Přestože je tuzemské televize točí spíše pro menší publikum, stejně do reality show investují i několik milionů korun za epizodu. A vyplatí se jim to – některé české verze bývají na počet obyvatel dokonce úspěšnější než jejich zahraniční předchůdci. 

StarDance

V době neustálých dohadů o koncesionářských poplatcích mohla ke konci roku Česká televize slavit – její vlajková loď StarDance dosáhla nejvyšší průměrné sledovanosti od druhé řady, přestože běžela její již třináctá série.

Finále dokázalo oslovit dokonce 1,7 milionu diváků nad patnáct let, tedy necelých devatenáct procent ze všech takových obyvatel republiky. I originál Strictly Come Dancing sledovanosti sobotního britského vysílání dominuje, české verzi se ale nevyrovná – v zemi s 68 miliony obyvatel jeho finále sledovalo 8,6 milionu lidí.

BBC, které stojí za originálem, ani Česká televize se ale přímo nechlubí tím, kolik výroba tanečního pořadu stojí. Ředitel České televize Jan Souček v rozhovoru pro DVTV pouze prozradil, že vyjde na „nižší desítky milionů korun“. Následně však potvrdil, že předminulá řada stála zhruba 56 milionů korun.

info Foto Česká televize
Moderátory StarDance jsou Marek Eben a Tereza Kostková.

Její starší sourozenec Strictly Come Dancing je finančně ještě náročnější a podle britského deníku The Times byla právě loňská řada nejdražší ze všech 22 sezon. Každý ze čtrnácti večerů v přepočtu vyšel až na třicet milionů korun.

České televizi pak měl pořad v roce 2023 vydělat zhruba polovinu toho, co stál. A letos se Souček rozhodl jeho popularitu zpeněžit i jinak – prodejem vstupenek na tour hvězdných tanečníků po Česku.

Ani zde ale nechce televize zveřejnit, na kolik turné vyjde. Generální ředitel však prozradil, že si na sebe vydělá a případné peníze navrch půjdou zpět do StarDance či další výroby České televize. Problém prodat lístky na něj ale rozhodně neměl – vstupné až za 2500 korun vyprodala televize během několika hodin.

Na rozdíl od Strictly Come Dancing navíc popularita StarDance netrpí kvůli skandálům. Herečka Amanda Abbington z předloňského ročníku britské soutěže totiž odhalila, že ji měl šikanovat její taneční partner. BBC se jí omluvila, na nižší sledovanosti pořadu se ale kauza zřejmě přesto projevila.

Survivor

Ještě dražší než StarDance je Survivor – tuzemská verze pořadu stojí TV Nova okolo stovky milionů korun za sezonu. Jen dva a půl milionu korun z toho přitom tvoří cena pro vítěze. Odhalil to moderátor pořadu Ondřej Novotný, který uváděl všechny tři řady.

Reality show, která ve Spojených státech běží již od roku 2000, byla ve svých prvních sériích také výrazně finančně náročná, a výherci dokonce vyplatila odměnu ve výši jednoho milionu dolarů. Jenže za více než dvě dekády se i přes inflaci výhra nezměnila.

K tomu v roce 2024 zpěvačka Sia oznámila, že po osmi letech již nebude vyplácet cenu až sto tisíc dolarů soutěžícím, kteří se jí nejvíce zalíbili. Ti v pořadu navíc na rozdíl od česko-slovenské verze hrají jen 26 dní, tedy o 51 dní méně než v poslední tuzemské řadě.

Na zahraničních obrazovkách však běží dvakrát do roka, a i proto musela televize CBS začít na produkci pořadu šetřit. Stejně jako tuzemská verze se i originál proto točí stále na stejném místě. Do roku 2016 přitom tvůrci pořadu tropické lokace střídali.

Oběma verzím k tomu klesá sledovanost v televizi. První díl poslední řady vidělo ve Spojených státech 4,7 milionu televizních diváků, u nás pak 274 tisíc. Pořad je tak na počet obyvatel sledovanější než originál, i když ho Nova stáhla z hlavního vysílacího času.

Přesto tato data o úspěšnosti česko-slovenské verze pořadu nic neříkají. Naopak služba Voyo, kde je pořad k vidění dříve než v televizi, dosáhla v minulém roce 950 tisíc předplatitelů a do konce toho letošního plánuje překonat milion. Měsíční předplatné stojí 159 korun.

