Pro balíček na poštu? Ale kdeže, Česko je dnes obsypané čtyřiadvaceti tisíci unikátních výdejních míst. Další budou přibývat. Dvaadvacet tisíc z nich má ve svém porfoliu český logistický projekt Zaslat, který od roku 2022 spadá pod mezinárodní skupinu Alsendo založenou v Polsku. Jejich strategie je specifická: velké klienty nechtějí, těžiště jejich byznysu je u těch nejmenších.
„Některé e-shopy, které spravuje třeba jediný člověk, si často myslí, že jsou pro nás moc malé. Jenže je to naopak, přesně pro ně tu jsme,“ vysvětluje generální ředitel Zaslat Aleš Kučera.
Český startup se jako jeden z prvních pustil do budování středního segmentu služeb mezi malými firmami i jednotlivci a velkými dopravci. Těm malým nabízí propojení se všemi velkými balíkovými dopravci najednou s tím, že místo odběru balíčku si určí sám odběratel.
Pro malý e-shop má jít o můstek ke všem významným dopravcům najednou. Logistické firmy zase získají napojení na segment malých firem, který by pro ně nebyl při použití vlastních kapacit tak lukrativní.
Pro Zaslat byl přelomový rok 2022, kdy se jeho majoritním akcionářem stala polská logistická skupina Alsendo, která v posledních letech s pomocí polské investiční skupiny Abris Capital Partners agresivně skupuje i další evropské hráče v odvětví, jako jsou například Apaczka a Sendit z Polska či rumunské Ecolet a Innoship působící i v Bulharsku.
Pro českého speditéra je synergie s evropskou skupinou klíčová, ve zmíněných zemích totiž poskytuje vazby na celkem 120 dopravců. Zkušenosti z některých zahraničních trhů jsou navíc české realitě na hony vzdálené.
„Třeba v Rumunsku si zákazník běžně na dobírku objedná zboží přes tři dopravce. Zaplatí jen tomu, kdo přijede jako první,“ popisuje provozní ředitel Zaslat Jiří Slováček. Podle něj by si tedy měl český rybníček uvědomit, že je součástí evropského moře a nedělá byznys jen pro Čechy a Slováky.
Český fragmentovaný trh dopravců byznysovému modelu Zaslat nahrává, konsolidace prostřednictvím jejich služby tak má větší potenciál. I tady ale platí, že velkou změnu může přinést generační výměna.
„Starší zákazníci jsou například typicky loajální k PPL a chtějí ho využívat i v případě, kdy je jim jiný dopravce schopný nabídnout nižší cenu. Oproti tomu ti mladší jsou pragmatičtější a jdou v první řadě po výhodnosti,“ poukazuje Slováček.
Němci nedávno zjistili, že na plné pokrytí potřeb všech zákazníků jim chybí postavit na osmdesát tisíc výdejních míst s několika desítkami boxů.
Domácí trh zároveň dále proměňuje rozrůstání sítě výdejních boxů, které celý spediční byznys výrazně posunuly. Hlad po nich je obrovský a téměř každý uživatel má zkušenost se zásilkami, které do nich doručit nešly, protože byly jednoduše plné.
Podle Kučery, který do Zaslat přišel z polského e-commerce gigantu Allegro, například Němci nedávno zjistili, že má jejich doručovací trh ještě obrovský deficit. Na plné pokrytí potřeb všech zákazníků jim chybí postavit na osmdesát tisíc výdejních míst s několika desítkami boxů.
I letošní rok bude pro Zaslat v něčem přelomový. Výsledek hospodaření startupu by měl poprvé přelézt hranici černé nuly, ke které se každoročně přibližuje. Firma s pětatřiceti zaměstnanci loni při tržbách 112 milionů korun skončila s šestnáctimilionovou ztrátou. Letos očekává obrat ve výši 130 milionů korun.
„Zlaté roky máme teprve před sebou,“ věří Kučera, podle kterého je celé odvětví e-commerce a doručovací služby v silné pozici, kterou by mohla otřást jen velká makroekonomická událost. Jen za poslední rok v Zaslat zaznamenali třicetiprocentní nárůst objemu odbavených zásilek.
Kučera se Slováčkem jsou přesvědčeni, že jejich firma poroste společně se svými klienty. Ostatně příběhy e-commercových „vlčáků“, jako je Alza, Rohlík, Košík či Notino, ukazují, že na tuzemském trhu se dá slušně vyrůst. Škálovat tak chtějí v Zaslat stejně jako jejich klienti. Sázejí totiž na to, že prosperita jejich klientů potáhne v budoucnu i je samotné.