Tihle dva muži v černých tričkách, Ladislav Janckulík a Ondřej Koči, řeší problémy (nejen) velkých hráčů. Když například online supermarket Rohlík.cz, Zásilkovna nebo Country Life ve špičkách nestíhají doručovat, spoléhají právě na kurýry jejich startupu Bevy.city.

Byznysový model postavený na strategii „když něco nezvládáte, my to uděláme za vás“, po roce fungování evidentně uspěl. Kurýři usedající do elektromobilních dodávek Bevy.city začali hlavní město naostro křižovat teprve loni. Nejdřív se čtyřmi auty, následně deseti a teď je jich víc než sedmdesát. Samotných kurýrů rozvážejících zboží dvacítky klientů je pak přes stovku.

Praha ale brzy nebude jediné město, kde na ně narazíte. Český startup příští měsíc vstupuje do Německa, konkrétně Mnichova, což vyjde Bevy.city na 200 až 300 tisíc eur. Zčásti na to padne i milion eur, který startup loni na podzim získal od investičního fondu Nation 1.

V Mnichově hodlá Bevy.city využít už existující propojení s Rohlíkem, který mu v Česku zajišťuje největší podíl tržeb, konkrétně zhruba necelou třetinu. Hlavní město Bavorska je shodou okolností místem, kde právě i Rohlík pod názvem Knuspr.de před dvěma a půl lety zahájil německou expanzi.

„Je to jeden ze čtyř klientů, které pro Mnichov aktuálně domlouváme. Bylo by divné, kdybychom byli v Mnichově a nedělali pro Rohlík. Chceme pro něj dělat ve všech městech a zemích, kde je. Zůstává ale samozřejmě na nich, jestli naši službu využijí,” říká zakladatel startupu Ladislav Janckulík.

Provázanost jeho i Ondřeje Kočiho s Rohlíkem je poměrně silná. Oba dva z dnes už miliardové firmy vzešli: Ladislav měl v Rohlíku na starosti motivační program pro kurýry, zatímco Ondřej právě jako kurýr začínal a do Bevy.city nakonec odcházel na pozici vedoucího logistiky.

Dvojice tak měla možnost poznat, že slabé místo nejen Čuprovy firmy jsou špičky přicházející v různých časech a obdobích, komplikujících už tak složitou poslední fázi doručení zboží z distribučního centra k zákazníkovi.

Každá doručovací firma má špičky úplně jinak.

„Doručovací špička není jeden konkrétní čas, ale může to být půlhodina, den i měsíc. Každá firma, která něco doručuje, to má úplně jinak. My díky práci s daty dopředu poznáme, kdy to bude, a dokážeme se na to připravit,” vysvětluje Janckulík, který do rozjezdu Bevy.city společně se svým bratrem vložil něco mezi třemi a půl a čtyřmi miliony korun. 

„Z pohledu startupu možná málo, ale když jde o vlastní peníze, byla to velká částka. Stačila ale k tomu, že jsem firmu rozjel a dokázal, že tenhle nápad může uspět,” vzpomíná na druhou polovinu roku 2021 šéf startupu, který má mezi kolegy přezdívku „pan tabulka“. Proč?

„Pořád něco počítám a vyhodnocuju. Počítal jsem i před rozjedem a ať jsem to bral při plánování z jakékoliv strany, vycházelo mi, že to ekonomicky bude fungovat. Jediná pochybnost byla, jestli bude o službu bude zájem. A i to se nakonec podařilo zlomit,” pochvaluje si Janckulík.

Ondřej Koči a Ladislav Janckulík

Aktuálně se měsíční tržby Bevy.city pohybují kolem sedmi milionů korun a každý měsíc rostou o třicet procent. Závěr roku by tak Janckulík rád uzavřel s tržbami na úrovni 170 milionů korun. Výrazně se o to má zasadit plánované obsazení všech krajských měst a zvýšení počtu rozvážkových aut na sto padesát.

Německý rozjezd plánují oba muži v podobném tempu jako ten tuzemský. V Mnichově tak Bevy.city začne s deseti, nanejvýš patnácti auty. Jestliže bude o vykrývání špiček zájem i tam, další německy mluvící města budou následovat. A už teď je téměř jisté, že půjde o Berlín a Hamburk.

Předplatné Forbesu Všechno bude jinak

Když šéfové startupu, řešili, kde v Německu začít, hodnotili například, o jak bohatý region jde a jak moc je zaměřený na efektivitu. Mnichov, Berlín a Hamburk z toho vyšly nejlépe. „Pokud pojedeme podle plánu, v Německu bychom letos mohli mít až osmdesát aut,” přeje si Janckulík. A ve hře je tento rok i expanze do Budapešti.

Stejně jako v Praze, v Německu a případně i Maďarsku budou kurýři jezdit v malých elektrických dodávkách. Sázka na poměrně neobvyklá auta má podle Kočiho několik důvodů: například možnost si je nechat u výrobce snadno upravit podle specifických potřeb. Zároveň se kvůli nutnosti jejich nabíjení startup sám tlačí do co nejefektivnějšího plánování tras pro doručování.

Foto Bevy.city

„Roli hraje i udržitelnost. Firmy, pro které rozvážíme, si čím dál víc budou hlídat uhlíkovou stopu, navíc do center některých měst už naftovou dodávkou ani nemůžete vjet. Platí to hlavně pro Německo, ale i v Brně už je to problém. Zásilkové služby tam sice mají výjimku, ale nikdo neví, kdy skončí. My to máme vyřešené už teď,“ připomíná Ondřej Koči.

Kromě elektrických dodávek jdou v Bevy.city proti proudu i tím, jak pracují s kurýry. Těm totiž neplatí za doručenou zásilku, ale za čas, kdy pro ně pracují. Kurýr tak předem ví, kolik dostane zaplaceno.

„Naším úkolem je doručování zorganizovat takovým způsobem, aby nás to stálo co nejméně. Pro nás to znamená obrovský tlak a riziko. Je to složité a jsou týdny, kdy se nám něco nepovede, ale víme, že je to naše chyba a je naším úkolem ji vyřešit tak, aby se příště nestala. Díky tomuhle tlaku jsme ještě lepší,“ uzavírá Koči.