Zrádci

V Česku dosud nezpracovaný formát zvolila pro minulý rok FTV Prima a přišla s českou verzí nizozemského pořadu De Verraders. „Zrádci“ se v něm utkali s „věrnými“ o necelý jeden milion korun, který ale nebyl nejvyšší částkou v rozpočtu pořadu – pronájem hradu Křivoklát, na kterém se pořad točil, měl stát zhruba 1,3 milionu korun za třináct dní natáčení.

Kolik ale celá podívaná opravdu stála, nechce její režisér a člen výběru Forbes 30 pod 30 Markus Krug prozradit. Pro Forbes však odhalil, že „finance byly téma na denní bázi a několikrát jsme museli něco změnit, zrušit nebo vymyslet jinak, aby se to vůbec dalo realizovat“.

info Foto se souhlasem The Traitors
Merch k seriálu Zrádci

V Česku nakonec premiéra oslovila jen 579 tisíc diváků starších patnácti let, což je o polovinu méně než u čtvrté sezóny originální verze. Na druhé straně si však Zrádci vybudovali solidní fanouškovskou základnu na internetu a sociálních sítích, kde se o soutěži čile diskutovalo. O neúspěch se tedy rozhodně nejedná.

Soutěž uspěla i v mnoha dalších zemích. Například ve Velké Británii její popularitu zhodnotili i prodejem „merche“. Fanoušci si tam mohou zakoupit deskovou hru, knihu nebo plášť na motivy pořadu.

Bachelor Česko

Novinkou na českých obrazovkách byl loni i Bachelor Česko na TV Nova. Ten navazuje na pořad Vem si mě! z roku 2007, který skončil po jedné řadě, z něj vzešlý vztah se rozpadl a onoho milionářského „bachelora“ soud odsoudil k osmi letům vězení za podvody.

Po svém návratu však pořad neohromil – první díl zhlédlo pouze 301 tisíc dospělých diváků, což je o 1,1 milionu méně než v roce 2007. I zde má ale na číslo vliv Voyo i celkově nižší sledovanost televize. První díl americké verze loni dosáhl na 5,3 milionu diváků při sečtení dat ze všech platforem.

Show je navíc specifická tím, že si ženy hradí přípravu na soutěž samy. Aby se muži zalíbily a měly možnost vyhrát, zaplatí na oblečení i kosmetických úpravách i osm tisíc dolarů, tedy necelých dvě stě tisíc korun.

Česko Slovensko má talent

Zpočátku se v česko-slovenské verzi nejúspěšnějšího talentového pořadu na světě hrálo o sto tisíc eur, tedy o dva a půl milionu korun, od té doby se ale výhra snižuje až na současných čtyřicet tisíc eur.

Originál America’s Got Talent je v tomto ohledu štědřejší – jednomu či více nejtalentovanějších vyplácí oficiálně jeden milion dolarů. Ve skutečnosti však nabízí možnosti výplaty dvě: buď si nechat každý rok zasílat v přepočtu asi šest set tisíc korun po čtyřicet let, nebo vzít celou částku najednou. V tom případě do ní však výrazně zasáhnou daně a osekají ji podle výpočtů Forbesu až na třetinu.

I tak se to ale na účtu za pořad projevuje a ten se dostal do finančních potíží. Po devatenácti řadách dostal z důvodu nedostatečného rozpočtu padáka showrunner Jason Raff, který za podobou soutěže stál.

Zato česká verze takové problémy zřejmě nemá a minulý rok se do poroty pořadu vrátila po jedenácti letech jedna z nejlépe vydělávajících českých celebrit, Leoš Mareš. Kolik Primu stál, známo není, Mareš si podle posledních informací nicméně běžně účtuje kolem půl milionu korun za jednodenní vystoupení.

A úspěch má pořad v Česku větší než doma v Americe – finále poslední řady sledovalo na tři a půl procenta populace Čechů nad patnáct let, zatímco ve Spojených státech šlo jen o dvě procenta všech dospělých.

info Foto Profimedia
Finále 12. ročníku soutěže Česko Slovensko má talent