Česká síť sportovních potřeb Sportisimo se stahuje z Chorvatska. Místo toho se chce jeho většinový vlastník, jeden z nejbohatších Slováků Martin Kúšik, soustřeďovat na další země na Balkáně. Bude to stačit k tomu, aby firma neprohloubila ztrátu? O směřování firmy mluví generální ředitel společnosti František Gregor.

Obchodní síť sportovního oblečení a doplňků Sportisimo očekává za fiskální rok 2024 výraznější růst EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy). V uplynulém roce se zaměřila na optimalizaci – zavírala nevýkonné pobočky a expandovala na trhy s potenciálem růstu.

V rámci tohoto procesu opustila chorvatský trh, snížila počet zaměstnanců ve stávajících pobočkách a naopak otevírala nové pobočky v Rumunsku, Bulharsku a Maďarsku. A plánuje v tom pokračovat. Největším překvapením je odchod z chorvatského trhu, na který skupina vstoupila teprve na začátku roku 2023.

„Chorvatský trh jsme na konci srpna minulého roku opustili, do té doby jsme na trhu měli čtyři prodejny. Důvodem byla nedostatečná výkonnost trhu a fakt, že se chceme více zaměřit na konsolidaci naší pozice v Rumunsku a expanzi na maďarském a bulharském trhu,“ říká pro Forbes generální ředitel Sportisimo František Gregor.

V Rumunsku má firma aktuálně již 55 poboček, deset v Maďarsku a první dvě otevřela v Bulharsku.

Prohloubili ztrátu

Společnost ukončuje fiskální rok v březnu, zatím tedy disponuje hospodářskými údaji za deset měsíců předchozího fiskálního roku. Gregor však říká, že očekává růst na úrovni tržeb i výraznější meziroční růst EBITDA.

Dobré výsledky má táhnout především růst rumunského trhu. Pokud se očekávání naplní, Sportisimo zaznamená růst tržeb i EBITDA třetí rok po sobě. Otázkou je však zisková stránka. Firma předchozí dva roky uzavírala se ztrátou: za rok 2022 na úrovni 86 milionů českých korun (3,4 milionu eur).

Loni ztrátu prohloubila na úroveň zhruba 168 milionů korun.

Právě proto se vedení firmy, která v předchozích letech zaznamenávala tržby okolo deseti miliard korun ročně, zaměřilo na optimalizaci stávající obchodní sítě.

„V rámci roku 2024 jsme se primárně zaměřovali na optimalizaci portfolia a relokaci či uzavírání poboček, které nesplňovaly požadavky na výkonnost,“ říká František Gregor.

Zaměření na Rumunsko

Investičně se firma zaměřila opět hlavně na optimalizaci, zejména do softwarových systémů. Ty mají zkrátit čekací doby, zlepšit komunikaci a načasování naskladnění – vyskladnění, zrychlit tok vnitropodnikového řízení a zabránit zbytečnému zaměstnávání lidí na pozicích, které jednoduše řečeno nemají během své směny dostatek práce.

„Největší investice směřovaly do skladového softwaru v našem novém distribučním centru v Ostravě, které postupně konsolidujeme pod jeden software. Ostatní investice byly standardní, spíše operativní nebo organizační povahy,“ potvrzuje Gregor.

info Foto Michael Tomeš

„V případě distribučního centra v Ostravě dochází s postupným náběhem automatizace a zvyšováním produktivity i k postupnému snižování počtu zaměstnanců. V rámci centrály rozšiřujeme týmy, u kterých vidíme výraznou přidanou hodnotu pro současné či budoucí obchodní aktivity. Celkově se snažíme udržovat štíhlý a efektivní provozní model,“ říká Gregor.

Propad během covidu

Tržby firmy v poslední době táhnou především prodeje textilu, prodej obuvi a sportovního vybavení však mírně zaostává. Společnost se snaží zaměřit na široké spektrum zákazníků – nejen cenově dostupným, ale i dražším sortimentem známých značek.

Chování zákazníků se během pandemie covidu změnilo. Lidé opustili nákupní centra a začali více využívat online nakupování, což ohrozilo sítě jako Sportisimo. Proto přišly ztráty.

Na ně se firma snaží reagovat rozvojem online prodeje. Ten ztráty částečně vyrovnává, ale stále se pouze rozvíjí. Podle šéfa firmy však správným směrem.

„E-shop nám roste od začátku roku přibližně třikrát rychlejším tempem než offline prodej, a to i nad očekávání pro tento rok. Nemáme však ambici upřednostňovat online nebo offline model, naopak se snažíme posilovat oba kanály souběžně,“ tvrdí Gregor.

Kúšik jako hlavní investor

Síť Sportisimo registrovaná v Česku je primárně ve slovenských rukou. V roce 2016 do ní investicí v hodnotě zhruba jedné a půl miliardy korun vstoupil bývalý partner skupiny Penta Martin Kúšik. Šlo o zhruba poloviční podíl.

Druhým akcionářem byla skupina HSTN Europe, jejímž konečným uživatelem výhod je investor vietnamského původu usídlený v Česku Thai Ngoc Nguyen.

Řízení Sportisima bylo od té doby nastaveno s rovnocennými pravomocemi obou spolumajitelů. Postupem času však mezi jejich vizemi docházelo ke konfliktům, což sami přiznali.

Situaci vyřešili tak, že většinový podíl nakoupila Kúšikova společnost Liferoad. Ta aktuálně vlastní osmdesát procent Sportisima a z její struktury pochází i klíčový management firmy (František Gregor je CEO od roku 2024).

Kdo je Martin Kúšík

Po odchodu z partnerských struktur skupiny Penta v roce 2013 z ní postupně získal více než čtyři sta milionů eur. Zhodnocuje je v rodinném holdingu Odyssey 44 usazeném v Praze. Největším aktivem jeho holdingu je síť sportovních potřeb Sportisimo, ve které má většinový podíl.

Kúšik se investorsky vydal i dalšími směry. V poslední době se pustil do realitních investic. Podíly vlastní i ve výkonných zahraničních firmách, například v německé firmě FlixMobility či v indické bance IDFC First Bank.

Je členem žebříčku nejbohatších Slováků podle Forbesu s odhadovaným majetkem ve výši 580 milionů eur.

Martik Kúšik.V blízkém období Sportisimo neplánuje expanzi na nové trhy, chce však navyšovat investice a počet poboček v zemích, kde se v roce 2024 usadilo, tedy v Rumunsku, Maďarsku a Bulharsku.

Spolumajitel HSTN Europe se tedy stáhl do ústraní. „Za HSTN neplánujeme žádné změny v akcionářské struktuře Sportisimo Holding,“ říká pro slovenský Forbes majitel a zakladatel Sportisima Thai Ngoc Nguyen.

Dodává, že už několik let jeho skupina neřídí firmu z pozice manažerů. „Pomáháme firmě pouze na strategické úrovni a neplánujeme změnu tohoto nastavení. Naopak hledáme možnosti, jak posílit management o další profesionály,“ říká Thai Ngoc Nguyen.

HSTN Europe zároveň, zřejmě v rámci optimalizace Sportisima, přiznává, že ze Sportisima neinkasovala v letech 2023 a 2024 žádné dividendy. Zároveň neplánuje další projekty s firmou Liferoad Martina Kúšika.