Softwarová společnost Avast musí ve Spojených státech zaplatit pokutu 16,5 milionu dolarů (více než 386 milionů korun) a přestat prodávat data o uživatelích k reklamním účelům. V tiskové zprávě to ve čtvrtek oznámila americká Federální obchodní komise (FTC).

Společnost Avast se sídlem v Británii se podle FTC nedovoleného jednání dopouštěla přes svou českou součást Jumpshot.

Avast podle americké komise nepravdivě uváděl, jak používá data uživatelů o prohlížení internetových stránek.

Poskytovatel softwaru podle FTC prostřednictvím společnosti Jumpshot shromažďoval informace o tom, jak se spotřebitelé pohybují po webu prostřednictvím firemního rozšíření prohlížeče a antivirového softwaru.

Takto získané informace pak firma prodávala bez odpovídajícího upozornění nebo souhlasu.

Firma podle mluvčího Avastu souhlasila s tím, že částku 16,5 milionu dolarů zaplatí. Dobrovolně také podle něj firmu Jumpshot už dříve uzavřela a v lednu 2020 její činnost ukončila.

„Provozní ustanovení v tomto vyrovnání jsou už v souladu se současnými programy Avastu pro ochranu soukromí a zabezpečení,“ sdělil e-mailem agentuře Reuters mluvčí firmy.

Server Seznam Zprávy loni v dubnu s odkazem na dřívější informace specializovaného serveru Global Data Review napsal, že Úřad pro ochranu osobních údajů prověřoval firmu Avast, respektive její nástupnickou společnost Gen Digital, a to kvůli nepřímému prodeji osobních údajů přes dceřinou společnost Jumpshot.

Úřad kvůli tomu firmě vyměřil rekordní pokutu 13,7 milionu eur s tím, že řízení ještě neskončilo.

Společnost Avast byla založena v roce 1988 a díky bezpečnostním programům pro počítače i mobilní zařízení se stala jedním z průkopníků v oboru počítačového zabezpečení.

Spojením Avastu a americké firmy NortonLifeLock vznikla v roce 2022 společnost Gen Digital, do jejíhož portfolia patří značky Norton, Avast, LifeLock, Avira, AVG, ReputationDefender a CCleaner.

Produkty a služby pro kybernetickou bezpečnost, ochranu soukromí a identity firma Gen poskytuje ve více než 150 zemích.