Komerční banka navyšuje svůj podíl v českém startupu, který pomáhá s financováním e-shopů. V Lemoneru získá tuzemská bankovní trojka bezmála pětadvacet procent. Firma peníze využije na expanzi po Evropě, zejména ve Francii, Nizozemsku, Polsku a na německy mluvících trzích.
Investice, kterou Komerční banka učinila prostřednictvím své dceřiné společnosti KB Smart Solutions, žádná ze stran oficiálně nekomentuje. Podle informací Forbesu se však jedná o nižší stovky milionů korun.
„Lemonero za necelé tři roky na trhu ukázalo, že jde o unikátní, ale hlavně funkční projekt se světovým potenciálem,“ komentuje akvizici Patrik Nový, ředitel KB Smart Solutions. Ta s fintechovým startupem spolupracuje od roku 2020, kdy získala jedenáctiprocentní podíl. „Spolupráce s Lemonerem zároveň doplňuje transformaci Komerční banky na přední digitální banku,“ dodává.
Lemonero využívá datových zdrojů a umělé inteligence pro automatické financování e-shopů. Zakladatel Jan Laštůvka vidí největší problém trhu malých podnikatelů v nedostatku okamžitého kapitálu.
„Cílem Lemonera je podpořit malé a střední e-shopy kapitálem, který jim pomůže v růstu a zabrání zbytečnému krachu,“ vysvětluje Laštůvka. Nedostatek financí je podle něj příčinou konce šedesáti procent e-commerce hráčů na trhu.
Společnost kromě tradičních měsíčních splátek nabízí i možnost revenue based financování. Splátky jsou v tomto modelu svázané s obratem e-shopu a odpočítávají se podle aktuálního zisku.
Cílem projektu je usnadnit přístup podnikatelům a využít možnosti umělé inteligence a přístrojů analyzujících data z e-shopů. Pro uživatele tak bude nebude nutné splátky organizovat a řídit a systém je skrze propojení se službou GoPay zaplatí sám i podle sezonních výnosů.
Spolupráce mezi Lemonerem a Komerční bankou by měla být dle zúčastněných výhodná pro obě strany. Startup získá finanční prostředky a záštitu větším jménem i na evropský trh a vývoj nových aplikací, banka využije jeho služby pro svou budovanou digitalizaci a podporu klientských e-shopů.