Topmodelku Terezu Maxovou není nutné představovat. Málo se ale ví, že i jedna z ikon světového modelingu, která se dostala na titulní strany mnoha prestižních časopisů, dříve bojovala s nízkým sebevědomím.

„Když jsem šla do tanečních, měla jsem strach, že jsem moc hubená, moc dlouhá, že si pro mne nikdo nepřijde, nespala jsem z toho několik nocí.  To, že mě vybrali do modelingu na základě toho, jak vypadám, byl tenkrát obrovský úspěch. Najednou jsem se ocitla sama v zahraničí a lidé mě hodnotili podle toho, jak vypadám. Měla jsem velký nos, velký úsměv, tak jsem se přestala smát,“ říká Tereza Maxová. 

Dnes chce Maxová podpořit ženy, které jsou na tom podobně jako kdysi ona. Stala se jednou z ambasadorek flash mentoringového programu Power Talks, který v Česku počátkem listopadu slavnostně spustila značka profesionální luxusní vlasové kosmetiky Kérastase. Jeho cílem je pomoci zvýšit sebevědomí žen po celém světě.

Péče o vlasy i o ženy

Cílem programu je posilovat důvěru žen v sebe sama, rozvíjet jejich kariérní dovednosti a zvyšovat jejich potenciál. Iniciativa vychází z toho, že sebevědomí žen je křehké, často ostře konfrontované s mužským světem, srážené „nereálnými“ životy influencerek na sociálních sítích a že mentoring je důležitý zvláště pro mladší ženy na začátku kariéry.

„Značka Kérastase se nezaměřuje pouze na krásné vlasy, ale i na sociální témata. Power Talks je iniciativa, která zrcadlí to, v co sama věřím a podporuji i v osobním a profesním životě. Jejím cílem je prostřednictvím podpory mentorských programů pro ženy bojovat proti rozdílu v sebevědomí mezi muži a ženami a poskytnout mladým ženám sebedůvěru, aby si mohly úspěšně plnit svoje sny,“ říká Anita Valíková, šéfka brandu Kérastase pro Česko, Slovensko a Maďarsko. „Je to první, ale zásadní krok Kérastase k rozšíření potenciálu žen.“

Ženy, které měly mentora, mají o 74 procent větší pravděpodobnost, že budou velmi sebevědomé.

Kérastase je světová značka luxusní vlasové kosmetiky, která patří pod společnost L’Oréal Group. V současné době Kérastase působí ve více než šedesáti zemích světa a její komunita čítá přibližně 150 tisíc kadeřnic a kadeřníků. Mentoringový program dělá ve spolupráci s neziskovými organizacemi po celém světě. Poprvé iniciativu Power Talks globálně představila v Paříži v říjnu 2020.

Stačí i šedesát minut

Podle globální studie této značky je v současné době sebevědomí žen na celém světě v krizi. Sedmdesát čtyři procent žen v ní uvádí, že jim v rozhodujících okamžicích jejich kariéry sebevědomí chybí a že existují velké rozdíly v tom, jak ženy hodnotí své schopnosti, pracovní vztahy a potenciál ve srovnání s muži. Více než polovina žen se považuje za méně sebevědomé než muži.

„Propastné jsou stále i rozdíly mezi platem mužů a žen za stejnou pracovní pozici. Při zachování současného tempa by se tento rozdíl podařilo vyrovnat za 260 let,“ říká Anita Valíková.

A to chce program pomoci změnit. Zaměřuje se na mladé ženy ve věku osmnáct až 29 let, které budou mít možnost setkat se s mentorkou během strukturovaného online sezení. 

Forma, kterou značka Kérastase zvolila, stojí na myšlence, že i šedesátiminutová konverzace s mentorem může mít na ženu pozitivní a hluboký dopad. Ženy se v průběhu setkání s mentorkou naučí, jak dělat během rozhodujících okamžiků své kariéry rozhodnutí sebevědomě.

„Věřím, že flash mentoring je pro mladé ženy neuvěřitelně přínosný z několika důvodů. Poskytuje jim rychlý přístup ke zkušeným mentorkám, které jim mohou nabídnout cenné rady, a pomohou jim efektivněji se orientovat na jejich kariérních cestách. Tato okamžitá podpora může být obzvláště prospěšná v odvětvích, kde jsou ženy nedostatečně zastoupeny, čímž se zvyšuje jejich sebedůvěra a motivace,“ říká Silvia Bušniaková, managing director Britské obchodní komory, která na spuštění programu spolupracovala.

„Ne každá žena má sebevědomí ve svém DNA, ale jsem přesvědčena o tom, že když do vás okolí, od rodičů po mentory, vloží důvěru, zvládnete vést globální korporát,“ dodává Bušniaková.

Flash mentoring je jedním z mnoha způsobů mentoringu. Poslední dobou jeho obliba roste. Mentorovanému pomáhá najít informace, které potřebuje k dokončení konkrétního úkolu. Pokud se dopředu jasně nastaví cíl, může být velmi přínosný. Dokáže totiž vyvolat silnou emoci, která v mentorované osobě ještě dlouhou dobu rezonuje.

Znám tisíce nejkrásnějších lidí světa, které mají nízké sebevědomí, znám spoustu bohatých lidí, kteří jsou na antidepresivech.

„Dlouhodobý mentoring se spíše hodí pro lidi, kteří už mají něco za sebou a chtějí znát odpovědi na konkrétní otázky. Z vlastní zkušenosti vím, že na začátku své kariéry jsem nevěděla, co chci, a jakým směrem jít. A právě flash mentoring pomáhá dávat odpovědi na tyto otázky,“ říká Anita Valíková.

Krásné ženy s malým sebevědomím

Tereza Maxová nabádá, že základem je věřit v sama sebe. A radí účastnicím mentoringu, aby se svěřily se všemi problémy, které je trápí, třeba i s těmi, které jsou pro ně bolestivé.

„Všichni něco řešíme. Já znám tisíce nejkrásnějších lidí světa, které mají nízké sebevědomí, znám spoustu bohatých lidí, kteří jsou na antidepresivech. Na druhou stranu znám manželský pár, který každý večer chodí tancovat na náměstí a ve svých 96 letech se oba spolu radují,“ dodává Maxová.

Power Talks se bude účastnit 25 mentorek z řad profesionálních mentorů a vysoce postavených lidí z byznysu a pomáhat zvyšovat sebevědomí budou padesáti mladým ženám. Tři z nich vybrala Nadace Terezy Maxové, mezi mentorovanými tak bude například samoživitelka z azylového domu.

Zájemkyně o mentoring se mohou do 15. listopadu hlásit prostřednictvím internetového formuláře, ve kterém vyplní i jedno ze šesti preferovaných témat, kterému se chtějí věnovat. Na výběr je například budovat pozitivní vztahy nebo naučit se říkat NE. Následně bude probíhat výběr účastníků a jejich párování s konkrétními mentory.

„Za úspěch budu považovat, když ženy budou odcházet z mentoringového programu nabité a nastane v jejich životě nějaká pozitivní změna, například když zvládnou důležitý pohovor,“ říká šéfka brandu Kérastase.