Tomáš Mátl není zrovna typický startupista. Čerstvý padesátník se do podnikání vrhl teprve před pár lety. Za tu dobu se mu podařilo vybudovat úspěšnou česko-britskou konzultační firmu Colours of Data, která pomáhá s informacemi v podobě jedniček a nul společnostem jako Škoda Auto, Burger King nebo Royal Bank of Scotland. Vedle toho školí ženy v IT a dává jim šanci uspět v převážně mužském odvětví.
V 90. letech si Tomáš Mátl prošel klasickou korporátní kariérou. Pracoval ve velké konzultační společnosti a zaváděl technické systémy ve velkých firmách, bankách a telekomunikačních společnostech. Posléze přestoupil do operátora Vodafone, kde měl na starosti síťovou a IT architekturu.
„Dostal jsem úžasnou příležitost vybudovat v podstatě startup uvnitř korporace, který by se soustředil na mobilní marketing. Dařilo se nám natolik, že český Vodafone byl spolu s tím jihoafrickým špičkou v tom, co operátor v mobilním marketingu uměl,“ vypráví podnikatel.
Díky tomu se dostal do londýnské centrály Vodafone Group, kde několik dalších let pracoval na podobných projektech. V jednu chvíli se ale dostal do fáze, kdy mu pro úspěšné dotažení projektu chyběla data.
„Měl jsem za úkol uvést na trh novou službu s tím, že mé bonusy se budou odvíjet od toho, kolik bude vydělávat. Neměl jsem ale šanci získat informace, jak se jí daří. Věděl jsem, že potřebná data někde ve firmě jsou, ale zahrabaná v nějakých databázích, a nemohl jsem se k nim dostat,“ popisuje Mátl.
Začal proto přemýšlet nad tím, kolik lidí ve velkých společnostech trápí podobný problém, a že by bylo zajímavé hledat jeho řešení. Shodou okolností v té době dostal možnost budovat od nuly evropské zastoupení australské firmy Billigence, která se věnovala právě datům. A v letech 2014 až 2017 působil jako její jednatel pro Evropu.
„Po čase jsem ale zjistil, že se zakladatelkou máme odlišné představy o tom, co vlastně budujeme. Zároveň mě pořád lákalo vytvořit něco vlastního, co by si vydobylo respekt a přineslo pozitivní efekt byznysu a společnosti. A tak jsem se rozhodl pustit se do podnikání sám,“ líčí Mátl.
Díky kontaktům, které měl v Česku i Velké Británii, se mu už v počátcích podařilo získat významné zákazníky jako Kiwi.com nebo Royal Bank of Scotland. „Usmálo se na mě štěstí začátečníka. Osud mi přihrál několik zajímavých klientů, díky nimž jsem si získal první reference a na ty se začaly nabalovat další zakázky,“ popisuje Mátl.
Dnes má v portfoliu firmy jako Česká spořitelna, Continental Automotive, Škoda Auto, Burger King, T.M.Lewin, Linet nebo Porsche Česká republika. Colours of Data jim pomáhá lépe využívat data a díky tomu dělat byznys efektivněji.
„V celé řadě velkých firem jsou data zamknutá v databázích jednotlivých oddělení – v takzvaném silu. Tahle sila je ale potřeba zbourat a rozproudit data napříč společností. To umožní vytvořit si celkový obrázek o tom, jak firma funguje nebo nefunguje a jak k tomu přispívají její jednotlivé části,“ říká podnikatel.
Problém je podle něj také v tom, že si často nerozumí lidé z technické části firmy, která data spravuje, a byznysové části, která by je potřebovala využít. Colours of Data se proto snaží tyhle dva světy propojit a naučit je mluvit stejným jazykem.
Nejčastěji prý společnosti řeší, že nevědí, kdo jsou jejich zákazníci a jak je oslovit. K tomu se jim hodí i využití externích dat třeba od statistického úřadu nebo ze sociálních sítí. Pokud firmy dokážou správně pracovat se svými vlastními i externími daty, mohou podle Mátla získat ohromný náskok před konkurencí.
