Jakmile se přiblíží svátek, se kterým je spojeno nakupování dárků, zaplaví online prostor tematické reklamní kampaně obchodníků všeho druhu. Ať už jde o Vánoce, nebo momentálně se blížícího Valentýna, nejsou to jen reklamy – sváteční nálada pomalu prostupuje celým internetem.

Jak tomu všemu uniknout? Právě tohle nově vymýšlí česká technologická firma STRV, spoluzaložená a vedená členem našeho výběru 30 pod 30 roku 2016 Lubem Smidem.

V testovacím centru STRV Labs, vyvíjející mobilní aplikace a digitální produkty, vznikla idea, že si před svátkem zamilovaných na webu jednoduše skryjete všudypřítomná srdíčka, růže a nabídky romantických zájezdů. Výsledkem je V-Day Blocker, rozšíření prohlížeče Google Chrome, které se pomocí strojového učení pokouší detekovat valentýnskou tematiku v textech i grafice. Tu pak rozmazává nebo rovnou odstraňuje.

Nejde jen o odpor k importovanému svátku – STRV Labs si testují model strojového učení pro správu obsahu, na kterém pracují už dva roky. Jejich ambiciózním cílem je vytvořit nástroj, který lidem umožní rozhodovat, co při brouzdání internetem uvidí. A přesunout část této pravomoci od technologických gigantů k uživatelům.

Šéfka STRV Labs Kateřina Dousková a inženýr strojového učení Lukáš Koucký

Podle šéfky divize STRV Labs Kateřiny Douskové není model zatím cenově škálovatelný. Což v překladu znamená, že s růstem objemu zpracovávaných dat a přesnosti modelu rostou náklady na jeho provoz mnohem rychlejším tempem. Proto se ho vývojáři a vývojářky zatím rozhodli otestovat v praxi jen na konkrétních tématech.

Filtr, který má odladit valentýnské zmínky, je už druhým testovacím pokusem. Prvním byl vánoční blocker, na kterém probíhal především vývoj a interní testování. Firma jej v tichosti spustila osm dní před Štědrým dnem.

„S modelem jsme si řekli, že když už umíme blokovat obsah, vezmeme jedno konkrétní téma a soustředíme se na něj. Za dva a půl měsíce vznikl vánoční blocker jako rozšíření prohlížeče. Následně jsme si v týmu řekli, že vedle Vánoc nás často štve Valentýn, a právě proto jsme udělali druhou variantu,“ vysvětluje Dousková.

S vánočním i valentýnským filtrem vývojáři především sbírají zpětnou vazbu. Od zpřístupnění filtrů zdarma si proto slibují, že dorazí i odezvy odjinud.

Firma tvrdí, že valentýnský filtr nyní dosahuje třiadevadesátiprocentní přesnosti. Podle naší redakční zkušenosti bude potřebovat zpětnou vazbu zejména u rozeznávání valentýnských obrázků. Detekce textových zmínek v češtině je o něco přesnější a v angličtině už nástroj umí skrývat termíny spojené s Valentýnem velice obstojně.

„Tým tady pořád pracuje na vylepšeních, a proto je nutné získat co nejvíc uživatelů, protože pak bude víc obsahu, víc příkladů, na kterých se nástroj může učit. Je to betaverze, ne plnohodnotná záležitost. Jestli bude fungovat, vezmeme si toho na ramena mnohem více,“ říká Dousková.

Konečný cíl je velice odvážný: vytvořit superfiltr, který z online pobytu udělá ničím nerušený zážitek, kdy neuvidíte žádné nechtěné reklamy, spoilery k filmům a seriálům nebo třeba nevyžádané intimní fotografie. Výhodou modelu je podle Douskové blokování nechtěného obsah přímo, nikoli blokací IP adresy zadavatele, jak v současnosti fungují nástroje na odstraňování reklamy na webu.

„Zadavateli stačí IP adresu měnit, je to nekonečný koloběh. Náš nástroj dělá silným, že blokaci na základě obsahu je velice těžké oklamat,“ tvrdí Dousková. Pokud se STRV skutečně podaří vybudovat nástroj, se kterým uživatel z prohlížeče vyfiltruje všechno nechtěné, nepovede to k prohloubení sociálních bublin a fenoménu takzvané echo chamber (česky komnaty ozvěn)?

„I tím jsme se zabývali. Myslím, že záměry našeho týmu jsou čisté, člověk by měl mít možnost výběru. Zejména pokud jde o rodiče, kteří dají dětem mobil či počítač – pochopitelně nechtějí, aby děti viděly cokoli nevhodného. Tohle lze vyřešit,“ uzavírá Dousková.

Co je echo chamber (komnata ozvěn)?

  • Situace, ve které se skupina osob vzájemnou komunikací utvrzuje ve svých názorech. Je to přirozený proces, kdy má člověk tendenci věřit tomu, co potvrzuje jeho názor.
  • Fenomén zesílil díky moderním komunikačním technologiím, se kterými je pro lidi s extrémními názory snazší se vzájemně najít.
  • Výrazný vliv mají i sociální sítě, zobrazující uživatelům obsah na míru podle předchozího chování.