Největší česká stavební firma Metrostav a její dceřiná společnost Metrostav Infrastructure se po dobu tří let nemohou účastnit veřejných soutěží a nemohou plnit veřejné zakázky. Tak zněl červnový verdikt pražského vrchního soudu v prošetřené korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha.

Již necelý měsíc poté si společnost založila novou dceřinou firmu MI Roads. Informaci přinesl server Zdopravy.cz. Do rejstříku byla zapsána 14. července a jejím cílem je působit v segmentu silničního stavitelství v České republice. 

Na dotaz, zda se nová dceřiná firma bude hlásit do veřejných soutěží a zda nejde o obcházení rozhodnutí soudu, mluvčí Metrostav Infrastructure Michal Jurman reagoval následovně: „Další podrobnosti, včetně toho kdy a jakým způsobem přesně bude tato firma na trhu silničního stavitelství působit, bychom nechtěli v tuto chvíli jakkoli dál komentovat.“

Podobný scénář přitom již známe z roku 2020 – období vzniku společnosti Metrostav Infrastructure, která byla založena po nepravomocném rozhodnutí soudu v korupční kauze. Metrostav ale tento postup popisoval jako dlouhodobou strategickou operaci vyčlenění silničního stavitelství do samostatné firmy. S firmou se pak začal hlásit do veřejných zakázek.

Skupina Metrostav už dříve odhadovala, že bez veřejných zakázek za tři roky přijde o 33 miliard korun. „Metrostav ročně přijde o 7,5 miliardy korun, o kterých víme, že nebudeme moci soutěžit, a Infrastructure asi o 3,5 miliardy ročně. Dohromady tedy jedenáct miliard korun ročně,“ vypočítal před časem mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.