Alexis Ohanian, podnikatel, investor a spoluzakladatel sociální sítě Reddit, v úterý překvapil. Na konferenci Solany, která proběhla v Lisabonu, oznámil svůj plán investovat minimálně padesát milionů dolarů do projektu decentralizované sociální sítě.

Je to vůbec poprvé, kdy se Ohanian pouští do podobné kryptoinvestice – a navíc také jeho premiéra v ekosystému Solany, která v současném světě kryptoměn představuje pořád tak trochu divokou kartu.

O spoluzakladateli Redditu a také řediteli investičního fondu Seven Seven Six bývá v médiích slyšet hlavně v souvislosti s jeho manželkou Serenou Williams. To ale rozhodně není aktuální případ. V rámci konference Breakingpoint oznámil partnerství s investiční částí Solana Labs, fondem Solana Ventures.

V jeho rámci vloží Ohanian padesát milionů dolarů do projektu vybudování decentralizované sociální sítě postavené právě na blockchainu Solany. Stane se tak skrze jeho investiční fond Seven Seven Six. Dalších padesát milionů do projektu vloží Solana Ventures a sám Ohanian později v rozhovoru připustil, že je v případě potřeby připravený investovat dohromady až 100 milionů dolarů.

Větší decentralizace sociálních sítí, ať už za pomoci blockchainu, nebo bez něj, je tématem poměrně dlouho. Dosavadní pokusy ale zatím vždy skončily buď na nedostatku zájmu uživatelů, neschopnosti vypořádat se s technickými výzvami, přílišnou složitostí nebo kombinací všech uvedených faktorů.

Přestože jsou však blockchainová sociální média zatím spíše otloukánkem, může se to rychle změnit. Segment by mohl zažít podobný boom, jaký letos prodělal dříve také zcela opomíjený sektor non-fungible tokenů (NFT). Ostatně jen několik dní zpátky prohlásil Sam Bankman-Fried, ředitel kryptoměnové burzy FTX, která se letos stala miláčkem rizikových investorů, že sociální média postavená na blockchainu čeká víc než zářná budoucnost.

Oproti předchozím letům se během pandemie stačila vyhrotit diskuse o  temných stránkách hlavních současných sociálních sítí. Cenzura, ohýbání reality upřednostňováním obsahu, který snadno poutá pozornost, nebo agresivní optimalizace reklamních příjmů souží nejen Facebook (respektive jeho mateřskou společnost Meta).

Podle Bankmana-Frieda nabízí blockchain účinný lék oproti výše uvedeným neduhům. Má pravdu, nebo budeme spíš svědky toho, jak budou úspěšná blockchainová řešení pohlcena současnými sociálními sítěmi?

Podle webu Statista si letos Facebook a spol. stihly přijít ke 153,7 miliardy dolarů z reklamních příjmů – pětaosmdesát procent z nich přitom vychází jen na samotný Facebook.