Kritizují vás kolegové, klienti nebo šéf? Nebo jste několik týdnů pracovali na projektu, který skončil v koši?

Vydechněte, nadechněte se a zkuste se ovládnout, protože výbuch vzteku může napáchat škody, které jen tak zpět nevrátíte. Udělejte to naopak – uklidněte se a dostaňte to, co chcete.

Pověst rapla, který se neumí ovládat, se vám tak vyhne a vy si naopak posílíte emocionální inteligenci, budete lepším lídrem a celkově posílíte svůj úspěch. Tohle je pět rad, jak se vypořádat s tím, když vás někdo nebo něco štve:

Čtěte také: Kurz sebeovládání. Šest technik, jak ovládnout svůj vztek 

1. Se vztekem nebojujte

Vzteku se nebraňte, je to přirozená emoce, se kterou se musíte vypořádat a která je v nás hluboce zakořeněná. Má nás chránit před nebezpečím a tím, co ohrožuje naše „well-being“.

Neobviňujte proto sebe nebo ostatní ani se nesnažte zoufale uklidnit. Naopak si řekněte: „To, co cítím, je přirozené,“ a své naštvání přijměte. Už jen to vás uklidní, a vy se tak zaměříte na řešení problému.

2. Udělejte si odstup

Ve chvíli, kdy máte chuť pěstí prorazit zeď, najděte způsob, jak se uklidnit. Jděte se projít, odstupte od stolu, zavolejte někomu blízkému nebo se párkrát zhluboka nadechněte.

Dalším řešením je vizualizace celé situace. Představte si sami sebe a to, jak reagujete. Jak vypadáte, co cítíte a jak zníte? Líbíte se sami sobě? No a pak si představte, jak hněv zvládáte způsobem, který se vám líbí – konstruktivně a klidně.

Je to jednoduché – čím více budete se svým naštváním pracovat, tím více jej budete ovládat.

3. Vztek předvídejte

Naučte se vzteku předcházet tím, že se budete vyhýbat situacím, které vás vyvádějí z míry. Uvědomte si, kdo a co vás naštvalo, za jakých okolností a s jakými lidmi se vám zvedá tep. Až si takové spouštěče pojmenujete, naučíte se své reakce lépe předvídat a zvládat.

Pokud máte například meeting s kolegou, který vás svými názory zvedá ze židle, naplánujte si přestávky, během nichž upustíte páru.

4. Slova vybírejte pečlivě

Pokud se rozhodnete ke konfrontaci, nejdřív si udělejte jasno v tom, co cítíte, a své pocity pojmenujte. Tím snížíte riziko nedorozumění a budete mít velkou šanci, že prosadíte své myšlenky a názory.

Se šéfem nebo kolegou navíc mluvte způsobem, který je jim vlastní. Pokud například oceňují přímočarost, mluvte otevřeně a nechoďte kolem. A nezapomeňte jim dát pocit, že ve vaší komunikaci stojíte na stejné úrovni.

5. Soustřeďte se na řešení problému

V určitý moment už nechte důvod vašeho vzteku být. Neustálé rozebírání toho, co vás naštvalo, vás totiž bude stát jen energii a čas.

Místo toho se raději zaměřte na to, co jste se naučili a jak to můžete využít pro svůj prospěch.

Například místo „Jana mi nikdy nedá podklady a já pak nestíhám deadline“ řekněte: „Nestihl jsem deadline, protože jsem zase dostal materiály pozdě. To se nestalo poprvé a chtěl bych se zeptat, co můžeme udělat pro to, aby se to už neopakovalo.“

Se zlostí se během své kariéry potkáte několikrát a je jen na vás, jak se s ní poperete. Postavte se k ní proto čelem a efektivně a profesionálně ji zpracujte. Taková zlost může být totiž pro vaši kariéru víc než prospěšná.