Řídí podnik ve třech různých zemích, z nichž jedna už čtvrtým rokem čelí vojenské agresi. Je průkopnicí v tradičně mužském prostředí a za poslední rok zvýšila tržby v Česku o víc než desetinu. Julija Badritdinová, první žena v čele McDonald’s pro Česko a Slovensko a zároveň šéfka ukrajinského trhu, ukazuje, jak jde dohromady úspěch v byznysu s osobními výzvami v době, kdy slovo rovnováha získává úplně nový význam.

„Letos plánujeme v Česku otevřít více než deset nových restaurací a v následujících dvou letech máme ambici otevřít 15 poboček ročně,“ říká Julija Badritdinová, CEO McDonald’s pro Česko, Slovensko a Ukrajinu. Společnost se teď v tomto ohledu zaměřuje především na atraktivní lokality mimo velká města a na dálnice. 

Z marketingu do top managementu

Kariérní dráha Badritdinové je ukázkou cílevědomosti a ochoty říkat ano výzvám. Po zkušenostech v Nestlé a lokálním řetězci restaurací nabízejících sushi nastoupila před 13 lety do McDonald’s, kde v roce 2019 převzala vedení ukrajinské divize. Od roku 2022 řídí také slovenský a český trh. Právě v Česku navzdory ekonomickým výzvám McDonald’s pod jejím vedením roste. V roce 2024 dosáhly tržby 10,5 miliardy korun, což představuje 11procentní nárůst oproti předchozímu roku. Počet obsloužených zákazníků stoupl o dva miliony na 53,5 milionu. 

„Každou kariéru utváříme a stojíme si za ní my sami. Jde o tvrdou práci, poznání vlastních limitů a porozumění tomu, co můžete a naopak nemůžete dělat,“ vysvětluje Badritdinová svůj přístup k profesnímu růstu. „Ale zároveň, jak všichni víme, je to také trochu o štěstí a někdy jde rovněž o příležitosti, kterým byste měli říct ano.“ 

Je vůbec první ženou v čele českého i slovenského McDonald’s, což vnímá jako odpovědnost. „Na Ukrajině jsem nebyla první ženou na pozici výkonného ředitele, v Česku a na Slovensku ano. Chci věřit, že to bylo jen proto, že tu prostě máte hodně talentovaných mužů a je to jen náhoda, že se tam ženy nedostaly,“ usmívá se. 

Zároveň si uvědomuje, že pro ženy je důležité mít vzor nebo alespoň příklad, že je něco možné. „Zkrátka ukázka, že to jde. Že nejde o pohlaví a podobné věci, ale o tvrdou práci, ambice a rozvoj. Pokud svojí kariérní cestou někoho inspiruji – a vím, že mi některé dívky občas říkají, že je skvělé vidět, že žena může vést tak velký trh –, pak jsem moc ráda a jsem na to hrdá,“ dodává. 

Zároveň zdůrazňuje, že ženy může brzdit očekávání společnosti, že převezmou větší díl zodpovědnosti za rodinu a domácnost. Zásadní je proto podpora doma. „Bez této podpory bych se neobešla – od rodiny kolem sebe, že mám někoho, kdo mi pomohl s dcerou, když byla malá. Mám štěstí na skvělé rodiče. Musíte mít lidi, kteří vás nejen povzbudí, ale taky vás podrží. U mě je to hlavně manžel, který mě vždy podporoval, abych se posouvala dál a dělala to, co mě zajímá,“ vysvětluje. 

Dodává, že někdy ženy potřebují na své kariérní cestě povzbudit. „Proto se s nimi snažím sdílet, jak to dělám já. Protože vím, že některé ženy si kladou otázku: Můžu to zvládnout, když mám doma děti nebo jiné závazky? A já říkám: Ano, můžete, ale je důležité mít podporu a taky věřit, že to zvládnete,“ zdůrazňuje. 

