Ve světě smartphonů je už nějakou dobu znát jisté zpomalení. V minulosti nás výrobci několikrát do roka překvapovali novými technologiemi, které do chytrých telefonů integrovali, teď je ale situace o poznání klidnější. Rozlišení Full HD či Quad HD je u displejů běžné, procesory standardně pracují na frekvenci okolo 2 GHz a ani v designu se výrobci nepouštějí do žádných výraznějších experimentů.

Dlouhé roky slýcháme o revolučních akumulátorech se zázračnou výdrží a rychlým nabíjením v řádech jednotek minut, nicméně takové baterie zatím fungují jen v laboratorních podmínkách a komerčního uvedení se hned tak nedočkáme. S výjimkou vlajkových modelů či smartphonů z vyšší střední třídy, u kterých je dnes běžné, že se za 30 minut dokážou dobít na 50 procent kapacity.

Poměrně často se mluví také o flexibilních či „skládacích“ (foldable) smartphonech. První modely tzv. skládacích telefonů by se mohly objevit už v průběhu příštího roku; ostatně Samsung už si patentoval design a konstrukci takto netradičního zařízení, a Lenovo dokonce loni na akci Tech World v Silicon Valley ukázalo funkční prototyp takto konstruovaného zařízení (video). To má v rozloženém stavu připomínat tablet, v tom složeném zase smartphone.

Z hlediska designu lze za zajímavou inovaci považovat mírné zaoblení displeje, které předloni Samsung začal používat u svých modelů řady Galaxy S. K tomuto trendu se nyní začínají přidávat další výrobci jako Huawei, Xiaomi nebo Meizu, a jak se zdá, uživatelé na tento prvek slyší.

Virtuální realita: trh s obrovským potenciálem

Dalším z lákadel, kterými se výrobci chytrých telefonů snaží zaujmout, je virtuální realita. Právě díky vyšším rozlišením displejů, které se u smartphonů dnes používají, jde o poměrně zajímavý zážitek. Telefon jednoduše stačí vložit do speciálních brýlí, spustit aplikaci pro virtuální realitu, nasadit na hlavu a rázem se můžete ocitnout ve světě jedniček a nul.

Gear_VR_MWC2016

Když Samsung loni na MWC představoval modely Galaxy S7/S7 edge, originálním způsobem k tomu využil právě virtuální realitu Gear VR.

Podle studie serveru Statista.com projevilo zájem využívat virtuální realitu 44 procent uživatelů chytrých telefonů. VR trh je pro výrobce velice zajímavý, o čemž svědčí i neustále se zvyšující počet uživatelů, kteří si tuto technologii pořizují. Zatímco v roce 2015 virtuální realitu celosvětově používalo jen necelých sedm milionů uživatelů, loni to už bylo 43 milionů.

Podle aktuálních odhadů by letos počet uživatelů měl vzrůst na 90 milionů, a v roce 2018 dokonce na 171 milionů. K využívání virtuální reality existují specializovaná zařízení jako HTC Vive či Oculus Rift, nicméně jejich pořizovací náklady jdou do desítek tisíc korun, a navíc je nutné vlastnit výkonný počítač.

V případě brýlí k chytrému telefonu jsou náklady výrazně nižší, například oblíbené řešení Gear VR od Samsungu lze pořídit za zhruba 2500 korun.

uzivateleVR

Virtuální realita je nyní na vzestupu (počty uživatelů v milionech).

V Samsungu si jsou sílícího trhu s virtuální realitou dobře vědomi, a není se proto čemu divit, že z hlediska technologie a množství VR aplikací je tato jihokorejská společnost jasným lídrem mobilního trhu. Odhady analytiků naznačují, že jen v loňském roce Samsung prodal přes pět milionů kusů Gear VR, zatímco konkurenční Oculus prodal 3,6 milionu zařízení a HTC se svým Vive lehce přes dva miliony zařízení.

Nicméně abychom nemíchali jablka a hrušky dohromady – Oculus Rift i HTC Vive fungují ve spojení s počítačem a jsou pro ně dostupné graficky i technologicky podstatně kvalitnější tituly. Kromě herního průmyslu tato řešení najdou uplatnění například v lékařství, sportu, armádě či automobilovém průmyslu.

Americká armáda například pro budoucí piloty používá právě VR simulátor. A důvod? Výrazně nižší náklady než v případě trénování ve skutečném letadle. Lékaři zase mohou díky virtuální realitě trénovat nejrůznější zákroky.

XperiaZ5Premium

Sony Xperia Z5 Premium: první smartphone se 4k displejem.

Gear VR a další brýle pro chytré telefony naopak slouží především pro zábavu a vzdělávání. Limitujícím faktorem pro mobilní virtuální realitu v minulosti bylo nižší rozlišení displejů, nicméně právě s příchodem Full HD a Quad HD panelů s jemným obrazem se tento neduh částečně odstranil.

Značka Alcatel dokonce loni na trh uvedla smartphone Idol 4S s 5,5″ Quad HD displejem, jehož prodejní balení tvořily právě plastové VR brýle.

Alcatel_VR

Alcatel loni překvapil originálně řešeným prodejním balením pro jeden ze svých smartphonů.

V budoucnu bychom se měli dočkat smartphonů se 4K displeji (prvním průkopníkem byla Xperia Z5 Premium od Sony, která byla představena už v září 2015), na kterých budou zážitky z virtuálního světa ještě intenzivnější, a je tedy více než zřejmé, že právě virtuální realita ve spojení s chytrým telefonem bude v nadcházející době dávat stále větší smysl.