To už jsou peníze, se kterými lze leccos záslužného udělat…

Když jsme to tam jako rodina minulý rok vkládali, tak jsme trochu vtipkovali, že dáváme čtyřicet procent svého majetku, protože jsme ti čtyřicátníci. Vždycky jsme si s manželkou říkali, že až nám bude padesát, věnujeme polovinu svého majetku, v šedesáti šedesát procent a tak dál…

Co vás vedlo k prodeji Avastu a uzavření této strategické fúze?

Pro Avast to byla příležitost spojit se s ještě větším globálním hráčem a společně vyvinout nové produkty, přístupy a způsoby, jak se dostat k zákazníkům. Všechny tyto věci vyžadují škálu a velikost, která nám umožní dělat to na globální úrovni a pořádně. Vidíme trh, který je zralý jednak ke konsolidaci a jednak k celkovému oživení.

Na jakých nových produktech a službách chcete společně pracovat?

Velkou příležitost vidíme v novém tracku digitálních identit. Dnes na internetu chybí vrstva, která přináší důvěru mezi dvěma stranami, které spolu chtějí uzavřít placenou transakci. Buď si musíte vytvořit účet, případně použít svůj již existující účet u prostředníka typu Facebook nebo Google.

To je ale spíše záplata než nějaké systematické řešení a přináší s sebou mnoho problémů se správou dat, jejích vlastnictvím a bezpečností. Privátní firmy totiž musí data uchovávat u sebe a potom jsou mnohem atraktivnějším cílem různých kybernetických útoků. Problematická je i ochrana soukromí. A prodávající nemá ochranu před podvodem.

Naše vize je tento neoptimální způsob během příštích let transformovat do systému, který bude jednodušší, užitečnější a bezpečnější pro všechny strany. 

Jak bude nová virtuální identita vypadat?

Podle toho, co bude pro uživatele nejpříjemnější. Dnes už se běžně používá několik typů modalit, tedy způsobů, jak se daný člověk prokáže, že je tím, kdo je. Může to být cokoli od pohledu do kamery přes otisk prstů až po staré dobré heslo. Nesnažíme se změnit způsob prokazování identity samotné. Chceme vytvářet co nejjednodušší koleje pro to, aby transakce mohla být zprostředkována na obě strany co nejjednodušeji a nejefektivněji ve chvíli, kdy už je identita ověřena.

Bude to mít dopad do e-commerce? 

Částečně. Jedna věc jsou ty koleje, na kterých se ty platby odehrávají. Ty jsou hrozně důležité, protože tvoří důvěru. Čím vyšší důvěra, tím vyšší objem obchodů sjednaných online. Na druhé straně platí zákonitosti obchodu jako to, že vítězí ten, kdo je nejvíc vidět. 

Odpadne tím u internetového bankovnictví ověřování podle hesel a epinů?

To si myslím. Je to hrozný. Příliš komplikované a nekomfortní pro klienty. To jsou všechno takové berličky, všechny dvoj-, trojfaktory. Když se nad tím zamyslíte, tak banka se snaží převést riziko na uživatele a zároveň zvýší jeho diskomfort, tím, že po něj chce další kroky. Aby byl trend dlouhodobý a životaschopný, musím to uživateli zjednodušovat, a ne zesložiťovat.

Budou se bankám snižovat marže, když riziko s identifikací přejde na technologické firmy?

Ano, to už můžeme pozorovat. Nově například vznikají služby založené na přeskočení debetní karty, kdy se jedná o přímou platbu z účtu na účet, kde jsou marže mizivé. Třeba ve Švédsku ji lidé při placení v obchodech používají již zcela běžně. A vývoj půjde dál.

Kdy nový způsob identifikace vyšachuje dosud běžně používané platební mechanismy?

Do deseti let.

Co Avast přinesete Nortonu?

Pro Norton jsou zajímavé naše zkušenosti v oblasti ochrany soukromí. Dneska jsme lídři v produktech typu Antitrack a Breachguard, které uživatelům umožňují vidět, co se děje s jejich daty. Vycházíme z toho, že tady existuje obří datová ekonomika, která zatím není uchopena a zůstává mimo povědomí běžných lidí.

Monetizace dat je obří byznys v hodnotě stovek miliard dolarů, který je velmi netransparentní a opředený mýty. Občas někdo dostane pokutu, ale pro postiženého není zřejmé, co se s jeho daty dál děje. To je špatně. Zákazník musí porozumět tomu, co se s jeho daty děje, být schopný je stopovat a v ideálním případě i s krádeží něco dělat. Třeba si podle GDPR vyžádat změnu v databázích nebo data smazat. 

Monetizace dat je obří velmi netransparentní byznys v hodnotě stovek miliard dolarů.

A jaké má Norton know-how, které je zajímavé pro vás? 

Je lídrem na trhu v oblasti krádeže identity nebo účtů. Reputační problémy s tím spojené jsou obrovské, škody mohou být opravdu velké. Proto chceme společně s Nortonem tuto oblast rozvíjet. Je tam spousta dalších věcí, které ještě zdaleka nejsou hotové. 