 Tři trhy a „hybridní manželství“ 

Jednou z největších výzev je pro Badritdinovou řízení tří velmi odlišných zemí. „Každá země má své specifické iniciativy a úspěchy,“ vysvětluje. Zatímco v Česku a na Slovensku má své pevné místo populární fotbalový McDonald’s Cup pro žáky základních škol, na Ukrajině společnost rozvíjí programy zaměřené na podporu veteránů. 

Pozoruhodná je také výměna úspěšných konceptů mezi státy. „Třídicí stanice pro zákazníky, se kterými jsme začali na Ukrajině, teď zavádíme i v českých a slovenských restauracích. Naopak Sýrovka – sýrová sezona, která byla hitem na Slovensku nebo v Česku, se nově objeví i na Ukrajině,“ popisuje CEO, jak se jednotlivé trhy ovlivňují. 

Badritdinová otevřeně hovoří o osobních výzvách způsobených ruskou agresí na Ukrajině, která trvá již přes tři roky. Její dcera studuje v Česku, zatímco manžel žije kvůli válce na Ukrajině. 

„Na Ukrajině jsem zhruba každých šest až sedm týdnů – ale často i kvůli práci. Manžel za mnou občas může přijet, ale ne na dlouho. Takže je to trochu jako vztah na dálku – říkám tomu hybridní manželství. Ale protože jsme už zralá rodina, zvládáme to,“ vysvětluje Badritdinová. 

Na otázku, jak sama zvládá sladění pracovního a rodinného života, work-life balance, odpovídá pragmaticky: „Rovnováhu nechápu jako pevně daný stav, ale jako permanentní práci s prioritami a nutnost být flexibilní.“

 Vlastní zkušenosti s kombinací náročného rodinného i pracovního života se šéfka tuzemského McDonald’s snaží přenést do přístupu firmy k zaměstnancům. Cíl společnosti podle ní je být atraktivní volbou pro mladé lidi. „Víme, že tato generace je mnohem vnímavější, pokud jde o duševní pohodu, než třeba byla ta moje. Proto je důležité jim v tom pomoci a podpořit je,“ myslí si Badritdinová. 

„Dříve se mluvilo o pojištění, dnes se mluví o wellbeingu. Máme programy, kde se zaměstnanci mohou obrátit na specialisty, třeba psychology, pokud řeší nějaké problémy. Nabízíme i workshopy k různým tématům,“ říká. 

„Také nabízíme rozvoj a mnoho školení – online, kdykoli se to lidem hodí,“ dodává s tím, že základem je flexibilita. „Studenti si mohou zvolit, kdy chtějí pracovat. Ráno, večer, čtyři hodiny, osm hodin… podle svých možností a potřeb.“ 

Technologie i odpovědnost

McDonald’s pod vedením Badritdinové výrazně investuje do digitalizace a automatizace. „Služba rozvozu McDelivery zaznamenala čtyři miliony objednávek, což představuje třetinový nárůst oproti předchozímu roku. Mobilní aplikace My Order zaznamenala 60procentní nárůst využití a 80 procent objednávek v restauracích nyní přichází přes samoobslužné kiosky,“ vypočítává úspěchy digitální transformace. 

Společnost také experimentuje s využitím umělé inteligence. „AI je součástí našich tréninků, kde simuluje různé scénáře. Do budoucna očekáváme její větší zapojení do efektivnějšího přijímání nových zaměstnanců,“ naznačuje směr, kterým se McDonald’s vydává. 

Badritdinová zdůrazňuje i společenskou odpovědnost firmy. Nadační fond Dům Ronalda McDonalda je aktivní ve všech třech zemích, na Ukrajině manažerka stojí v čele představenstva. Kampaň symbolizovaná ručičkou se zaměřila na pomoc rodinám vážně nemocných dětí. „Třeba v loňské kampani zákazníci přispěli na dobrou věc částkou 6,8 milionu korun,“ připomíná.