Počet přístupů k placeným video službám (VoD) v Česku se loni zvýšil zhruba o polovinu na 6,5 milionu. Služby typu Netflix, HBO Max nebo Disney+ sleduje minimálně několikrát měsíčně 2,8 milionu Čechů ve věku 15–69 let, přičemž jeden uživatel využívá v průměru 2,3 služby najednou.

O rok dříve na každého z 2,6 milionu uživatelů vycházelo 1,5 služby. Vyplývá to z průzkumu distribuční firmy Atmedia mezi 4000 respondenty.

Za dvě třetiny přístupů platí uživatelé přímo poskytovateli služby, dalších dvanáct procent je placeno prostřednictvím některého z operátorů placené TV, kteří placené videotéky nabízí svým zákazníkům vedle desítek televizních stanic.

„Za sedmdesát osm procent přístupů k video službám jejich uživatelé platí, pak je tady ovšem jedna pětina přístupů, za něž uživatelé neplatí a obsah sledují zdarma prostřednictvím účtů sdílených se svými známými nebo přáteli,“ uvedl ředitel marketingu Atmedia Pavel Müller.

Tento jev často podle Müllera představuje pro jednotlivé hráče s placenými videotékami poměrně výraznou ztrátu v příjmech z předplatného.

„S uživateli, kteří sledují obsah zdarma prostřednictvím sdílených účtů, se potýkají všechny služby – každá ovšem v jiném rozsahu. Zatímco jeden z pěti největších hráčů na českém trhu měl ve druhém pololetí loňského roku takových uživatelů 14 procent, u dalšího tvořili celou čtvrtinu,“ dodal.

K nejvyužívanějším placeným video službám na českém trhu patří dlouhodobě Netflix, Voyo, HBO Max, Disney+ a Prima+.

Uživatelé placených VoD služeb sdílí své účty nejčastěji ve dvou lidech, výjimkou ovšem není ani skupina pěti a více osob. U některých streamovacích služeb se ke sdílení jednoho účtu v pěti a více lidech hlásí až patnáct procent těch, kteří sdílené účty využívají.

Zhruba polovina z nich na předplatné svým známým a přátelům přispívá, nejčastěji v řádu vyšších desítek korun měsíčně. Uživatelé, kteří za placené VoD služby platí přímo poskytovateli služby a sdílené účty tedy nevyužívají, za ně utráceli ve druhém pololetí loňského roku v průměru 334 korun měsíčně. Nejvíce to přitom bylo za Netflix.