„Data jsou dnes potřeba všude. Říká se, že 90 procent jich vzniklo v posledních dvou letech. A o tom se mluví už nějakou dobu. Rychlost vzniku dat se tak pořád zvyšuje. Naším úkolem je naučit lidi z téhle záplavy dostat to důležité a přinést k tomu okolní kontext,“ říká Mátl.
V poslední době má jeho firma hodně zakázek také ve zdravotnictví, kde data pomáhají například zvýšit profitabilitu nemocnic, usnadnit práci nemocničního personálu nebo zefektivnit vykazování pro pojišťovny.
„Zajímavé je i využití dat v péči o pacienty. V této oblasti spolupracujeme s českou firmou DeepLab, která dělá chytré postele. V matracích jsou senzory, které snímají vitální funkce pacienta a podle toho vyhodnocují jeho stav,“ přibližuje Mátl.
Díky své zkušenosti s prací v londýnské centrále Vodafonu se rozhodl svou firmu rozkročit právě mezi britskou metropoli a Prahu. A byť velká část z jeho dvanácti zaměstnanců pracuje v Česku, naprostá většina byznysu proudí přes britskou pobočku.
„Británie je úžasné místo z pohledu konkurence, inovativnosti a nároků na kvalitu. Lidé tam rozumí tomu, že za dobrou službu je potřeba adekvátně zaplatit. A zdejší podnikatelské prostředí je předvídatelnější a rovnější než v Česku. Ve Spojeném království platí, že vyhrává ten lepší, zatímco v Česku často rozhodují spíš vztahy. Zároveň je ale v Británii těžší vybudovat si respekt,“ hodnotí podnikatel.
Před pandemií trávil v Londýně dva až tři dny týdně, během lockdownu ale zjistil, že se dá spoustu věcí řešit bez problému i na dálku z Česka. Celkově pandemie jeho byznys spíš nakopla díky tomu, že postrčila dopředu témata jako digitalizace.
Zatím se ho nijak negativně nedotkl ani brexit a vzhledem k tomu, že prodává služby a ne fyzické produkty, vystoupení Británie z Evropské unie dosud nepocítil. Vedle Spojeného království má přitom projekty také v pobaltských zemích, Německu, Maďarsku nebo na Slovensku.
Trh dat a analytiky v Evropě a Americe roste ročně v průměru o dvacet procent. Mátlova firma se ale zvětšuje ještě výrazně rychleji. Poslední dva roky rostla stoprocentním tempem, které chce udržet i do budoucna. Letos přitom míří k obratu ve vyšších stovkách tisíc eur.
Vedle svého podnikání se Mátl aktivně věnuje také vzdělávacím projektům. Dlouhodobě spolupracuje s organizací Czechitas, pro kterou školí ženy v oblasti datové analytiky. A aktivní je i v rámci další podobné organizace She Loves Data, kterou založili Češi žijící v Singapuru.
Zároveň je mentorem platformy European Women on Boards, která chce pomoci ženám v seniorních manažerských pozicích uspět a dostat se do nejužšího vedení firem. A součástí toho jsou i kurzy zaměřené na digitalizaci a data.
„IT sféra včetně datové analytiky byla donedávna mužskou doménou. Dnes už ale není tak důležité umět data zpracovat technicky do databází. Naopak je potřeba pracovat s nimi kreativně, umět je interpretovat, vizualizovat a najít v nich příběh. A to jsou úkoly, pro které mají ženy větší cit než muži,“ říká Mátl.
Do budoucna by rád Colours od Data proměnil z čistě konzultační společnosti ve vývojovou firmu a vytvořil vlastní datový nástroj. „Umožnilo by nám to posunout naše podnikání zase o krok dál,“ říká Mátl a dodává, že v souvislosti s tím má v plánu začít shánět investory nebo se porozhlížet po firmě, se kterou by mohl tohoto cíle dosáhnout.