To nejlepší od Jindřicha Štýrského. Tak se hovoří o obrazu Trauma zrození, který český surrealista namaloval v roce 1936. Dílo se dlouhé dekády nacházelo ve Francii, než ho nyní koupil bývalý šéf TV Nova a sběratel umění Vladimír Železný. Na loňské aukci v Paříži se cena obrazu vyšplhala ke stovce milionů korun.

Obraz, který nově visí k Museu Kampa v rámci Železného výstavy Husa na Kampě, prošel pro české umění známýma rukama. Po smrti Štýrského v roce 1942 si obraz do Francie odvezla malířka Toyen, z její pozůstalosti se následně dostal do sbírky pařížského galeristy Jeana-Clauda Binochea. Ten se obrazu dlouho vzdát nechtěl.

„Pan Binoche si byl moc dobře vědom, o jak významné dílo se jedná. S prodejem souhlasil i díky tomu,
že jsme mu mohli ukázat katalog aktuální výstavy, kde viděl, v jak vybrané společnosti se obraz v naší sbírce ocitne,“ říká Železný, který cenu, za kterou obraz do své sbírky zakoupil, specifikovat nechtěl.

Vodítkem však může být pařížská aukce, která proběhla vloni v prosinci a o které psal i Forbes. Binoche do ní Štýrského nejvýznamnější dílo vložil a jeho cena se stihla vyšplhat na 95 milionů korun, než jej francouzský sběratel z aukce stáhl. Odhad před aukcí ale dílo ocenil na 85 až 125 milionů.

Nejdražším českým vydraženým obrazem je Početí od Františka Kupky, které se letos v dubnu prodalo za 126,5 milionu korun.

info Jan Rasch
Obraz byl přímo v Museu Kampa zasazen od speciálního rámu za dohledu nového majitele Vladimíra Železného (uprostřed).

Nyní se tak Štýrského Trauma zrození stává součástí na české poměry výjimečné sbírky Vladimíra Železného, jejíž základy položil před pětadvaceti lety, kdy začal obcházet ateliéry umělců, kteří za minulého režimu vystavovat nesměli. Železný, který se zaměřil na českou modernu a 60. léta, dal dohromady sbírku soch a obrazů, která podle znalců kvalitou předčí i dobově srovnatelné inventáře Národní galerie.

Železný se při nákupech děl českých umělců ukázal jako obratný obchodník, který dokáže i na rekordních sumách nakonec slušně vydělat.

„S odstupem času se i rekordní ceny ukážou jako výhodné. U Modrých Medků na to stačilo pár dní. Dva nebo tři dny po pražské aukci, na které jsem koupil Vajíčko, za mnou přišel jeden známý galerista, že má pro mě vzkaz. Že prý kdyby byly na prodej Vajíčko i Vlna najednou, tak má kupce, který nabízí 120 milionů korun. To byl zhruba jedenapůlnásobek částky, za kterou jsem je vydražil,“ řekl před časem serveru Aktuálně.

Podle vlastních slov se mu daří sbírku budovat tak, že si na sebe postupem let vydělává sama. Prodejem díla slušně zhodnotí a následně z utržených prostředků sbírku dále doplňuje.