V půlce března došlo v českém byznysu k jednomu velkému spojení: Tomáš Březina, majitel největšího českého výrobce betonových dlažeb Best, prodal po třiceti letech svoji firmu Vítu Kutnarovi, spolumajiteli největších stavebnin DEK.

„Výběr nového majitele společnosti Best proběhl z několika desítek zahraničních i českých zájemců. Klíčový byl potenciál dalšího rozvoje Bestu, přínos transakce pro českou ekonomiku a také cena,“ chválil v březnu v rozhovoru pro Forbes svého nástupce čtyřiašedesátiletý Tomáš Březina.

„Společnost DEK má ve svojí činnosti nezpochybnitelné skvělé výsledky, erudici a lidské kvality,“ konstatoval. Vít Kutnar, aktuálně 39. nejbohatší Čech v žebříčku Forbesu, byl tehdy ve vyjádření výrazně střídmější – obě společnosti tou dobou stále ještě čekaly na posvěcení miliardového dealu ze strany Úřadu pro hospodářskou soutěž.

Toho se nakonec oba zkušení byzynsmeni ve zkráceném řízení dočkali, Best dnes už patří pod holding DEK, vlastněný Vítem Kutnarem a jeho bývalou manželkou Petrou Kutnarovou. Jak tedy celá transakce probíhala z jeho pohledu?

Osmadvacet let v Česku budujete největšího obchodníka se stavebninami. Proč jste se teď akvizicí Bestu rozhodl pustit i do oblasti výroby? 

Jsem si vědom toho, že tím, že jsme zároveň distributor, samozřejmě vstupujeme na tenčí led a nejsme v tak komfortní pozici jako dřív. Best je ale bezkonkurenční jednička na trhu se silnou pozicí a já jsem se trochu obával, že by se mohlo stát, že připadne někomu, s kým nesdílím stejnou strategickou vizi. A to by mě mrzelo. 

S Tomášem Březinou se znáte dlouhé roky. Zároveň se o prodeji Bestu spekulovalo už nějakou dobu. Kdo s myšlenkou na tenhle deal přišel první?

To, že je Best na prodej, jsem tušil asi půl roku a ta myšlenka se mi opakovaně vracela.  V jednu chvíli jsem zvedl telefon a zavolal panu Březinovi. Hovořili jsme pak spolu ještě několikrát a nakonec jsem se zúčastnil výběrového řízení, které rozhodně nebylo snadné. Pan Březina je náročný majitel, všechny uchazeče hodně podrobně zkoumal a já můžu jen říct, že jsem rád, že si nás nakonec vybral. 

Neměli jsme žádné poradce a všechno jsme domlouvali osobně. Myslím, že v tomhle jsme si hodně podobní – oba si věci rádi děláme sami, protože jsme přesvědčení, že to uděláme nejlíp. (smích)

Jak dlouho jste o tom „zvednutí telefonu“ přemýšlel?

Dlouho jsem si říkal, že tenhle obchod není pro nás, že je naše parketa výhradně distribuce. Ale pak převážila myšlenka, že celý život pracuju ve stavebnictví, znám detailně ten produkt a jeho pozici na trhu, která se v poslední době pořád zlepšuje, a že by mě mrzelo to nezkusit. Jsem podnikavý člověk a Best je zkrátka krásná a zajímavá firma, takže jsem si chtěl vyzkoušet, jaké to je na té druhé straně – výrobce.

Kdy jste dohodu finálně uzavřeli?

V polovině května. V rekordním čase jsme zvládli vyřešit veškerou administrativu a financování. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dohodu schválil bez komplikací. Nakonec jsme všechno stihli tak, jak jsme si to řekli, a v termínech, které jsme si naplánovali. To se při takových transakcích podaří málokdy. (smích)

Jaká byla hodnota celé transakce?

Domluvili jsme se s panem Březinou, že ji nezveřejníme. Můžu jen říct, že odpovídala posledním firemním výsledkům.

DEK je největším zákazníkem Bestu, zároveň u něj nakupuje i vaše konkurence. Jak na to spojení reagoval trh?

Naučil jsem se vnímat jen takové ohlasy, které říká někdo přímo mně, ne to, co si někde přečtu. A já osobně mám ohlasy jen pozitivní, od nikoho jsem kritiku neslyšel. Naši zákazníci stále odebírají stejné, nebo i vyšší množství zboží jako v loňském roce. 

Nikdo z klientů Bestu tedy neukončil spolupráci?

Možná někteří takové myšlenky mají, ale já vždycky říkám, že jsem sám vzešel z obchodu a rozumím tomu, co obchodníci potřebují, aby dobře fungovali. Dávalo nám ekonomický smysl Best koupit a ten obchod nás nemůže nijak ohrozit. I při nejkritičtějším scénáři je DEK schopný vykoupit v podstatě veškerou produkci Bestu, ale to by na trhu vyvolalo nerovnováhu a to pochopitelně nechceme.

Mám myšlenky, které chci vtělit do Bestu a jeho rozvoje, ale nebudu to rozhodně dělat nijak překotně. Best je skvěle postavená firma a spíš věřím, že jeho zákazníci budou v budoucnosti nadšení, byť ho vlastní pro ně konkurenční společnost DEK.

To zní velice optimisticky. Jak toho chcete docílit?

Postavili jsme velkou čínskou zeď mezi DEK a Bestem, abychom zamezili jakémukoli proudění informací o zakázkách, protože to bychom jinak mohli vše prodávat pod značkou DEK a to rozhodně nechci. Ano, vlastnická struktura se změnila, ale Best má svoje výkonné vedení, které se nezměnilo a bude ho nadále řídit.