Jak taková krádež identity vypadá? A teď nemyslím případy z médií, kdy někdo ukradl cizí občanku a vzal si ni hypotéku, koupil auto a dotčeného zruinoval…

Typů krádeží je hrozně moc. Dnes už jsou menšího rozsahu, zato jejich počet se závratným tempem zvýšil. Třeba na sociálních sítích je palčivý problém krádeže účtů. Také počítačoví hráči si mezi sebou prodávají nebo unášejí účty. To může znít jako dětská nebo teenagerovská věc, ale dneska jsou v těch hrách relativně velké peníze. Byznys s tím spojený nabývá obřích rozměrů.

Kyberbezpečnost je oblast, kde musíte být opravdu na technologické špičce, protože stejně zdatný bývá i váš protivník. Jak si udržet náskok? 

Pořád sledovat, co se děje, a předjímat, co by se mohlo stát. Útočníci jsou čím dál zákeřnější, naučili se pracovat s velkými daty a umělou inteligencí. Dokážou zneužít náš mobil, nebo dokonce domácí spotřebiče.

Můžu to chápat tak, že se mi někdo může do pracovního notebooku nabourat skrz chytrý vysavač?

I to je možné. Útočník se může napojit a čekat, zda se přes vaši internetovou síť neobjeví nějaká zajímavá data. Nebo využít příležitost, vaše data ukrást, odeslat pryč a vy je nenávratně ztratíte. I to se děje.

Útočník vám může ukrást data z pracovního počítače klidně přes robotický vysavač.

Jak se proti tomu lze v době home officů bránit?

Mění se standardní modus operandi. Už nechráníme jednotlivá zařízení, ale prostor, ve kterém se nacházíte. V domácím prostředí by to byl router, tedy přístupový bod, pomocí kterého je síť připojena k internetu.

V době 5G sítí nebo internetu v mobilu se to vše o něco komplikuje, proto chceme dodávat příslušná technologická řešení mobilním operátorům. Tohle je byznys, který má Norton dobře vybudovaný, zejména v USA.

Co ještě můžeme čekat od hackerů ovládajících strojové učení a umělou inteligenci?

Umí jejich prostřednictvím například stáhnout data z milionů profilů na sociálních sítích a dále je škálovat tak, aby si vytipovali pro ně zajímavou oběť. Například pana Neopatrného, který většinu svého života sdílí na Facebooku.

Vyberou pro ně užitečné parametry, jako že má dceru, která hraje každou středu tenis od pěti hodin a její trenér se jmenuje pan Raketa. Poté pošlou panu Neopatrnému e-mail, který vypadá, jako kdyby ho odesílal pan Raketa, a kde píše, že ho bolí tenisový loket, a tudíž nemůže trénovat. A jiného trenéra si má vybrat kliknutím na čudlík ve tvaru tenisového míčku a zaplatit XY… Pan Neopatrný následuje postup a z karty mu zmizí vyšší částka nebo si koupí dva tisíce jednotek kryptoměny, o které nevěděl, že vůbec existuje.

Předpokládám, že podobným způsobem může nějaká instituce přijít o velké peníze. Jak se tomu bránit?

Kyberbezečnost je vlastně datový byznys. To klíčové je rozumět tomu, co se děje v té obrovské změti útoků. A to nemohou dělat lidi ručně, to se manuálně nedá zvládnout, protože to jsou stovky terabajtů, petabajtů dat. Na jejich zpracování potřebujete dobré nástroje. Umělá inteligence jsou vlastně metody zpracování velkých kvant dat pomocí statistických modelů. A to je to, co dneska kyberobránci používají na dennodenní bázi.

Důležité je nepodceňovat situaci, investovat jako firma a být opatrný jako jednotlivec. Nemít stejné heslo pro všechny účty, používat VPN, minimálně ve veřejných prostorech, a být zejména opatrný, pokud se připojuji do firemních databází z home officu. Kyberbezpečnost není otázka firem, ale hlavně zaměstnanců, každého z nás.

Jaké dopady bude mít fúze obou společností pro lidi zde v České republice? Budete propouštět nebo naopak nabírat nové zaměstnance?

Oboje. Firma má zcela určitě růstové plány, ale integrace jako taková není růstová aktivita, to jsme věděli už při podpisu smlouvy. 

Jak to?

Máte dvě firmy, které třicet let rostly vedle sebe a nějakým způsobem se překrývají, ať už produktově, technologicky, nebo v některých rolích, ať už je to HR, nebo třeba právní oddělení. Takže v první fázi se budeme snažit racionalizovat náklady a odstranit překryvy.

Firma bude mít dvě centrály, dvě nejdůležitější lokace, Tempe v Arizoně a Prahu. Myslím, že z pohledu zaměstnavatele na tom budeme ještě líp, než byl Avast, protože tady budeme dělat nejen na zajímavých věcech, ale budeme mít ještě mnohem větší globální dosah. Chceme přinést práci, která má smysl, je vidět a nějakým způsobem globálně mění svět.

A naznačíte nám vaše růstové plány?

To budeme komunikovat až v rámci nějakých capital markets day. Bohužel vám nemůžu ani mrknutím oka naznačit nějaké číslo před jeho oznámením na trh, za to bych mohl jít do vězení. (smích) 

A nový název firmy?

Oznámíme ho do konce tohoto roku.