Takže se kompletně spolehnete na management?

Teď v Bestu trávím poměrně hodně času, abych pochopil jeho byznys a věděl, jak funguje, ale výhledově se budu účastnit jen velkých strategických rozhodnutí, ne každodenního chodu firmy a rozhodování o operativních záležitostech.

Co byste chtěl z vašich zkušeností přenést do Bestu?

Myslím, že mu můžeme být prospěšní hlavně v oblasti technické podpory a marketingu. Tam vidíme potenciál. A od Bestu naopak získáváme velké know-how v oblasti samotných výrobků a výroby. A filozoficky řečeno to beru tak, že kráčím po nějaké cestě a na té se teď objevil Best. 

Jaká je byznysová cesta Víta Kutnara? Být největší? Nejlepší? Vydělat co nejvíc peněz?

To, že jsme v Česku největší, se stalo vlastně mimoděk. Pro mě je smysl v tom, dělat zajímavé věci, na které můžu být hrdý, a dělat je s lidmi, se kterými jsem rád. Peníze jsou samozřejmě nesmírně důležité pro to, abychom mohli realizovat naše myšlenky. Ale zároveň jsou vedlejší produkt a určité ocenění toho, že se nám něco podařilo.

Co vás osobně na stavebninách baví? V čem jsou pro vás zajímavé?

Popravdě, já si myslím, že to v současnosti není nejprogresivnější a nejvíc cool obor, kterým se člověk může zabývat. (smích) Mě ale baví, když je všechno perfektně zorganizované, věci fungují a jsou spokojení jak naši zákazníci, tak zaměstnanci. A hlavně kontakt s lidmi. Ten mě těší a v našem oboru je ho hodně. Určitě by mě bavily i jiné oblasti, ale začal jsem kdysi ve stavebninách, vystudoval jsem stavitelství, a mám dost rozumu na to, abych se držel toho, co umím.

Uvažujete výhledově o nějaké další podobné akvizici?

V dohledné době určitě ne. Teď plánujeme rozšiřování obchodní sítě, chceme nadále rozšiřovat naši půjčovnu a pak máme ještě jeden softwarový projekt, který mě velice baví: naši technici vyvinuli ve spolupráci s G Servisem, což je největší projektant rodinného bydlení u nás, úžasný konfigurátor rodinných domů.

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

Jak funguje?

Když si chcete postavit rodinný dům, stačí do něj zadat, v podstatě jen kolik máte členů domácnosti a standard, v jakém chcete dům postavit. A on vám podle toho všechno spočítá, navrhne počet místností i cenu. Samozřejmě ještě nevíte, jak má vypadat vzhledově, ale máte v ruce výborné zadání pro architekta včetně skladeb jednotlivých konstrukcí a použitých materiálů. Myslím, že přesně to je cesta, kterou se bude do budoucna ubírat digitalizace stavebnictví.

Loňský rok byl pro DEK z pohledu výsledků rekordní, ale když jsme spolu hovořili na podzim, opatrně jste předpovídal, že letošní rok bude slabší. Naplnily se vaše předpoklady?

Aktuálně jsme na nejlepší cestě k tomu, loňský rok překonat. A to nejen díky akvizici Bestu, ale i celkové situaci ve stavebnictví. Leden a únor sice byly trochu slabší kvůli počasí, ale teď všechno běží velice dobře. Až tak, že se myslím, že vytvoříme rekord, který se nám příští rok už nepodaří překonat. Protože něco musí přijít.

Napříč obory se řeší nedostatek surovin. Jak moc trápí vás?

Materiálu je obecně méně, než potřebujeme, a jeho cena se mění skokově a nečekaně. To vyvolává velký stres v celé branži od zákazníků přes dodavatele a investory až k nám. Musíme se hodně otáčet. Zároveň však máme skoro třicet let zkušeností, takže si myslím, že situaci umíme zvládnout.

Které suroviny chybějí nejvíc?

Obecně výrazně vyrostly ceny u kovů, dřeva a plastů. Pokud jde o první dvě jmenované, tam je podle mě situace tak kritická, že už brzy nebude z čeho stavět. A projeví se to třeba na podzim při stavbě velkých hal, kde budou chybět silné plechy. U dřeva jsme zase nedávno v souvislosti s událostmi na Moravě museli řešit zásobování latěmi, na které se pokládá střešní krytina, a je jich nedostatek, protože velká část dřeva se z Česka vyváží. Plasty jsou sice drahé, ale řekněme, že zatím vždycky nějaké jsou. A navíc už na obzoru vidíme přilétat další labuť. Tentokrát ovšem není černá, ale zelená.

Černá labuť byla koronavirová pandemie, co je zelená labuť?

Ta spočívá v ekologizaci celé společnosti, což povede ke zvyšování cen stavebních materiálů a transformaci celého oboru směrem k materiálům, u nichž není třeba takové množství emisních povolenek. Od příštího roku půjde nahoru třeba cena cementu nebo cihel a podobně.

Ekologie je velké téma, které hýbe firmami napříč všemi obory. Jak moc se dotýká vás?

Pro nás je to téma, kterého se rozhodně chceme účastnit a být v něm nejlepší. Zároveň jsme obchodníci, ne výrobci, takže se nás dotýká hlavně recyklování, energetické úspory a podobně. Postupně řešíme na našich pobočkách, aby byly „zelenější“. Velké úspory ale vidíme na straně výrobců a rozhodně nás čekají v Bestu.